ElektrickéVozy.cz

Trendy: elektromobilová revoluce v ČR | Tesla Model 3 | elektromobily nebo hybridy? | autonomní auto | počet elektromobilů v ČR

Názor: Proč se v reklamách neobjevují elektrické vozy?

  |  29 komentářů  |  autor: Luboš Srb

Ať už se podíváte na různé reklamní kanály v České republice, nebo i ve světě, na reklamu s elektromobilem prakticky téměř nenarazíte. Čím to je?

V České republice jezdí už přes 2 tisíce elektromobilů a ve světě již dokonce téměř 4 miliony. A hlavně o zhruba polovinu z přírůstku trhu se starají právě elektrické vozy. Ovšem pokud se podíváte na reklamní videospoty, nebo obecně na reklamu na auta s elektrickým pohonem, je jich stále jako šafránu. Ať už v České republice nebo ve světě.

Nejnovější studie od neziskové americké organizace NESCAUM šla více do hloubky a porovnávala částky vynaložené právě na reklamu konvenčních aut a těch čistě elektrických. A zde to i čísla potvrzují, že automobilky zatím elektrické vozy nepropagují. Například Nissan v loňském roce utratil za propagaci svého elektromobilu Leaf na všech možných reklamních kanálech jen asi 2 miliony dolarů, přitom za model Rogue s konvenčním pohonem se částka vyšplhala na více než 100 milionů dolarů. V případě jiných automobilek, například Fordu nebo Toyoty, je to obdobné.

Nejvíce dalo v loňském roce za propagaci svých elektrických vozů GM, a sice 16 milionů dolarů. Nicméně za stejné časové období reálně automobilka zákazníkům dodala jen asi 23 tisíc vozů Bolt EV. Dá se tak mluvit o tom, že se ji to nepovedlo a finančně opravdu těžce nevyplatilo. Kde je tedy kámen úrazu?

Automobilky zatím nemají dostatečné výrobní kapacity, takže je na jednu stranu vskutku logické nepropagovat něco, co ani nestíhám nebo spíše nezvládám vyrábět. Na druhou stranu se domnívám, jestli to není spíše tak, že automobilky raději vyrábějí a propagují něco jiného, z čeho prostě mají více peněz? U konvenčních aut vydělávají na drahém servisu, který u elektromobilů téměř odpadá. A dokud tedy automobilky nebudou přinucené vyrábět větší počet elektrických vozů, tak zřejmě nebudou investovat do nových továren na elektromobily.

Dá se tedy předpokládat, že ani v dalších měsících a možná i letech elektrické vozy v reklamách jen tak neuvidíme. A bude to spíše jen okrajová záležitost, ať už jde o TV, tisk, online, a jiné reklamní kanály. Většina peněz nejspíše půjde i nadále do propagace konvenčních aut.

Zde však vidím poměrně zásadní problém. Je to právě hlavně nevědomost a neznalost zákazníků, co zatím brání širšímu rozšíření elektromobility. A pokud o výhodách a „nevýhodách“ nechtějí mluvit automobilky samotné, pak to zbývá na médiích a třeba státu, či menších subjektech, které se snaží hledat na trhu nové cesty. Automobilky drží eso v rukávu a dobře to vědí. Nechtějí se „ne více než by bylo nutno“ přičinit o propagaci elektrických vozů. Elektrifikace využívají ve svůj prospěch a když už lákají, tak spíše jen na hybridy, jako například Toyota.

Speciální případ je pak Tesla, která se snaží auta prodávat online a vlastně překvapivě kompletně vynechává inzerci, spíše se snaží podobně jako Apple o samovolné šíření přirozené propagace mezi lidmi, a některé motivuje například odměnami za doporučení nových zákazníků.

Naše zpravodajství podporuje e-carsrent.cz dlouhodobě zapůjčeným redakčním elektromobilem Volkswagen e-Golf. Jedná se o provozovatele největší půjčovny elektromobilů v České republice.

ČLÁNKY:, , ,

Diskuze

avatar
3 Comment threads
26 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
6 Comment authors
Hubyalien5robinferdaAlien5 Recent comment authors
  Subscribe  
nejnovější nejstarší
Upozornit na
Robin
Robin

Myslím si, že problém u elektromobilů není v nedostatečně informovanosti veřejnosti, protože v případě potřeby si lze sehnat dostatek informací o možnostech jak jednotlivých typů elektrických aut, tak o nich jako o celku. Problém spíše vidím v tom, že elektromobily zatím oproti spalovacímu pohonu nic navíc nenabízejí. Asi největší problém je kapacita baterie a s tím související dojezdovost na jedno nabití, protože baterii příliš nesvědčí horko v létě a mráz v zimě. Takže nechat takové auto na přímém slunci v létě nebo venku v zimě přes noc si časem vybere svou daň. Byly zaznamenány případy, kdy za rok poklesla kapacita… Číst vice »

Alien5
Alien5

Klasicky nazor hosposkeho stylu.Je videt ze mate znalosti ctenare blesku :)

Robin
Robin

Pane Aliene5, vzhledem k tomu, že se o elektromobilitu docela dost zajímám (a nečerpám z Blesku) si troufám říci, že o této problematice něco vím. Prodej elektromobilů zatím rekordy příliš neláme a nebude to pouze tím, že třeba v ČR není dostatek dobíjecích stanic, ale tím, že když si o tomto druhu pohonu a jeho možnostech něco zjistíte, tak to není příliš překvapující, protože i lidé s tzv. hospodskými názory pochopili, že prozatimní možnosti elektromobilů (včetně jejich nedostatků) nepředstavují skutečnou konkurenci pro spalovací motory. Proto si myslím, že spalovací motory tady s námi budou asi ještě hodně dlouho – pokud… Číst vice »

Alien5
Alien5

Takze fakta opel ampera (bolt) dojezd 500km model 3 – 500km kona electric – 500 km nissan leaf 40kwh 250 + kia nero ev 500 km , to jste nevedel ze. Takze az tady zase budete plkat zjistete si fakta. BJORN!! Ja nerikam ze ev nahradi spalovaky.To jsem nerekl vy si vymyslize odpovedi na veci ktere jsem nikdy nerekl a jen tady polemizujete “ ja si mylim atd.. Dale cpete ze ev pro nakladaky atd je blbost atd.. nazory domenky atd.. Ja vodik schvaluji na velke nakladaky atd.. pro osobni auta je to drahe.Nevylucuji zadny pohon jem vidim fakta a… Číst vice »

ferda
ferda

Plky člověka, který si myslí, že ví víc než ostatní a dělá mu dobře když každého setře

Robin
Robin

Pane Aliene5, o takových dojezdech vím a jsou zajímavé. Nicméně jde s vysokou pravděpodobností o stav, kdy je auto nové a tedy není ještě problém s poklesem kapacity baterie a také o situaci, kdy si v nich nezatopíte nebo nezapnete klimatizaci, protože pak musíte také počítat s poklesem dojezdovosti. To není můj výmysl (myslím to topení a klimatizace), ale skutečnost, kterou mi potvrdili dva řidiči, kteří jezdí firemním služebním elektromobilem po městě jako kurýři – kdy jim při zatopení klesá dojezdovost skoro na polovinu. Což i oni nebrali jako maličkost. Nevšiml jsem si, že bych Vám podsouval něco co jste… Číst vice »

Alien5
Alien5

Teplene cerpadlo.Pane az budete jezdit rok jako ja EV tak budte chytrej OPET MLUVITE O NECEM O CEM MATE JEN TNALOSTI Z DOSLECHU !!!

Robin
Robin

Pane Aliene5, na to abych o něčem mohl psát a něco o něčem věděl, není potřeba mít nutně praktickou zkušenost (někdy to ani není možné) – stačí se zeptat těch co jí třeba mají (viz ti dva dříve zmínění řidiči), abych si udělal určitý názor. Nebo si zkušenost někde přečíst, pokud se dotyčný nebo dotyční o danou problematiku zajímají – třeba na internetu existuje vícero stránek zaměřených na automobily, kde jsou k dispozici např. výsledky testů aut na pohony různého druhu. To, že elektromobily mají nedostatky a i z tohoto důvodu o ně zatím není příliš velký zájem, je skutečnost,… Číst vice »

Alien5
Alien5

Svezl jsem asi 200 lidi s kazdy to chtel :D uspora za rok oproti spalovaku 60 000 kc a nepocitam servis !!! Pokud nemate praktickou zkusenost vubec se nema v)cenu tady bavit !!

Robin
Robin

V druhé dnešní odpovědi napíšu zbytek – o své zkušenosti na téma popularity elektromobilů mezi lidmi, potřebě praktické zkušenosti a dalších věcech, jsem napsal v první části. Když píšete o úspoře oproti spalovacímu motoru, tak bude asi zajímavé jak to s ní bude vypadat třeba v souvislosti s poslední dobou dost rostoucími cenami elektřiny nebo v momentě, až by se i v případě elektromobilů platila spotřební daň. Servis hodnotit nemohu, jen napíšu, že když nebude nějaká vážná porucha na baterii, mohlo by to být tak, jak píšete. Ale jestli odejde baterie, která je u elektromobilu výrazně nejdražším komponentem (proto asi… Číst vice »

alien5
alien5

No proto budu resit FVE na strechu staci 3 KW instalovaneho vykonu , jinak jestli to vite tak elektromobily maji tafir D27 kdy mate 1 KWH za 2 koruny a nocni tarif kdy se sam EV zapne samo a nabiji v tomto levnem tarifu (22.00 az 6.00) , dale EV jako LAF 2 generace uz umi dodavat energii do domu a do site a bude slouzit jako uloziste PREBYTKU ze vetrniku a FVE. Jinak jestli to nevite tak cim je vetsi spotreba elektriny tak tim je levnejsi:) nemluve pokud mate tepelne cerpadlo zase to mate levnejsi atd. atd.. Neco jineho… Číst vice »

Robin
Robin

Na doplnění ohledně vaší zmínky o výkonu našich elektráren – taky nemám obavu, že by nezvládly vyrobit dostatek energie a kdyby přeci jen byly nějaké problémy, pak bychom omezili vývoz naši elektřiny do ciziny. Myslím, že máme i výhodu, že nejsme orientováni na jeden druh výroby elektřiny, ale je to dobře namixováno, aby tam byly přítomny jak zdroje z kategorie těch co nepodléhají výkyvům počasí (třeba jaderné či uhelné elektrárny), tak těch ostatních – zejména vodních elektráren, protože třeba sluneční, větrné či na bioplyn jsou zatím ve výrazné menšině a výroba ze slunce, větru či vody podléhá výkyvům počasí a… Číst vice »

Robin
Robin

Ano, fotovoltaické panely jsou řešením, protože díky nim můžete mít zhruba od dubna do října soběstačnost ohledně elektřiny a nemusíte se připojovat k síti. Nicméně mimo toto období, kdy energie ze slunce ve zdejších zeměpisných šířkách nepostačuje k energetické soběstačnosti, budete nucen se k síti připojit a pak už to bude za jiné ceny, kde Vám tarif D27d o kterém vím, že je dělaný na elektromobily, asi příliš nepomůže. Nechci být špatný prorok, ale jestli bude majitelů FVE i s elektromobily přibývat co budou nabíjet přes noc, tak bude jen otázka času, kdy toho využijí distributoři či dodavatelé energií ke… Číst vice »

ferda
ferda

Tak se nebav. 60 000 úspora – to děláš taxikáře, kterej vodrbává lidi

Alien5
Alien5

:D taxikar lol

Alien5
Alien5

O ev je o brovsky zajem a to ze nejsou rozsireny je kvuli cene ktera je velka protoze nejde o masovou vyrobu zatim a cena je vyssi kvuli kompenzaci ceny za sevis ktery ev maji minimalni.Cena je porad milion korun za nilovy ale dojez se realne prodlouzil z roku 2010 150k na aktualnich 400 km REALNEJCH ne papirovejch. Pokud tohle nevidite tak jste slepej.Pruzkumy ukazuji ze asi 60 a vice procent lidi ma zajem o ev ale kazi to cena.Ps v nemecku po 2 letech to ev z milionu stoji 500 az 600 tisic s tim dojezdem 300+ za 2… Číst vice »

Robin
Robin

Pane Aliene5, kdyby byl o elektromobily tak velký zájem jak píšete, asi by jich už dnes jezdilo mnohem více – což se zatím neděje a narazit třeba u nás na elektromobil dá práci. Takže to nebude takové, jak si myslíte a jenom cena v tom roli nehraje – i když s vámi souhlasím, že je vysoká a leckdy dost přes 1 milion korun nebo ještě více. Což z elektromobilu i s dojezdovostí 400 km (která stále ve srovnání se spalovacími motory ničím výrazně nevybočuje) dělá cenově hodně nedostupné zboží pro člověka střední třídy nebo ještě níže – jinými slovy nejde… Číst vice »

Sam
Sam

A hlavně u nás na Smíchově to bude trvat ještě hodně, hodně dlouho.

Sam
Sam

Kousek jinde se dočtete, že ceny elektřiny se příští rok opět zvýší,

Robin
Robin

Ano, stoupající cena elektřiny může být pro rozvoj elektromobility také problém a navíc se v ČR zatím neplatí spotřební daň (na rozdíl od aut s benzínovým či naftovým pohonem), která do koncových cen může rovněž výrazněji zasáhnout. Třeba v Norsku je elektromobilů docela dost a tamější vláda už o této možnosti uvažuje a pak to cenově bude vycházet jinak než doposud. A nikdo Vám dnes neřekne, jak to s cenami elektřiny bude dál. Nezbývá než doufat, že už moc neporostou, protože v opačném případě by elektromobily jako běžná osobní auta asi nebyla cenově pro každého.

alien5
alien5

Najdete si na YT : Hyundai KONA Electric – 482km na jedno nabití

robin
robin

Na doplnění odpovědi – nelze upřít firmě Hyundai u tohoto modelu snaživost (zejména udávaný poměr cena/dojezdovost), ale pokles kapacity baterií v závislosti na výkyvech počasí a doba nabíjení jsou stále tím co elektromobily limituje a brání tomu, aby se staly skutečnými soupeři spalovacích motorů. Upřímně, kolik řidičů bude ochotných čekat 54 minut při dobytí na 80 procent nebo přes hodinu (při dobytí na 100 procent), aby mohli jet dál. A to za předpokladu, že bude k dispozici rychlonabíječka a pokud ano, tak tam bude volné místo a nezbude jim než doufat, že zrovna těsně před nimi nepřijel jiný řidič, který… Číst vice »

Alien5
Alien5

Ja se porad musim smat jake mate utvrzene predstavy.To co zminujete je opet kvuli tomu ze nevite jak to v realite chodi.Nabijecky jsou na pocet aut plne dostacujici (dalsi ve vystavbe) .Dalsi tepelny management baterie pokud je ve ev zmirnuje degradaci na minimum to ze po 10 letech budu mit dojezd misto 400 – 360 km :D ??? Neustale se ohanite fakty ktera vetsinou 98 procentech nenastanou.Ikdyz jsem vam dal odkaz na masivni vystavbu nabijecek stale se ohanite dobou nabijeni.Skratka potad jste mimo.95 % nabijeji doma atd…Tohle opravdu nema cenu jste jak obehranej kafemlejnek a komfort zazijete teprve ve EV… Číst vice »

robin
robin

Já se Vám nesměju, pane Aliene5, protože to co píšete k smíchu není. Dobu nabíjení masivní výstavba nabíječek nezachrání – je to podobné jako když by byla novinkou auta na spalovací pohon, která by se tankovala třeba hodinu, zatímco elektromobily by to zvládly za 5 minut. Dovolím si velice pochybovat, že tohle přesvědčí masy lidí, aby si koupily něco takového. Že Vy třeba tohle nejste schopen pochopit, není moje starost. Děkuji za poznámku o svezení v elektromobilu, ale jak jsem už také psal, dávám léta přednost hromadné dopravě a nemusí mne to mrzet, protože tam mi odpadají starosti jak s… Číst vice »

alien5
alien5

BLA BLA BLA https://ionity.eu/ 350 KW :D

Huby
Huby

Ty naivko.

robin
robin

Našel jsem a cenově i s nabízenými možnostmi ohledně dojezdu to nevychází špatně. Teď už jen dořešit problém klesající kapacity baterie a doufat, že dojezd 482 km na jedno nabití odpovídá realitě a nejde o nějaký reklamní tah výrobce – to prověří testy v provozu. Jinde jsem našel informaci o době nabití na 80 procent v rychlonabíječce – 54 minut, což bohužel nevybočuje z průměru a obávám se, že tak dlouho čekat, aby se člověk někam dostal, vydrží asi jen fanda do elektromobilů (nabití na 100 procent bude tedy trvat přes 1 hodinu). Standard ní režim nabití je uveden na… Číst vice »

Alien5
Alien5

Kona ma.moznost 100kw nabijeni.Ucinost ev je 90 procent spalovak max 40.Ikdyby to jelo ze 100 procent z uhli potad by to bylo o 50 procent na emise lepsi nez spalovak. + rafinace ropy asi 1.3 az 1.6 kwh na vyrobu jednoho litru benzinu nebo nafty pro info :) to jste asi nevedel ze?

robin
robin

Spalovací motory neoperují tolik pojmem ekologie jako elektromobily, které také nejsou bezemisní vzhledem k věcem, které jsem zmínil. Jde pouze o míru zatížení emisemi, což fanoušci elektromobilů sice asi neradi slyší, ale bohužel je to realita. Nicméně i u spalovacích motorů dochází ke zpřísnění emisních norem, takže v na tom nejsou zase tak špatně, jak se občas někteří snaží prezentovat – to si neberte osobně. Ale podstatnější než tyto věci je komfort pro řidiče – a tam bohužel, jak už jsem několikrát zmínil, zatím elektromobily zaostávají (viz dlouhá doba nabití, pokles kapacity baterií v závislosti na počasí). Možná by to… Číst vice »

7 elektromobilů "známých značek" s dojezdem 400+ km

7 elektromobilů „známých značek“ s dojezdem 400+ km

DNES  |  Luboš Srb  |  4 komentáře

Elektromobily dělají obrovské pokroky a nejde přitom jen o Teslu, která před lety spustila vlnu nové elektrizující éry. I…

Škoda Auto otevřela v Mladé Boleslavi rychlonabíjecí stanici

Škoda Auto otevřela v Mladé Boleslavi rychlonabíjecí stanici

DNES  |  Luboš Srb  |  2 komentáře

Město Mladá Boleslav, sídlo společnosti Škoda Auto, se s podporou české automobilky a energetické společnosti Ško Energo připravuje na…

Volkswagen chce prodat 10 milionů elektroaut nové generace

Volkswagen chce prodat 10 milionů elektroaut nové generace

DNES  |  Jakub Mokříš  |  diskuze (0)

Ve Volkswagenu se pustili do vývoje čistě elektrických vozů s vervou. Však mají také nemalé cíle. Důkaz toho, že…

Mobilní zobrazení