Ať už se podíváte na různé reklamní kanály v České republice, nebo i ve světě, na reklamu s elektromobilem prakticky téměř nenarazíte. Čím to je?
V České republice jezdí už přes 2 tisíce elektromobilů a ve světě již dokonce téměř 4 miliony. A hlavně o zhruba polovinu z přírůstku trhu se starají právě elektrické vozy. Ovšem pokud se podíváte na reklamní videospoty, nebo obecně na reklamu na auta s elektrickým pohonem, je jich stále jako šafránu. Ať už v České republice nebo ve světě.
Nejnovější studie od neziskové americké organizace NESCAUM šla více do hloubky a porovnávala částky vynaložené právě na reklamu konvenčních aut a těch čistě elektrických. A zde to i čísla potvrzují, že automobilky zatím elektrické vozy nepropagují. Například Nissan v loňském roce utratil za propagaci svého elektromobilu Leaf na všech možných reklamních kanálech jen asi 2 miliony dolarů, přitom za model Rogue s konvenčním pohonem se částka vyšplhala na více než 100 milionů dolarů. V případě jiných automobilek, například Fordu nebo Toyoty, je to obdobné.
Nejvíce dalo v loňském roce za propagaci svých elektrických vozů GM, a sice 16 milionů dolarů. Nicméně za stejné časové období reálně automobilka zákazníkům dodala jen asi 23 tisíc vozů Bolt EV. Dá se tak mluvit o tom, že se ji to nepovedlo a finančně opravdu těžce nevyplatilo. Kde je tedy kámen úrazu?
Automobilky zatím nemají dostatečné výrobní kapacity, takže je na jednu stranu vskutku logické nepropagovat něco, co ani nestíhám nebo spíše nezvládám vyrábět. Na druhou stranu se domnívám, jestli to není spíše tak, že automobilky raději vyrábějí a propagují něco jiného, z čeho prostě mají více peněz? U konvenčních aut vydělávají na drahém servisu, který u elektromobilů téměř odpadá. A dokud tedy automobilky nebudou přinucené vyrábět větší počet elektrických vozů, tak zřejmě nebudou investovat do nových továren na elektromobily.
Dá se tedy předpokládat, že ani v dalších měsících a možná i letech elektrické vozy v reklamách jen tak neuvidíme. A bude to spíše jen okrajová záležitost, ať už jde o TV, tisk, online, a jiné reklamní kanály. Většina peněz nejspíše půjde i nadále do propagace konvenčních aut.
Zde však vidím poměrně zásadní problém. Je to právě hlavně nevědomost a neznalost zákazníků, co zatím brání širšímu rozšíření elektromobility. A pokud o výhodách a „nevýhodách“ nechtějí mluvit automobilky samotné, pak to zbývá na médiích a třeba státu, či menších subjektech, které se snaží hledat na trhu nové cesty. Automobilky drží eso v rukávu a dobře to vědí. Nechtějí se „ne více než by bylo nutno“ přičinit o propagaci elektrických vozů. Elektrifikace využívají ve svůj prospěch a když už lákají, tak spíše jen na hybridy, jako například Toyota.
Speciální případ je pak Tesla, která se snaží auta prodávat online a vlastně překvapivě kompletně vynechává inzerci, spíše se snaží podobně jako Apple o samovolné šíření přirozené propagace mezi lidmi, a některé motivuje například odměnami za doporučení nových zákazníků.
Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.
Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.