Skryté nebezpečí elektromobilů, o kterém se nemluví. Nabíjení vás může i zabít
- Nesprávné nabíjení elektromobilu se může proměnit v boj o život
- Nebezpečí špatného uzemnění hrozí u značného počtu elektromobilů
- Situaci musí v první řadě řešit hlavně výrobci elektroaut

Stefan Moeller je známý youtuber a také výkonný ředitel půjčovny elektromobilů Nextmove. Sám nedávno na vlastní kůži zažil problém s elektromobilem, jehož přístupné části se při nabíjení nacházely pod značným napětím. Ve videu dlouholetý řidič elektromobilu vysvětluje bezpečnostní riziko, které se vyskytuje u neuzemněných domácích zásuvek.
Nabíjení elektromobilu může být smrtící. Proč?
Problém je v tom, že na řadě míst, kde potřebujeme nabíjet, neznáme technický stav nabíjecího místa. To, že zásuvce chybí uzemnění není na první pohled zřejmé a řada řidičů tuto možnost vůbec nepředpokládá. Velkou chybou, tentokrát na straně výrobců, je, že řada elektromobilů nemá na palubě vhodné zabezpečení, které by posádku chránilo před úrazem elektrickým proudem.
Řada odborníků na elektrické vozy již dlouho varuje před nabíjením u neznámých domácích zásuvek a radí používat nouzový nabíjecí kabel na 230 V, dodávaný s vozem, co nejméně. Pokud se už rozhodneme kabel použít, mělo by tomu být pouze u zásuvek, u nich máme jistotu, že jsou uzemněné. Také domovní síť by měla mít proudový chránič. Ten ochrání nejen před vysokými proudy, ale také například před bleskem.

Nebezpečí hrozí hlavně na dovolené
Z pohledu Moellera musí nutně přijít opatření ze strany výrobců automobilů. V Německu činil tržní podíl čistě elektrických vozů mezi nově registrovanými vozy za září 2021 již 17 %. A to nepočítáme dalších 12 % plug-in hybridů, které lze také nabíjet externě ze zásuvky. Se zvyšujícím se počtem elektrifikovaných vozů se zvyšuje pravděpodobnost, že řidiči přijdou do styku s neuzemněnými zásuvkami nejen ve starších budovách, ale zejména v prázdninových destinacích jižní Evropy.
Prázdninový výlet byl také spouštěcím bodem pro výzkum našeho hlavního hrdiny. Otec rodiny nabíjel v Chorvatsku jen pár měsíců starý Hyundai Ioniq 5 z domácí zásuvky v pronajatém rekreačním domě. Při úklidu kufru byl náhle zasažen elektřinou. Naštěstí se mu nic nestalo, ale Moellera to silně znepokojilo.
Přehlédli výrobci nebezpečí?
Elektromobily jsou obecně považovány za velmi spolehlivé. Před schválením jsou vozidla podrobena důkladným kontrolám výrobce i schvalovacích orgánů. V procesu vývoje a schvalování je zejména baterie testována v náročných podmínkách na odolnost v každodenním použití a v extrémních situacích. Vývojáři dbají především na bezpečnost vysokonapěťové baterie, protože zde v nejvyšší míře hrozí požár a úraz elektrickým proudem. V případě nehody elektronika okamžitě přeruší napájení, aby nedošlo k ohrožení cestujících.
Odborníci potvrzují, že určitá rizika u elektrických vozů existují. Rizika jsou jiná, ale rozhodně ne vyšší v porovnání s vozy na fosilní paliva. Výrobci také intenzivně testují nabíjení baterií. Dosud mohli uživatelé předpokládat, že jim ani jiným osobám nehrozí při nabíjení elektromobilu žádná rizika. Proto elektrický zásah vyvolal u Moellera řadu otázek. Jak se to vůbec mohlo stát? Jak nebezpečný byl tento zásah elektrickým proudem? Jedná se o nešťastnou náhodu nebo jde o obecný problém?

Současně musí být splněno několik podmínek
Po návratu do Německa Moeller pomocí rekonstrukce a rozsáhlých testů identifikoval čtyři faktory, které vedly k úrazu elektrickým proudem:
- Použití nouzového nabíjecího kabelu dodávaného výrobcem automobilu
- Nabíjení z neuzemněné domácí zásuvky
- Práce naboso nebo mokré boty
- Kontakt s neizolovanými částmi karosérie
Spouštěčem problému je nabíjení vozu v neuzemněné zásuvce, což v kombinaci s dalšími třemi faktory vede k zásahu elektrickým proudem. Během nabíjení se v nabíjecí elektronice automobilu generuje napětí, které je za běžných okolností odváděno přes ochranný kontakt uzemněné zásuvky. Bez uzemnění se ale mezi karosérií a zemí vytváří elektrický potenciál.
Protože se Moeller okolo auta pohyboval bos, měl přímý kontakt se zemí. Tuto podmínku by ale splnila i mokrá obuv na deštěm nasáklém povrchu. Při úklidu vozidla se řidič omylem dotkl očka na zámku kufru. Tato nenatřená část je spojena s karoserií, která má zase přímý kontakt s elektrickým systémem vozidla. Moeller tak uzavřel okruh mezi karoserií a zemí a jeho tělem prošel elektrický proud.
Mnoho výrobců tento fakt přehlíží
Matthias Güldner, inženýr a lektor pro elektromobilitu v Technologickém centru v Drážďanech, řekl Nextmove: „V Německu je mnoho desetiletí uzákoněno, že zásuvky musí být uzemněny. Přesto na mnoha místech číhá, hlavně ve starší zástavbě, nebezpečí v podobě dvoupólových zásuvek, nebo je uzemnění celého domu nedostatečné či nesprávně provedené.“
Běžný nabíjecí kabel ani palubní nabíječka Hyundai Ioniq 5 nezabrání vozu v nabíjení z vadné zásuvky bez uzemnění. Ani zásah člověka elektrickým proudem nevede k přerušení procesu nabíjení. Firma Moeller poté provedla měření na různých vozidlech z vlastní flotily a zjistila, že velký počet současných elektromobilů nenabízí žádnou ochranu proti úrazu elektrickým proudem. Naměřeno bylo napětí až 150 V.

Dochází k jasnému překročení povolených hodnot
Video Nextmove ukazuje měření a různé situace pro různé automobily. Ohroženi jsou především řidiči Tesly. Vzhledem ke konstrukci je pod vysokým napětím dokonce mokrá klika dveří, takže k úrazu může dojít po dešti nebo při mytí auta. Pravděpodobnost úrazu je vzhledem k přístupnosti místa a jeho častému používání obzvlášť vysoká.
Asociace pro elektrotechniku má stanoveno maximální dotykové napětí se střídavým napětím pro zdravé dospělé 50 V, pro děti 25 V. Nad těmito mezními hodnotami je třeba události klasifikovat jako elektrické nehody, při kterých může dojít k ohrožení zdraví. Následně je vyžadován 24 hodinový monitoring EKG.

Jen málo výrobců nabíjí bezpečně
Automobilky mají dvě možnosti, jak zabránit nabíjení z neuzemněných zásuvek. Buďto prostřednictvím dodaného nabíjecího kabelu nebo v palubní nabíječce automobilu. Následující auta a nabíjecí kabely v testu zabránily nabíjení z neuzemněné zásuvky.
Volkswagen umožňuje nabíjení pro ID.4 a Audi pro e-tron GT pomocí dodávaného nabíjecího kabelu. V kabelu dojde k detekci chyby a nabíjení se nespustí. Uživatel může zahájit nabíjení manuálním potlačením varovné zprávy, pokud chce.
Existují nabíjecí kabely, které uzemnění kontrolují
Vydechnout mohou i uživatelé, kteří používají inteligentní nabíjecí kabely jako Juice Booster 2 nebo go-eCharger jako mobilní wallbox s adaptérem Schuko (běžná zásuvka 230 V). Tato zařízení rozpoznají neuzemněné připojení a odmítnou nabíjet. Poskytují tedy účinnou ochranu všem vozidlům, u kterých neprobíhá test uzemnění ve voze nebo pomocí dodaného nabíjecího kabelu.
Bez ohledu na použitý nabíjecí kabel odmítají nabíjet v neuzemněné zásuvce pouze Zoe od Renaultu a Smart, který je z hlediska technologie nabíjení do značné míry shodný. Někteří uživatelé, kteří nejsou s problematikou seznámeni, mohou tuto skutečnost brát dokonce jako chybu nebo nedostatek. Ale z pohledu Nextmove je to správné. Bezpečnost by měla být vždy tou nejvyšší prioritou.

Uživatelé se mohou snadno chránit
Uživatelé elektromobilů nemohou předpokládat, že všude narazí na uzemněné zásuvky. Nextmove proto doporučuje používat takzvaný nouzový nabíjecí kabel jen minimálně. Vždy se také ujistěte, že nabíjíte z uzemněné zásuvky. Jednoduchá zkoušečka za pár korun dokáže poskytnout okamžitou ochranu u neznámých zásuvek.
Nextmove testoval pouze čistě elektrická auta (BEV), ale Moeller předpokládá, že řada plug-in hybridů představuje stejné bezpečnostní riziko.
Výrobci automobilů musí přehodnotit své chování
Z pohledu Nextmove by se výrobci vozidel neměli omezovat na pouhé zdůraznění v návodu k obsluze, že nabíjení je povoleno pouze v zásuvkách, které odpovídají platným předpisům. Samozřejmostí by měly být minimálně inteligentní nouzové nabíjecí kabely, které zabrání nabíjení z neuzemněných a nebezpečných zásuvek. Detekce nevhodných zásuvek na vozidle a odmítnutí nabíjení je ještě bezpečnější.
Aby mohla být elektromobilita přijata širokou veřejností, je nutné, aby auta neohrožovala uživatele ani jejich okolí. Stefan Moeller říká, že cílem videa je zvýšit povědomí o aktuálním riziku a dát uživatelům konkrétní doporučení, jak se vyhnout nebezpečí.
Video
Autor článku

Petr má rád všechny nové technologie, nejvíc ty spojené s cestováním, výkonem a rychlostí. Baví ho, když v nich nechybí špetka adrenalinu. Sleduje novinky, které posouvají zážitky z pohybu.
Petr má rád všechny nové technologie, nejvíc ty spojené s cestováním, výkonem a rychlostí. Baví ho, když v nich nechybí špetka adrenalinu. Sleduje novinky, které posouvají zážitky z pohybu.









