Na tohle všichni čekali. S novou baterií ujedete 1 000 km a dobijete ji za 10 minut
- Společnost CATL představila nový typ LFP baterie
- Baterie poskytne elektromobilům dojezd více než 1 000 kilometrů
- Navíc se prý také velice rychle dobíjí

Řada odpůrců elektromobility stále argumentuje tím, že elektromobily nenabízí tak dlouhý dojezd jako auta se spalovacími motory a jejich dobíjení je příliš pomalé. Nová baterie Shenxing Plus, kterou na pekingském autosalonu představila společnost CATL, jim tyto argumenty boří jako domeček z karet.
Baterie jako první na světě podporuje ultrarychlé nabíjení 4C, díky čemuž údajně dokáže prodloužit dojezd o 600 kilometrů po pouhých 10 minutách dobíjení. Současně má nabídnout dojezd 1 000 kilometrů podle metodiky CTLC.
Vývoj baterií jde rychle kupředu
Se svou novou baterií Shenxing Plus LFP navazuje CATL na baterii Shenxing, kterou představil loni v létě. Ta už tehdy nabídla schopnost prodloužit dojezd o 400 kilometrů za 10 minut. Použitím levnějšího a pokročilejšího fosforečnanu lithného pro ještě rychlejší nabíjení se aktuálně podařilo tuto laťku zvednout na 1,5násobek.
Baterie LFP jsou obvykle levnější, ale jejich nevýhodou je, že nabízejí nižší hustotu energie. Zdá se, že nová baterie CATL to změní. Ke zvýšení hustoty energie použil výrobce svůj vlastní 3D voštinový materiál a vylepšenou nanotechnologii, se kterou přišla už první baterie Shenxing. Výsledkem je, že Shenxing Plus má hustotu energie 205 Wh/kg, což je plně srovnatelné s většinou tradičních baterií NCM.
Když letos v lednu CATL slíbil, že do poloviny roku 2024 sníží náklady baterií LFP na kWh o masivních 50 %, mohlo se to zdát jako příliš ambiciózní plán. Zdá se, že s novou technologií pro zvýšení hustoty energie je na dobré cestě tohoto cíle skutečně dosáhnout.

Čtěte také: Revoluce volá. Nissan ukázal továrnu na převratné solid-state baterie
Baterie Shenxing bude do konce roku v 50 modelech
Na okraj veletrhu v Pekingu společnost CATL také odhalila, že stávající baterie Shenxing, která umožňuje dojezd 700 kilometrů, se v současné době používá ve čtyřech sériově vyráběných vozidlech. Do konce roku se však jejich počet má zvýšit na 50. Jako první je použily čínské značky Avatr a Neta. Později jejich použití oznámily také Chery a BAIC DJEV. V případě Chery by se měly elektromobily s touto baterií dostat i do Evropy.
Autor článku

Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.
Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.