CATL odhalil převratnou baterii pro elektromobily, nabíjí se extrémně rychle!

Matouš Vrchota
  • Nový typ baterie nepřináší revoluční technologii, jen zdokonaluje tu současnou
  • 400 kilometrů dojezdu u elektromobilu doplní za pouhých 10 minut
  • V prvních vozidlech se tahle novinka objeví v Q1 2024
CATL LFP článek s velmi rychlým nabíjením
CATL LFP článek s velmi rychlým nabíjením

Čínský a celosvětový přední výrobce baterií, CATL, ve středu na oficiální akci představil svůj nejnovější výrobek. Jeden z hlavních dodavatelů baterií Tesly uvedl na trh novou baterii se super rychlým nabíjením. Nejde přitom o pevnou, ani polopevnou baterii (tj. solid-state, či semi solid-state baterie). Unikátní LFP baterie během deseti minut přidá elektromobilu dojezd 400 kilometrů.

LFP článek s vlastnostmi pevného elektrolytu?

Nový typ baterie je kompletně vyroben v závodech CATL. Baterie je vybavena vlastním technologickým řešením včetně rychlého iontového přenosu, nové specifikace vodivosti elektrolytu a velmi tenkého, přesto bezpečnějšího separátoru. Modul poskytne dojezd na plnou kapacitu až 700 kilometrů. Výrobce tvrdí, že jejich nejnovější přírůstek jako první splňuje u typu LFP 4C nabíjení.

Parametr C určuje násobení rychlosti nabíjení. Baterie s označením 4C se dokáže nabít celá čtyřikrát za hodinu. Jedno nabití tedy trvá čtvrtinu hodiny, tedy 15 minut. Na prezentaci společnosti vedení zmínilo, že Shenxing Superfast Charging Battery je schopná doplnit 400 kilometrů dojezdu již během deseti minut. Stále se ale jedná o baterii založenou na lithiu. I když je tento typ LFP zatím nejodolnějším typem a je často i levnější, typicky mají menší hustotu a mohou mít potíže s výkonem během nízkých teplot.

CATL LFP článek s velmi rychlým nabíjením
CATL LFP článek s velmi rychlým nabíjením

Čtěte také: CATL má přelomovou baterii. Způsobí revoluci v automobilech i letectví?


Vyřešil CATL neduhy lithia a chemických baterií obecně?

Nový typ má ale tyto nedostatky zcela smazat. Nový LFP článek prý ztělesňuje perfektní vyváženost dlouhého dojezdu a jednoduchého doplnění energie. Baterie dosahuje vysoké rychlosti nabíjení v širokém rozsahu teplot. Podle výrobce je schopná nabití z 0 do 80 % během třiceti minut i při okolní teplotě -10°C. Teploty by neměly mít ani tak zásadní vliv na snižování dojezdu.

Baterie dostala název Shenxing, což se dá přeložit jako božská rychlost. Masová produkce by měla být zahájena koncem letošního roku. Do prvních vozidel se pak dostane v prvním čtvrtletí následujícího roku. Pro CATL jde o další z přelomových baterií. V roce 2019 představil jako první technologii CTP (cell to pack), v 2021 vyrobil první sodíko-ionovu baterii. V letošním roce navíc oznámil ambice pro výrobu přelomové baterie pro letecký průmysl.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.


Komentáře


Nejnovější články