CATL má přelomovou baterii. Způsobí revoluci v automobilech i letectví?
- Nový typ baterie pro letadla může výrazně pomoci i automobilovému průmyslu
- Baterie s extrémní hustotou a lehčí hmotností je ideální pro použití v letadlech
- Společnost se aktivně podílí i na vývoji elektrického dopravního letadla

Největší světový výrobce baterií, čínský CATL, se nově řídí heslem, že limitem je pouze nebe. Po mnoha výzkumech nových a pokročilých technologií baterií pro osobní i nákladní vozy se pouští do většího projektu. Tím jsou baterie pro civilní letadla. Během šanghajského autosalonu totiž představil nový typ baterie s extrémní hustotou uložení energie, která umožní bezpečné použití v dopravních letadlech.
Elektřina bude pohánět i letadla!
Podle stavu bateriového průmyslu u osobních vozů byste tak nejspíše tipovali, že jde o fázi raného konceptu a takových baterií u letadel se ještě pěknou řádku let nedočkáme. Jenže CATL plánuje zahájení výroby dříve, než si myslíte. Společnost není gigantem pouze na místním trhu, ale v celosvětovém měřítku, což dokazuje i jeho setrvání v této pozici po celých šest let v řadě.
Po úspěších v automobilovém průmyslu je tak čas pokořit další metu a dostat svá úložiště energie i do letového provozu. Nový typ baterie je na poloviční cestě k technologii s pevným elektrolytem. Na jeden článek nabídne neskutečnou hustotu ukládání až 500 Wh na jeden kilogram hmotnosti. Pro srovnání, nejlepší typ baterie společnosti, typ Qilin nabízí hustotu 255 Wh/kg.

Čtěte také: Od Li-Ion po solid-state: 5 typů baterií pro elektromobily, které byste měli znát
Proč je to výborná zpráva i pro nové elektromobily?
Baterie má být i více bezpečná a lehčí. Proto se bude hodit i do leteckého průmyslu. CATL nejen, že tyto baterie chce začít vyrábět ještě v letošním roce, aktivně se s partnery podílí na vývoji elektrických letadel. První prototypy tak může z první ruky testovat na vyvíjených strojích. Něž ale dojde k plnému nasazení, má společnost v plánu vyrobit tuto baterii ve verzi pro osobní vozy. Ty poslouží jako testovací muly před prvními lety.
Jestliže se baterie s tak vysokou hustotou dostane i mezi automobily, půjde o jeden z největších posunů od počátku moderní elektromobility. Nový typ „polo-pevné“ baterie tak představuje velký krok k vytouženému článku s pevným elektrolytem.
Autor článku

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.
Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.