Zimní období dává vozidlům obecně více zabrat. Studené starty, cesta za optimální teplotou trvá déle, mnoho komponentů na voze v zimě více trpí. A to nejen u starších aut. Mezi jeden z nejčastějších zimních problémů můžeme na seznam zařadit vybitou autobaterii. Jak se k ní máme lépe chovat a zvýšit si šance na bezproblémový start nejen v zimních měsících?
Pokud čekáte na svojí drahou polovičku než si nakoupí nebo na kamarády, než přiběhnou s bagáží na výlet, nenechájvete vozidlo dlouho v poloze zapnutého klíčku bez nastartovaného motoru. Všechny spotřebiče si berou z hlavního akumuláru energii pro svůj chod. U staršího 12V akumulátoru se může již po pár minutách hlasitého poslechu hodby stát, že již nenastartujete. A pokud s sebou nevozíte startovací kabely, může být opětovné nastartování i záležitostí na dlouhé desítky minut nebo i hodin.
Není tomu tak dlouho zpátky, kdy denní a úsporné LED zdroje světel byly i v automobilovém odvětví písní budoucnosti. Stále také na silnicích potkáváme vozidla bez automatického spínání světel. Pokud v takovém vozidle po příjedu zapomenete přepnout vypínač do polohy Vypnuto, odebírá vozidlo z autobaterie stále velkou dávku elektřiny. Navíc se to netýká pouze vnějšího osvětlení. I vnitřní čtecí lampičky dokáží přes noc baterii vybít natolik, že ráno budete potřebovat pomoc se startováním od souseda.
Čtěte také: Tohle se nemělo stát! Proč teď baterie do elektromobilů zdražují, když 12 let zlevňovaly?
Baterie (nejen) ve vozidlech mají své optimální teplotní rozsahy, kdy podávají nejlepší výkony. Hluboké mrazy, ale ani vysoká vedra jim příliš neprospívají. Může být těžké nebo přímo nereálné vozidlo před extrémy uchránit, obzvláště pokud nevlastníte garáž. Pokud ale máte možnost při svých cestách vůz odstavit do krytých prostor, opět své baterii pomůžete k lepšímu výkonu.
Vozidla na krátkých trasách obecně trpí. Nejen akumulátor dostává velmi zahrat, přidá se i motor, který nemusíte stihnout zahřát na provozní teplotu. Při studeném chodu musí baterie dodávat více energie startéru a na krátých trasách se nestihne dostatečně dobít. Pokud máte vyloženě jedno vozidlo na městské „přískoky“, nejspíše se nevyhnete častější výměně 12V baterie.
Čtěte také: Údržba auta před zimou. 7 věcí, na které nesmí zapomenout žádný řidič
Je rozhodně velmi příjemné, když si během delší cesty můžete dobít své mobilní telefony či tablety, zahřát si sedačku nebo poslechnout rádio. Každý spotřebič ale také odebírá energii. Tu během jízdy dodává alternátor, ale při větším odběru nemůže ve své nejlepší efektivitě dobíjet i autobaterii. Proto se může stát, že po pár kratších cestách nebude baterie plně připravena k dalšímu startu.
Moderní vozidla nám v mnoha směrech dokáží odběr energie samy upravit a baterie tak dostane lepší péči díky elektronickému řízení. Určitě ale nezaškodí i chytrým vozidlům pomoci zdravým rozumem a správným používáním jeho prvků výbavy. Jen díky tomu prodloužíte životnost svého vozu včetně životně důležitého bateriového akumulátoru. I když pořízení nového nemusí být nejnákladnější položkou při servisování vozu, zajisté není vaším cílem baterii měnit zbytečně často.
Zimní období dává vozidlům obecně více zabrat. Studené starty, cesta za optimální teplotou trvá déle, mnoho komponentů na voze v zimě více trpí. A to nejen u starších aut. Mezi jeden z nejčastějších zimních problémů můžeme na seznam zařadit vybitou autobaterii. Jak se k ní máme lépe chovat a zvýšit si šance na bezproblémový start nejen v zimních měsících?
Pokud čekáte na svojí drahou polovičku než si nakoupí nebo na kamarády, než přiběhnou s bagáží na výlet, nenechájvete vozidlo dlouho v poloze zapnutého klíčku bez nastartovaného motoru. Všechny spotřebiče si berou z hlavního akumuláru energii pro svůj chod. U staršího 12V akumulátoru se může již po pár minutách hlasitého poslechu hodby stát, že již nenastartujete. A pokud s sebou nevozíte startovací kabely, může být opětovné nastartování i záležitostí na dlouhé desítky minut nebo i hodin.
Není tomu tak dlouho zpátky, kdy denní a úsporné LED zdroje světel byly i v automobilovém odvětví písní budoucnosti. Stále také na silnicích potkáváme vozidla bez automatického spínání světel. Pokud v takovém vozidle po příjedu zapomenete přepnout vypínač do polohy Vypnuto, odebírá vozidlo z autobaterie stále velkou dávku elektřiny. Navíc se to netýká pouze vnějšího osvětlení. I vnitřní čtecí lampičky dokáží přes noc baterii vybít natolik, že ráno budete potřebovat pomoc se startováním od souseda.
Čtěte také: Tohle se nemělo stát! Proč teď baterie do elektromobilů zdražují, když 12 let zlevňovaly?
Baterie (nejen) ve vozidlech mají své optimální teplotní rozsahy, kdy podávají nejlepší výkony. Hluboké mrazy, ale ani vysoká vedra jim příliš neprospívají. Může být těžké nebo přímo nereálné vozidlo před extrémy uchránit, obzvláště pokud nevlastníte garáž. Pokud ale máte možnost při svých cestách vůz odstavit do krytých prostor, opět své baterii pomůžete k lepšímu výkonu.
Vozidla na krátkých trasách obecně trpí. Nejen akumulátor dostává velmi zahrat, přidá se i motor, který nemusíte stihnout zahřát na provozní teplotu. Při studeném chodu musí baterie dodávat více energie startéru a na krátých trasách se nestihne dostatečně dobít. Pokud máte vyloženě jedno vozidlo na městské „přískoky“, nejspíše se nevyhnete častější výměně 12V baterie.
Čtěte také: Údržba auta před zimou. 7 věcí, na které nesmí zapomenout žádný řidič
Je rozhodně velmi příjemné, když si během delší cesty můžete dobít své mobilní telefony či tablety, zahřát si sedačku nebo poslechnout rádio. Každý spotřebič ale také odebírá energii. Tu během jízdy dodává alternátor, ale při větším odběru nemůže ve své nejlepší efektivitě dobíjet i autobaterii. Proto se může stát, že po pár kratších cestách nebude baterie plně připravena k dalšímu startu.
Moderní vozidla nám v mnoha směrech dokáží odběr energie samy upravit a baterie tak dostane lepší péči díky elektronickému řízení. Určitě ale nezaškodí i chytrým vozidlům pomoci zdravým rozumem a správným používáním jeho prvků výbavy. Jen díky tomu prodloužíte životnost svého vozu včetně životně důležitého bateriového akumulátoru. I když pořízení nového nemusí být nejnákladnější položkou při servisování vozu, zajisté není vaším cílem baterii měnit zbytečně často.