Na nabíjecí stanici získáte dotaci! Vyzpovídali jsme Olife Energy a zjistili, co byste měli vědět

  • V Česku můžete získat dotaci na pořízení a instalaci nabíjecí stanice pro elektromobily
  • Stát od 12. října přijímá žádosti v rámci programu Nová zelená úsporám (NZU)
  • Vyzpovídali jsme firmu Olife Energy, výrobce a prodejce nabíječek
Olife Energy a nabíjení elektromobilu

Olife Energy a nabíjení elektromobilu

Podle různých odborných žebříčků sice Česko nepatří mezi země, které by byly elektromobilitě nejvíce zaslíbené a v rámci kontextu EU to může působit ještě o poznání hůře, nicméně občas se najdou výjimky nebo řekněme světlejší okamžiky z pohledu rozvoje elektrické dopravy i na našem území.

Krásným příkladem je program Nová zelená úsporám (NZU), což je státní výzva s rozpočtem celkem 11 miliard korun z Národního plánu obnovy, v rámci kterého padne část na pořízení nabíjecích stanic (nebo wallboxů) pro elektromobily, a to pro rodinné domy. Takže výhodou mohou tentokrát získat nikoliv firmy, ale běžní lidé.

Od 12. října je možné podávat žádosti a získat dotaci, která nemusí být úplně zanedbatelná. Jedná se o částku max. 30 tisíc korun na nabíjecí bod, přičemž dobíjecí body mohou být až dva na jeden rodinný dům. O tom, jak to prakticky funguje při žádosti o dotaci v rámci programu NZU a na co byste si měli dát pozor, jsme se bavili s Miroslavem Vejmanem, ředitelem firmy Olife Energy, která vyvíjí, vyrábí a prodává nabíjecí stanice na českém trhu.

Co říkáte na nový program NZU? Je podle vás dobře nastavený nebo jsou některé věci, které by šlo nastavit lépe?

NZU je nastavená relativně dobře, respektive mnohem přijatelněji, než jakékoli dosud vypsané podpory pro nabíjecí stanice. Bývá běžné, že je dokumentace k realizovanému projektu specifikována tak přísně, že velká část podpory padne právě na její tvorbu. To není případ NZU a věřím, že to zájemci o dotaci budou kvitovat. Stejně tak technická kritéria na podporované stanice jsou podle mě stanovena rozumně. Požadované zajištění stability odběru řízením výkonu nabíjecích stanic je pro budoucí rozvoj elektromobility velice důležité.

Na druhou stranu poměrně komplikovaný je způsob podání žádosti. Podává ji přímo zákazník, a to přihlášením k eGovernent službám, alternativně bankovní identitou. Podporovaných je několik možností e-identity, které jsou však všechny mimo komfortní zónu některých zákazníků. Nezřídka se stává, že o podporu má zájem zákazník, který nemá ani emailovou adresu a komunikují za něj například jeho děti, někdy dokonce vnoučata. Takže jakýkoli pokročilejší způsob je pro něj poměrně nepřekonatelným problémem. Ano, jde nechat žádat třetí stranu, ale stejně ji musí koncový příjemce podpory autorizovat ze systému až po ověření vlastní e-identity.

Jakým způsobem firma Olife Energy přistupuje k zájemcům o dotaci a jak přesně pomáhá těm, kteří chtějí získat nabíjecí stanici na dotaci? Co firma za zákazníky vyřeší/nevyřeší?

Naše firma nabíječky vyvíjí, vyrábí a prodává. Bohužel však nemáme kapacity na samotné montáže ani tým projektantů a revizních techniků, kteří by mohli po prohlídce dané lokality zpracovávat podklady pro NZU. Naštěstí máme mnoho prodejních a instalačních partnerů, kteří jsou uvedeni na našich webových stránkách olife-energy.com, kteří pro zákazníka zvládnou vše od A do Z.

Nabíjecí stanice Olife Energy

Nabíjecí stanice Olife Energy

Pokud se podíváme na pravidla NZU, nevnímáte trochu jako problém, že dobíjecí stanice nesmí využívat veřejnost či komerční subjekty? Nespadá sem do toho například i návštěva z řad příbuzných?

Je pravda, že podmínky NZU vymezují okruh nabíjení pouze na vlastníky rodinných domů nebo bytů v bytovém domě v případě, že žadatelem bude bytovka. To teoreticky omezuje i členy rodiny. Ano, nelíbí se mi, že nabíjení nejbližších členů rodiny, příbuzných a návštěv je tímto posunuto řekněme do “šedé zóny”. Na druhou stranu ale rozumím, že komerční infrastruktura NZU podporována není. Na to zde jsou jiné dotační tituly, financované z jiných zdrojů. Formulace mohla být o něco šťastněji provedená, to je pravda. Osobně siale myslím, že slovíčkaření za účelem nacházení nedokonalostí formulace, a podporování strachu z poctivě míněného záměru není na místě.

Dá se říct jaká je úspěšnost těchto žádostí o dotaci? Jak velké je riziko pro zájemce o dotaci, že ji nakonec případně nezíská?

Závazné pokyny pro žadatele jsou volně dostupné. Pokud je zájemce o podporu splní, tak dotaci získá, respektive ji získá dříve či později v rámci schopnosti NZU reagovat na vysokou poptávku, kterou nové kolo podpory vyvolalo. Kromě obvyklé administrativní přehlcenosti zde jiné úskalí nevidím.

Na co by si měli dát lidé pozor, pokud hledají firmu, která by jim zařídila dotace z programu NZU?

Bohužel i k nám sem tam zavolají “experti” ze strany potenciálních koncových příjemců dotací, kteří hned v prvních dvou minutách hovoru přiznají, že o nákupu elektromobilu ani neuvažují, a že o dotaci žádají pouze kvůli kombinačnímu bonusu 10 tisíc. Kromě toho se zájemci nezřídka svěří, že jejich představou pro dosažení maximální výše podpory je záměrně přehnat vyúčtování za práci a další materiál.

Rád bych upozornil, že pokud firma, zprostředkující dotaci, na podobné žádosti zákazníků přistoupí, dopomáhá jim tak k dotačnímu podvodu. Někteří zákazníci si to ani neuvědomují, a když je na to upozorním, tak jsou překvapení. Umím si představit, že pokud je partner pro realizaci opomene upozornit, že toto se v žádném případě nesmí, tak by zákazník mohl být překvapený později, když přijde během doby udržitelnosti dotace kontrola a zeptá se, proč je natažení 2 metrů kabelu v liště po zdi stálo 45 tisíc, když ostatní žadatele dotace to stálo průměrně jenom 3 tisíce.

Podpory ze strany NZU by si potenciální zájemci o ní měli vážit, nikoli se snažit ji sobecky využít k financování něčeho, co vůbec nepotřebují, nebo se dokonce využitím podoblasti podpory D.4 ekomobilita snažit financovat si fotovoltaiku, stínění nebo dešťovku.

Další etapa programu Nová zelená úsporám je otevřena

Další etapa programu Nová zelená úsporám je otevřena | foto: novazelenausporam.cz, úprava: vlastní


Čtěte také: Nová zelená úsporám je konečně tady! Co program obnáší a jaké jsou podmínky?


Jaké nabíjecí stanice z vašeho portfolia spadají do NZU?

Úplně všechny, a to už dokonce i v základní levnější variantě Base. Když jsme totiž nabíječky kdysi vyvíjeli, chytré funkce, které NZU dnes vyžaduje, jsme tehdy integrovali už do základního modelu. Typicky balíček pro NZU je tedy Wallbox + Smartmeter, anebo DoubleBox + Smartmeter.

Druhý zmíněný wallbox nabízí dva nabíjecí body, na nabíječku je tedy možno získat 50 % z 60 tisíc podpory za dva nabíjecí body. Smartmeter je krabička, která zařídí, že je nabíjecí výkon řízen v souladu s požadavky NZU. Nová zelená úsporám ji opět může pokrýt 50 % z ceny.

Zde si nás opět dovolím pochválit: Abychom minimalizovali náklady na instalaci smartmetru a nabíječky, nabízíme i bezdrátovou komunikaci. Mezi nabíječkou a smartmetrem pak není nutné vést datový komunikační kabel. To přibližuje možnost pořídit si nabíječku i zájemcům, kteří si odmítají rozbít úplně nový chodník (nebo jinou již finalizovanou část stavby) nutností trasovat nový kabel, se kterým nebylo v projektu počítáno.

Pokud bych se tedy rozhodl o využití podpory NZU na nabíjecí stanice, co mám udělat jako další kroky?

Obecně je třeba se rozhodnout o rozsahu poptávky. Vybrat si nabíječku je jistě důležité, ale ještě důležitější je rozhodnout se, zda potřebujete zajistit služby instalace, revize, dokumentace a asistenci s vyřízením NZU. Pokud cokoli z toho nechcete zajišťovat svépomocí, nestačí bohužel jenom zavolat do Olifu a objednat si nabíječku. Je třeba si sehnat partnera, který je schopen pomoci komplexně.

Jak jsem zmínil, partnery, které montují náš sortiment, máme na stránkách uvedené. Kromě toho je jasné, že jen obtížně pomůže velkoobchod nebo e-shop, nenabízí-li další přidružené služby. V dnešní době již nabíječky na elektromobily naštěstí montuje většina firem, které se zabývají fotovoltaikou, a sehnat tak vhodného partnera není obtížné.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Na nabíjecí stanici získáte dotaci! Vyzpovídali jsme Olife Energy a zjistili, co byste měli vědět

  • V Česku můžete získat dotaci na pořízení a instalaci nabíjecí stanice pro elektromobily
  • Stát od 12. října přijímá žádosti v rámci programu Nová zelená úsporám (NZU)
  • Vyzpovídali jsme firmu Olife Energy, výrobce a prodejce nabíječek
Olife Energy a nabíjení elektromobilu

Olife Energy a nabíjení elektromobilu

Podle různých odborných žebříčků sice Česko nepatří mezi země, které by byly elektromobilitě nejvíce zaslíbené a v rámci kontextu EU to může působit ještě o poznání hůře, nicméně občas se najdou výjimky nebo řekněme světlejší okamžiky z pohledu rozvoje elektrické dopravy i na našem území.

Krásným příkladem je program Nová zelená úsporám (NZU), což je státní výzva s rozpočtem celkem 11 miliard korun z Národního plánu obnovy, v rámci kterého padne část na pořízení nabíjecích stanic (nebo wallboxů) pro elektromobily, a to pro rodinné domy. Takže výhodou mohou tentokrát získat nikoliv firmy, ale běžní lidé.

Od 12. října je možné podávat žádosti a získat dotaci, která nemusí být úplně zanedbatelná. Jedná se o částku max. 30 tisíc korun na nabíjecí bod, přičemž dobíjecí body mohou být až dva na jeden rodinný dům. O tom, jak to prakticky funguje při žádosti o dotaci v rámci programu NZU a na co byste si měli dát pozor, jsme se bavili s Miroslavem Vejmanem, ředitelem firmy Olife Energy, která vyvíjí, vyrábí a prodává nabíjecí stanice na českém trhu.

Co říkáte na nový program NZU? Je podle vás dobře nastavený nebo jsou některé věci, které by šlo nastavit lépe?

NZU je nastavená relativně dobře, respektive mnohem přijatelněji, než jakékoli dosud vypsané podpory pro nabíjecí stanice. Bývá běžné, že je dokumentace k realizovanému projektu specifikována tak přísně, že velká část podpory padne právě na její tvorbu. To není případ NZU a věřím, že to zájemci o dotaci budou kvitovat. Stejně tak technická kritéria na podporované stanice jsou podle mě stanovena rozumně. Požadované zajištění stability odběru řízením výkonu nabíjecích stanic je pro budoucí rozvoj elektromobility velice důležité.

Na druhou stranu poměrně komplikovaný je způsob podání žádosti. Podává ji přímo zákazník, a to přihlášením k eGovernent službám, alternativně bankovní identitou. Podporovaných je několik možností e-identity, které jsou však všechny mimo komfortní zónu některých zákazníků. Nezřídka se stává, že o podporu má zájem zákazník, který nemá ani emailovou adresu a komunikují za něj například jeho děti, někdy dokonce vnoučata. Takže jakýkoli pokročilejší způsob je pro něj poměrně nepřekonatelným problémem. Ano, jde nechat žádat třetí stranu, ale stejně ji musí koncový příjemce podpory autorizovat ze systému až po ověření vlastní e-identity.

Jakým způsobem firma Olife Energy přistupuje k zájemcům o dotaci a jak přesně pomáhá těm, kteří chtějí získat nabíjecí stanici na dotaci? Co firma za zákazníky vyřeší/nevyřeší?

Naše firma nabíječky vyvíjí, vyrábí a prodává. Bohužel však nemáme kapacity na samotné montáže ani tým projektantů a revizních techniků, kteří by mohli po prohlídce dané lokality zpracovávat podklady pro NZU. Naštěstí máme mnoho prodejních a instalačních partnerů, kteří jsou uvedeni na našich webových stránkách olife-energy.com, kteří pro zákazníka zvládnou vše od A do Z.

Nabíjecí stanice Olife Energy

Nabíjecí stanice Olife Energy

Pokud se podíváme na pravidla NZU, nevnímáte trochu jako problém, že dobíjecí stanice nesmí využívat veřejnost či komerční subjekty? Nespadá sem do toho například i návštěva z řad příbuzných?

Je pravda, že podmínky NZU vymezují okruh nabíjení pouze na vlastníky rodinných domů nebo bytů v bytovém domě v případě, že žadatelem bude bytovka. To teoreticky omezuje i členy rodiny. Ano, nelíbí se mi, že nabíjení nejbližších členů rodiny, příbuzných a návštěv je tímto posunuto řekněme do “šedé zóny”. Na druhou stranu ale rozumím, že komerční infrastruktura NZU podporována není. Na to zde jsou jiné dotační tituly, financované z jiných zdrojů. Formulace mohla být o něco šťastněji provedená, to je pravda. Osobně siale myslím, že slovíčkaření za účelem nacházení nedokonalostí formulace, a podporování strachu z poctivě míněného záměru není na místě.

Dá se říct jaká je úspěšnost těchto žádostí o dotaci? Jak velké je riziko pro zájemce o dotaci, že ji nakonec případně nezíská?

Závazné pokyny pro žadatele jsou volně dostupné. Pokud je zájemce o podporu splní, tak dotaci získá, respektive ji získá dříve či později v rámci schopnosti NZU reagovat na vysokou poptávku, kterou nové kolo podpory vyvolalo. Kromě obvyklé administrativní přehlcenosti zde jiné úskalí nevidím.

Na co by si měli dát lidé pozor, pokud hledají firmu, která by jim zařídila dotace z programu NZU?

Bohužel i k nám sem tam zavolají “experti” ze strany potenciálních koncových příjemců dotací, kteří hned v prvních dvou minutách hovoru přiznají, že o nákupu elektromobilu ani neuvažují, a že o dotaci žádají pouze kvůli kombinačnímu bonusu 10 tisíc. Kromě toho se zájemci nezřídka svěří, že jejich představou pro dosažení maximální výše podpory je záměrně přehnat vyúčtování za práci a další materiál.

Rád bych upozornil, že pokud firma, zprostředkující dotaci, na podobné žádosti zákazníků přistoupí, dopomáhá jim tak k dotačnímu podvodu. Někteří zákazníci si to ani neuvědomují, a když je na to upozorním, tak jsou překvapení. Umím si představit, že pokud je partner pro realizaci opomene upozornit, že toto se v žádném případě nesmí, tak by zákazník mohl být překvapený později, když přijde během doby udržitelnosti dotace kontrola a zeptá se, proč je natažení 2 metrů kabelu v liště po zdi stálo 45 tisíc, když ostatní žadatele dotace to stálo průměrně jenom 3 tisíce.

Podpory ze strany NZU by si potenciální zájemci o ní měli vážit, nikoli se snažit ji sobecky využít k financování něčeho, co vůbec nepotřebují, nebo se dokonce využitím podoblasti podpory D.4 ekomobilita snažit financovat si fotovoltaiku, stínění nebo dešťovku.

Další etapa programu Nová zelená úsporám je otevřena

Další etapa programu Nová zelená úsporám je otevřena | foto: novazelenausporam.cz, úprava: vlastní


Čtěte také: Nová zelená úsporám je konečně tady! Co program obnáší a jaké jsou podmínky?


Jaké nabíjecí stanice z vašeho portfolia spadají do NZU?

Úplně všechny, a to už dokonce i v základní levnější variantě Base. Když jsme totiž nabíječky kdysi vyvíjeli, chytré funkce, které NZU dnes vyžaduje, jsme tehdy integrovali už do základního modelu. Typicky balíček pro NZU je tedy Wallbox + Smartmeter, anebo DoubleBox + Smartmeter.

Druhý zmíněný wallbox nabízí dva nabíjecí body, na nabíječku je tedy možno získat 50 % z 60 tisíc podpory za dva nabíjecí body. Smartmeter je krabička, která zařídí, že je nabíjecí výkon řízen v souladu s požadavky NZU. Nová zelená úsporám ji opět může pokrýt 50 % z ceny.

Zde si nás opět dovolím pochválit: Abychom minimalizovali náklady na instalaci smartmetru a nabíječky, nabízíme i bezdrátovou komunikaci. Mezi nabíječkou a smartmetrem pak není nutné vést datový komunikační kabel. To přibližuje možnost pořídit si nabíječku i zájemcům, kteří si odmítají rozbít úplně nový chodník (nebo jinou již finalizovanou část stavby) nutností trasovat nový kabel, se kterým nebylo v projektu počítáno.

Pokud bych se tedy rozhodl o využití podpory NZU na nabíjecí stanice, co mám udělat jako další kroky?

Obecně je třeba se rozhodnout o rozsahu poptávky. Vybrat si nabíječku je jistě důležité, ale ještě důležitější je rozhodnout se, zda potřebujete zajistit služby instalace, revize, dokumentace a asistenci s vyřízením NZU. Pokud cokoli z toho nechcete zajišťovat svépomocí, nestačí bohužel jenom zavolat do Olifu a objednat si nabíječku. Je třeba si sehnat partnera, který je schopen pomoci komplexně.

Jak jsem zmínil, partnery, které montují náš sortiment, máme na stránkách uvedené. Kromě toho je jasné, že jen obtížně pomůže velkoobchod nebo e-shop, nenabízí-li další přidružené služby. V dnešní době již nabíječky na elektromobily naštěstí montuje většina firem, které se zabývají fotovoltaikou, a sehnat tak vhodného partnera není obtížné.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."