Lepší než Li-Ion baterie? Přelomová Na-Ion baterie slibuje lepší zítřky!

  • Firma CATL představila první generaci Na-Ion baterie
  • Největší výhodou je rychlé nabíjení, kdy za 15 minut dobijete 80 % kapacity
  • Jde o konkurenci pro současné Li-Ion baterie?
Na-Ion baterie firmy CATL

Na-Ion baterie firmy CATL

Kolem vývoje revolučních baterií už tady byla spousta slibů, nicméně tentokrát tady máme jednoho z největších producentů baterek na světě, který právě oznámil první generaci zbrusu nové Na-Ion baterie (sodium-ion battery – pozn. redakce) slibující lepší zítřky.

Na-Ion baterie a její vlastnosti

Čínský CATL, se kterým spolupracuje i například Tesla, představil sodíkový bateriový článek (Na-Ion), který vypadá jako tužková baterie, ovšem s výrazně lepšími parametry. Dokonce může jít o konkurenci i pro aktuálně nejpoužívanější Li-Ion baterie. Koneckonců na vývoji obou typů akumulátorů se podílel stejný člověk, který má dnes Nobellovu cenu, John Goodenough.

Nejzajímavější je rozhodně rychlonabíjení, kdy za pouhých 15 minut dobijete 80 % kapacity baterie. Poměrně příjemným překvapením je i solidní energetická hustota, která je pro tento typ baterie největší technickou překážkou. 160 Wh/kg možná není na to, aby baterie přišla do elektromobilu, protože by zabírala zbytečně hodně prostoru a byla těžká, ale pro taková energetický úložiště se rozhodně hodí a vlastně víc než to.


Čtěte také: Prototyp Na-Ion baterie překvapil životností. Ale má jednu chybu


Tesla staví v Kalifornii obrovské úložiště energie

Tesla staví v Kalifornii obrovské úložiště energie

Vhodné především pro bateriová úložiště

Kromě dlouhé životnosti a vysoké bezpečnosti firma CATL uvádí, že její Na-Ion baterie dokáže mnohem lépe odolávat extrémním teplotám než dnešní Li-Ion baterie. Konkrétně při -20º C si udrží přes 90 % původní kapacity, přičemž v případě prvních Li-Ion baterek u elektromobilů to bylo jen něco přes 60 % kapacity. Takže opět další důvod, který hraje ve prospěch nové přelomové baterie, kterou nevyvíjí pouze jedna firma na světě.

Nový typ baterie, který využívá sodík, tedy surovinu ve světě mnohem hojnější a také levnější, než lithium u současných Li-Ion baterií, je teprve v první generaci, která by měla dorazit v roce 2023. Cílem u příští generace je zvýšení energetické hustoty na 200 Wh/kg, což by bylo ještě zajímavější. Dnešní Li-Ion baterie sice mají stále lepší hodnoty, ale postupným zdokonalováním jistě nemůžeme říct, že by vývoj skončil.

Video

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Lepší než Li-Ion baterie? Přelomová Na-Ion baterie slibuje lepší zítřky!

  • Firma CATL představila první generaci Na-Ion baterie
  • Největší výhodou je rychlé nabíjení, kdy za 15 minut dobijete 80 % kapacity
  • Jde o konkurenci pro současné Li-Ion baterie?
Na-Ion baterie firmy CATL

Na-Ion baterie firmy CATL

Kolem vývoje revolučních baterií už tady byla spousta slibů, nicméně tentokrát tady máme jednoho z největších producentů baterek na světě, který právě oznámil první generaci zbrusu nové Na-Ion baterie (sodium-ion battery – pozn. redakce) slibující lepší zítřky.

Na-Ion baterie a její vlastnosti

Čínský CATL, se kterým spolupracuje i například Tesla, představil sodíkový bateriový článek (Na-Ion), který vypadá jako tužková baterie, ovšem s výrazně lepšími parametry. Dokonce může jít o konkurenci i pro aktuálně nejpoužívanější Li-Ion baterie. Koneckonců na vývoji obou typů akumulátorů se podílel stejný člověk, který má dnes Nobellovu cenu, John Goodenough.

Nejzajímavější je rozhodně rychlonabíjení, kdy za pouhých 15 minut dobijete 80 % kapacity baterie. Poměrně příjemným překvapením je i solidní energetická hustota, která je pro tento typ baterie největší technickou překážkou. 160 Wh/kg možná není na to, aby baterie přišla do elektromobilu, protože by zabírala zbytečně hodně prostoru a byla těžká, ale pro taková energetický úložiště se rozhodně hodí a vlastně víc než to.


Čtěte také: Prototyp Na-Ion baterie překvapil životností. Ale má jednu chybu


Tesla staví v Kalifornii obrovské úložiště energie

Tesla staví v Kalifornii obrovské úložiště energie

Vhodné především pro bateriová úložiště

Kromě dlouhé životnosti a vysoké bezpečnosti firma CATL uvádí, že její Na-Ion baterie dokáže mnohem lépe odolávat extrémním teplotám než dnešní Li-Ion baterie. Konkrétně při -20º C si udrží přes 90 % původní kapacity, přičemž v případě prvních Li-Ion baterek u elektromobilů to bylo jen něco přes 60 % kapacity. Takže opět další důvod, který hraje ve prospěch nové přelomové baterie, kterou nevyvíjí pouze jedna firma na světě.

Nový typ baterie, který využívá sodík, tedy surovinu ve světě mnohem hojnější a také levnější, než lithium u současných Li-Ion baterií, je teprve v první generaci, která by měla dorazit v roce 2023. Cílem u příští generace je zvýšení energetické hustoty na 200 Wh/kg, což by bylo ještě zajímavější. Dnešní Li-Ion baterie sice mají stále lepší hodnoty, ale postupným zdokonalováním jistě nemůžeme říct, že by vývoj skončil.

Video

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."