Kolem vývoje revolučních baterií už tady byla spousta slibů, nicméně tentokrát tady máme jednoho z největších producentů baterek na světě, který právě oznámil první generaci zbrusu nové Na-Ion baterie (sodium-ion battery – pozn. redakce) slibující lepší zítřky.
Čínský CATL, se kterým spolupracuje i například Tesla, představil sodíkový bateriový článek (Na-Ion), který vypadá jako tužková baterie, ovšem s výrazně lepšími parametry. Dokonce může jít o konkurenci i pro aktuálně nejpoužívanější Li-Ion baterie. Koneckonců na vývoji obou typů akumulátorů se podílel stejný člověk, který má dnes Nobellovu cenu, John Goodenough.
Nejzajímavější je rozhodně rychlonabíjení, kdy za pouhých 15 minut dobijete 80 % kapacity baterie. Poměrně příjemným překvapením je i solidní energetická hustota, která je pro tento typ baterie největší technickou překážkou. 160 Wh/kg možná není na to, aby baterie přišla do elektromobilu, protože by zabírala zbytečně hodně prostoru a byla těžká, ale pro taková energetický úložiště se rozhodně hodí a vlastně víc než to.
Čtěte také: Prototyp Na-Ion baterie překvapil životností. Ale má jednu chybu
Kromě dlouhé životnosti a vysoké bezpečnosti firma CATL uvádí, že její Na-Ion baterie dokáže mnohem lépe odolávat extrémním teplotám než dnešní Li-Ion baterie. Konkrétně při -20º C si udrží přes 90 % původní kapacity, přičemž v případě prvních Li-Ion baterek u elektromobilů to bylo jen něco přes 60 % kapacity. Takže opět další důvod, který hraje ve prospěch nové přelomové baterie, kterou nevyvíjí pouze jedna firma na světě.
Nový typ baterie, který využívá sodík, tedy surovinu ve světě mnohem hojnější a také levnější, než lithium u současných Li-Ion baterií, je teprve v první generaci, která by měla dorazit v roce 2023. Cílem u příští generace je zvýšení energetické hustoty na 200 Wh/kg, což by bylo ještě zajímavější. Dnešní Li-Ion baterie sice mají stále lepší hodnoty, ale postupným zdokonalováním jistě nemůžeme říct, že by vývoj skončil.
Kolem vývoje revolučních baterií už tady byla spousta slibů, nicméně tentokrát tady máme jednoho z největších producentů baterek na světě, který právě oznámil první generaci zbrusu nové Na-Ion baterie (sodium-ion battery – pozn. redakce) slibující lepší zítřky.
Čínský CATL, se kterým spolupracuje i například Tesla, představil sodíkový bateriový článek (Na-Ion), který vypadá jako tužková baterie, ovšem s výrazně lepšími parametry. Dokonce může jít o konkurenci i pro aktuálně nejpoužívanější Li-Ion baterie. Koneckonců na vývoji obou typů akumulátorů se podílel stejný člověk, který má dnes Nobellovu cenu, John Goodenough.
Nejzajímavější je rozhodně rychlonabíjení, kdy za pouhých 15 minut dobijete 80 % kapacity baterie. Poměrně příjemným překvapením je i solidní energetická hustota, která je pro tento typ baterie největší technickou překážkou. 160 Wh/kg možná není na to, aby baterie přišla do elektromobilu, protože by zabírala zbytečně hodně prostoru a byla těžká, ale pro taková energetický úložiště se rozhodně hodí a vlastně víc než to.
Čtěte také: Prototyp Na-Ion baterie překvapil životností. Ale má jednu chybu
Kromě dlouhé životnosti a vysoké bezpečnosti firma CATL uvádí, že její Na-Ion baterie dokáže mnohem lépe odolávat extrémním teplotám než dnešní Li-Ion baterie. Konkrétně při -20º C si udrží přes 90 % původní kapacity, přičemž v případě prvních Li-Ion baterek u elektromobilů to bylo jen něco přes 60 % kapacity. Takže opět další důvod, který hraje ve prospěch nové přelomové baterie, kterou nevyvíjí pouze jedna firma na světě.
Nový typ baterie, který využívá sodík, tedy surovinu ve světě mnohem hojnější a také levnější, než lithium u současných Li-Ion baterií, je teprve v první generaci, která by měla dorazit v roce 2023. Cílem u příští generace je zvýšení energetické hustoty na 200 Wh/kg, což by bylo ještě zajímavější. Dnešní Li-Ion baterie sice mají stále lepší hodnoty, ale postupným zdokonalováním jistě nemůžeme říct, že by vývoj skončil.