Němci vyrobili elektrický autobus s gigantickou baterií. Dojezd má být až 650 km

Autobus s dojezdem až 650 km na baterie? MAN Lion’s Coach E spadající pod křídla koncernu Volkswagen překvapí výkonem i obří baterií 536 kWh.
Autobus, který ujede na baterie až 650 km
Nejen sektor osobních automobilů se těší mnoha technologických novinek. Elektrickou cestou se vydávají i autobusy a to nejen ty určené do městského provozu. O zajímavé prvenství stojí německý MAN. Společnost spadající do koncernu Volkswagen pracuje na příměstském autobusu, který se má s pomocí elektrického pohonu vyrovnat svým dieselovým kolegům.
Model Lion’s Coach E má na jedno nabití ujet až 650 kilometrů. Dojezdově by se tedy mohl srovnávat stále jen s hrstkou osobních vozidel. Kouzlo autobusu tkví v obrovské baterii, která má mít kapacitu neuvěřitelných 536 kWh. Standardně dokáže autobus nabíjet výkonem 375 kW. Po vylepšení infrastruktury bude možné odemknout plný potenciál k hranici 750 kW výkonu.
Na prototypu a předsériové výrobě se pracuje na výrobní lince v turecké Ankaře. Společnost autobus kompletně odhalí světu letos v říjnu. Plán pro zahájení produkční výroby je zatím stanoven na příští rok. Pár technických zajímavostí už ale známe nyní.

První flotila vyrazí na silnice již příští rok
Lion’s Coach E se bude nabízet ve vícero konfiguracích. Základní baterie dostane kapacitu 356 kWh, vrchol je nastavený na zmíněných 536 kWh. Pro lepší efektivitu byla aerodynamicky vytvarována i karoserie, která má odpor pouhých 0,31 koeficientu. To je hodnota srovnatelná s menším vozem SUV. Půjde o tří nápravový vůz s maximální hmotnostní 27,3 tuny. Na délku měří 19,3 metru a prostor pojme maximálně 61 cestujících a odpovídající množství zavazadel.
Při přihlédnutí k povinným zastávkám bude i v počáteční fázi nabíjecí výkon dostačovat. Ten byl zvolen tak, aby mohl v příměstském provozu fungovat úplně stejně jako dosavadní spalovací kolegové. Vozy by tedy měly být k vidění především ve službách firemních autobusů pro zaměstnance, jako příměstské letištní transfery nebo regionální linkové autobusy.
I když společnost blíže nespecifikovala dobu nabíjení, u základní baterie by mohla být kapacita doplněna kolem jedné hodiny, u větší baterie pak za dvojnásobek času. Je ale nutné přihlédnout k nabíjecím křivkám a možným prodlevám. MAN již má s elektrickými autobusy zkušenosti, od roku 2019 vyrábí standardní městské autobusy pro hromadnou přepravu osob.
Autor článku

Matouš se zajímá o moderní technologie, zejména v oblasti automotive. Baví ho vše digitální, ideálně s Androidem. Ve volném čase se věnuje úpravám rodinného vozového parku nebo vyráží na kole.
Matouš se zajímá o moderní technologie, zejména v oblasti automotive. Baví ho vše digitální, ideálně s Androidem. Ve volném čase se věnuje úpravám rodinného vozového parku nebo vyráží na kole.