Výrobce elektrokol vymyslel chytrý způsob, jak je lidem výrazně zlevnit

Luboš Srb
Výměna baterie u elektrokola | foto: Yamaha
Výměna baterie u elektrokola | foto: Yamaha

Prodejce elektrokol přichází s inovací, která může výrazně snížit náklady na provoz. Díky výměnným bateriím už lidé nemusí řešit jejich nákup ani údržbu.

Elektrokolo, u kterého nebudete vlastnit baterii

Městská doprava se rychle mění a značka Yamaha na to reaguje inovativním způsobem. Její dceřiná společnost Enyring totiž přichází s novou řadou elektrokol, která jsou propojena s unikátním předplatným na baterie. Projekt odstartuje na podzim roku 2025 v Berlíně a Amsterdamu, kde se postupně spustí i síť výměnných stanic. Ta uživatelům umožní vyměnit vybitou baterii za plně nabitou během několika málo sekund.

Zákazníci tak nemusí mnohdy drahou baterii vlastnit – místo toho si ji pronajmou a jednoduše vymění ve specializované stanici, která provede i automatickou kontrolu stavu a zdraví baterie. Každý model kola je navržen tak, aby fungoval se stejným typem baterie – konkrétně s jednotkou o kapacitě 480 Wh a napětí 48 V. Tento jednotný systém šetří čas, peníze i starosti s údržbou.

V Berlíně vznikne zhruba 40 výměnných míst, v Amsterdamu pak 20. Rozmístění stanic bude zajištěno tak, aby byly dostupné každé 2 kilometry v centrálních částech měst. Proces výměny potrvá méně než 20 sekund, čímž Enyring reaguje na potřeby dnešních uživatelů, kteří očekávají rychlá a bezproblémová řešení.

Horské elektrokolo Yamaha
Horské elektrokolo Yamaha

Čtyři modely pro různorodé potřeby

Nová kolekce zahrnuje čtyři modely elektrokol – klasické městské kolo (ER/01), jeho sportovní variantu (ER/02), praktické longtail kolo (ER/03) a nákladní elektrokolo (ER/04). Každý model odpovídá jinému stylu využití, ale všechny sdílejí stejný základ – snadnou výměnu energie a chytrý systém správy baterií. Ceny zatím oznámeny nebyly, ale další detaily se očekávají během roku.

Projekt byl představen na veletrhu VELO Berlin a už teď vzbuzuje zájem veřejnosti i odborníků. V pozadí celé iniciativy stojí investice ve výši 27 milionů eur, které Yamaha do Enyringu vložila v roce 2024. Důležitým partnerem je také společnost Swobbee, která dodává technologii výměnných baterií a podílí se na vývoji celého ekosystému.

Partnerství se společností Swobbee není pro Yamahu novinkou – obě firmy už dříve spolupracovaly na projektu elektrických skútrů Yamaha NEO. Swobbee navíc do systému přináší technologii, která umožňuje inteligentní řízení nabíjení a sledování stavu každé baterie v reálném čase. Díky tomu může Enyring zajistit vyšší spolehlivost a bezpečnost svého řešení – a to i při vysokém počtu uživatelů.

Nabíjení baterie u elektrokola
Nabíjení baterie u elektrokola

Co se stane s opotřebovanými bateriemi?

Zajímavé je i ekologické hledisko – baterie, které už nejsou vhodné pro elektrokola, se buď znovu využijí v jiných aplikacích, nebo projdou šetrnou recyklací. To odpovídá dlouhodobé vizi Enyringu o udržitelné městské mobilitě. Elektrokola s výměnnými bateriemi tak nejsou jen praktickým řešením, ale i krokem směrem k odpovědnější budoucnosti.

Díky tzv. uzavřenému cyklu nakládání s bateriemi se výrazně snižuje množství odpadu i potřeba těžby nových surovin. Tento přístup navíc umožňuje optimalizovat životní cyklus každé baterie a prodloužit její využitelnost i mimo oblast mikromobility.


Autor článku

Luboš Srb - Šéfredaktor

Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, kdy jsem založil první z webových magazínů, Mobilizujeme.cz, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.


Komentáře


Nejnovější články