Revoluce na Superchargerech? Tesla zavádí dynamickou cenotvorbu

Richard Šimáček
Nabíjení elektromobilů na rychlonabíjecí stanici Tesla Supercharger V4 | foto: Tesla
Nabíjení elektromobilů na rychlonabíjecí stanici Tesla Supercharger V4 | foto: Tesla

Tesla testuje nový dynamický systém cen Superchargerů. Ceny se budou odvíjet od poptávky, historických dat i vytížení v daném čase.

Testuje se nový systém cenotvorby pro Superchargery

Tesla začíná testovat nový dynamický systém tvorby cen pro Superchargery. Ten se už netočí pouze okolo vytížení nabíjecích stanic v konkrétní hodiny, ale je více dynamický. Nová cenotvorba má brát v potaz poptávku po konkrétní nabíjecí stanici a podle toho se bude odvíjet cena, jak informuje web Not a Tesla App.

Systém má být spuštěný na 10 blíže nespecifikovaných nabíjecích stanicích v Severní Americe. Na základě zpětné vazby bude poté rozšiřován na další místa. Nejzásadnější novinkou bude historický graf poptávky u konkrétní nabíjecí stanice. Z grafu jednoduše uvidíte, jaká byla cena za 1 kWh v minulosti a bude na něm vidět i poptávka v určitý čas.

Cena na stanicích Tesla Supercharger se bude odvíjet podle výše poptávky a platí, že čím vyšší bude, tím dražší je nabíjení. Můžete tak ušetřit, pokud navštívíte Supercharger, který měl během dne nízkou poptávku. Data o vytížení se budou neustále aktualizovat a s nimi i cena. Cenu nicméně mohou výrazně ovlivnit svátky nebo události v okolí, takže v některých dnech může být neobvykle vysoká.

Vlevo je aktuální a napravo je nový systém cenotvorby | foto: Not a Tesla App
Vlevo je aktuální a napravo je nový systém cenotvorby | foto: Not a Tesla App

Transparentní označování ceny

Většina lidí si nejspíše nebude chtít prohlížet celý graf historického vytížení, a pro ty si Tesla připravila informativní štítek se zhodnocením ceny. Půjde tak jednoduše poznat, na jaké nabíjecí stanici je cena vysoká či nízká. Každý Supercharger bude mít trochu odlišnou cenu, jelikož bude vycházet vždy z aktuálních dat o využití.

Nový systém může mít ale i několik nevýhod, a tou je vyšší cena při vysokém využití. Na některých nejvyužívanějších nabíjecích stanicích se může cena za kWh vyšplhat na nové maximum, jelikož nový systém primárně zohledňuje historická data z dobíjení. Na druhou stranu málo využívané nabíjecí stanice budou levnější než kdy dříve.

Pilotní program cenotvorby Superchargerů se bude testovat jen v USA a pokud bude odezva od komunity v následujících letech pozitivní, může se program rozšířit do celého světa. To může zabrat i několik let. Nastavovat cenu dle aktuálního vytížení se zdá jako dobrá cesta a mohlo by to pomoci se snížením vytížení těch nejvytíženějších Superchargerů. Návštěvnost nabíjecích stanic se tak rozmělní na více míst v okolí.


Autor článku

Richard Šimáček - Redaktor

Od útlého věku se zajímám o počítače, mobily a vůbec o vše, co má jakoukoli chytrou funkcionalitu. Přísun novinek z technologické sféry je pro mě pořádná dávka dopaminu.


Komentáře


Nejnovější články