Moderní elektromobily mají v zimě podstatnou výhodu. Víte o ni?

Martin Skořepa
  • Zima je období, které nejvíce prověří automobil
  • U elektromobilů vlivem nižších teplot hrozí výrazné zkrácení dojezdu
  • Nicméně jsou to právě elektrická auta, která mají naopak podstatnou výhodu
Elektromobil Tesla v zimě
Elektromobil Tesla v zimě

Každá technologie má svá pro a proti. Takže se nedá tak úplně říct, že elektromobil či spalovací auto je do zimy lepší nebo horší. Záleží na mnoha proměnných, jako je výrobce a jeho technologie, konkrétní počasí, apod.

Všechna auta mají v zimě kratší dojezd

Snížení dojezdu samozřejmě platí jak pro elektromobily, tak i konvenční spalovací vozidla. Nicméně zatímco u starších elektromobilů to byla vyloženě katastrofa, kvůli špatnému termomanagementu a také absenci tepelného čerpadla, které dokáže být při zahřívání kabiny efektivnější a neplýtvá tolik drahocennou energií, u dnešních moderních elektromobilů už v zimě není zkrácení dojezdu tak znatelné a jde spíše jen o jednotky či nižší desítky procent.

Spalovací vozidla mají výhodu, že mohou pro zahřívání kabiny využívat odpadní teplo. Ovšem nemyslete si, že je to úplné perpetuum mobile a že se vám nezvýší spotřeba paliva, když si přes zimu pěkně zatopíte, ještě s mnohem nižší efektivitou u spalovacího motoru oproti elektrickému motoru, který je zhruba 2-3× účinnější. Ale hlavně, než se vám zahřeje motor a pojede v ideálním režimu, aniž byste se museli obávat jeho poškození.

Řízení v zimě
Řízení v zimě

Čtěte také: Připravte se: Těchto 7 věcí byste měli během zimy vozit ve svém autě i vy


Víte, v čem mají elektromobily v zimě výhodu?

Onou výhodou, o které jsme vám chtěli v tomto článku říct, je rychlost vytápění kabiny elektromobilu. Díky modernímu tepelnému čerpadlu, které najdeme prakticky ve všech autech do zásuvky, stačí vůz zapnout a vyrazit. Podle našich zkušeností již během pár vteřin můžete pocítit, jak se z „klimatizačních otvorů“ line teplý vzduch. Oproti spalovacím autům je to mnohem rychlejší z technických důvodů, protože spalovací auto většinou pro topení využívá odpadní teplo, nikoliv tepelné čerpadlo.

Co je také u elektromobilů šikovné, ale ano, mohou to mít už i některá modernější spalovací auta, tak je možnost vytápění kabiny vozu na dálku přes mobilní aplikaci. Nicméně u elektromobilů je to již celkem standard, u spalovacích aut spíše výjimka. Vy si tak přes mobil vyhřejete vůz a po příchodu hned vyrazíte, aniž byste museli vyrazit ještě s bundou na sobě a po cestě si ji někde svlékat a dávat do kufru.

Navíc vám to může ušetřit drahocenná procenta u baterie, pokud máte elektromobil někde na nabíječce, můžete si jej nechat dobít a současně vytopit, čímž dosáhnete delšího reálného dojezdu, než kdybyste hned po usednutí za volant museli nejdříve vytápět kabinu a plýtvat tak energií z baterie.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Martin Skořepa - Redaktor

Odjakživa fandím pokroku technologií, nejen ve světě mobilních zařízení a automobilů. Bez chytrých a užitečných inovací je život jako bez vína, žen, nebo vy víte čeho.


Komentáře


Nejnovější články