Při výběru rodinného elektromobilu budete zatím v případě kombi stále v porovnání s vozy stavby crossover a SUV značně omezeni. Na trhu se nabízí hrstka typických kombíků a když už na nějaký narazíte, musíte si hodně pečlivě upřesnit svůj rozpočet. V tomto ohledu se původně britské automobilce MG nedá upřít, že svůj model MG5 Electric propaguje pod heslem “první elektrický vůz kombi”. Spousta věcí na tom je pravdivých. Bohužel, v mnoha ohledech se být prvním na trhu nevyplatí.
Nejspíše by vás napadlo, že vzhledem k posloupnosti označení budou mít modely MG4 a MG5 mnohé společné. Úplně tomu tak není. Zatímco MG4 je skutečně hravý a více mladistvý vůz, MG5 je více dospělé, zaměřené na rodinu, rozvážnější jízdu a rozhodně potěší úložným prostorem. To ovšem neznamená, že by si jej měl pořídit jen ten, kdo si nechce užít i trochu zábavy. Ve spalovací verzi se navíc na čínském trhu vůz objevil již v roce 2021 a vzhledově velmi připomínal Hyundai i30. Čistě elektrická verze přišla na trh až v roce 2021.
Konstrukce | kombi, rozměry: 4600 × 1818 × 1543 mm, hmotnost: 1629 kg |
---|---|
Pohon | elektromobil, synchronní elektromotor s permanentním magnetem, pohon přední nápravy |
Výkon | 115 kW, točivý moment 280 Nm |
Baterie a dojezd | NMC, 61,1 kWh, udávaný dojezd 400 km |
Nabíjení | palubní 11 kW nabíječka, rychlonabíjení až 87 kW |
Spotřeba a dojezd | udávaná spotřeba 17,5 kWh/100 km |
Výbava | výbava EXCITE, pokročilé jízdní asistenty MG Pilot, ACC s funkcí travel assist, LED světlomety, V2L |
Cena testovacího modelu | 949 900 Kč (základní cena od 849 900 Kč) |
Kombi MG5 se navíc na trhu objevilo dříve, a tak naopak hatchback při vývoji profitoval z předešlých zkušeností výrobce. I když se první elektrické generaci pětky pomalu krátí čas, po nedávném faceliftu je vůz zajímavější a především použitelnější. Vylepšení se dostalo jako baterii, tak i vnitřní ergonomii ovládání. Již první usednutí v řidiči dokáže vyvolat určitý klid. Může za to jednoduché rozložení, funkční ovládání a hlavně velmi podobný styl schování jako u konvenčního spalováku.
Jestliže se nepohybujete často po Velké Británii, pak pro vás bude setkání s MG5 Electric na českých silnicích stále vcelku netradiční. Vůz ale ze záplavy běžných modelů příliš nevystupuje, což se u rodinného vozu rozhodně hodí. Velikostí vystačí většině domácností, konkurovat může například Volkswagenu Golf Variant nebo Škodě Fabii v provedení kombi. Cestující v přední řadě mají dostatek prostoru a i tak zůstane rozumná dávka místa pro další dva až tři spolucestující. Prostřední sedadlo ale již standardně zastává spíše nouzovou funkci. Účel vozu tak více nabádá k umístění dvou větších sedaček, samozřejmostí je přítomnost záchytného systému ISOFIX.
Vzhledem k příznivé ceně nečekejte žádné přepychové materiály. Vše je ale plně funkční, látková sedadla se snáze udržují a měkčené plastové plochy potěší nejen na pohled, ale i na omak. Takhle si představuji jednoduchý, relativně kvalitně zpracovaný vůz. Středový panel je dobře po ruce, řidič nemusí složitě hledat mnoho ovládacích prvků. Výtku bych měl pouze k výšce MG5 Electric. Neřadím se mezi nejvyšší osoby, ale i se 182 cm výšky jsem měl potíže s ideální pozicí sedačky. Výškové nastavení sedadla i volantu spolu s vysoko posazeným středovým panelem zapříčinily, že jsem neměl dostatek prostoru pro bezpečné otočení volantu o 180 stupňů bez ručkování a musel jsme vždy hledat úhyb kolenem tak, abych si do něj rukou nenarážel. Přitom by stačilo panel snížit i o 5 centimetrů.
Neutrpěl by tím ani odkládací prostor ve spodním „patře“. Díky přítomnosti otočného voliče převodovky bylo možné prostor pod ním využít ve prospěch pasažérů. Díky přítomnosti USB konektorů a 12V zásuvky je místo ideální pro dobíjení vašich digitálních asistentů během jízdy. Prostřednictvím USB konektoru navíc připojíte chytrý telefon k infotainmentu a můžete využít konektivity pro platformy Android Auto a Apple CarPlay.
Kdo měl možnost usednout do hatchbacku MG4, pro toho nebude rozhraní centrálního displeje žádným překvapením. Ten se rozkládá na ploše 10,25” a je widgety rozdělen na tři základní segmenty. Ty si ale může každý uživatel přizpůsobit podle sebe. Vzhledově systém připomíná operační systém Android pro starší tablety. Prostředí je ale svižné a rozložení prvků logické. Řidiči pak sekunduje druhý širokoúhlý displej (12,3”) v podobě kapličky přístrojů. Boční segmenty jsou pevně přiřazené rychlosti a míře použité energie/rekuperaci. Širší středová část zobrazuje funkci adaptivního tempomatu, základní jízdní údaje včetně spotřeby a dojezdu, stupni nastavení rekuperace a jízdního režimu. Nastavením strávíte pár minut a systém vás nebude nutit často cokoliv měnit. Vaše pozornost tak zůstane zaměřena na provoz kolem vás a styl vaší jízdy.
Po delší době jsem měl možnost testovat vozidlo, u kterého není přepínač jízdních režimů pouze na okrasu. Rozdíly mezi ekologickým, komfortním i sportovním režimem jsou znát. Na první pohled se při změně liší dojezd, kterému se dá i docela věřit. Reakce na plynový pedál je rozumně odlišná a pracuje ve prospěch všech režimů. Často je přepínání mezi běžným a ekologickým režimem sporná a mnohdy i zbytečná. MG5 Electric je ale schopné při rozvážnější jízdě pár kilometrů dojezdu přidat.
Verze Emotion, která tvoří základ nabídky, má paradoxně vyšší výkon 130 kW, ale za to používá menší baterii s LFP články o kapacitě 50,3 kWh. Námi testovaný model patřil výbavou o stupeň výše a i přes decentní výkon 115 kW dosahoval slušných jízdních vlastností. Jeho předností je pak NMC baterie s kapacitou 61,1 kWh. Dlouhodobá spotřeba se podle palubního počítače pohybovala u nájezdu 1 000 kilometrů na 19,1 kWh/100 km. Ta kombinuje z poloviny dálniční jízdu a zbytek dělí rovnou polovinou na okresky a městský provoz.
Pouze u dálnic musíte v případě MG5 Electric počítat s tím, že dojezd bude ubývat rychleji a spotřebou se budete pohybovat kolem 24 kWh/100 km. Pokud slevíte z nejvyšší povolené rychlosti, dá se přiblížit i dvaceti kilowatthodinové spotřebě. Město si běžně vyžádá kolem 17 kWh/100 km, pohodlná i svižnější jízda po silnicích nižší třídy na displejích zobrazí hodnoty nejčastěji mezi 18 a 21 kWh/100 km. To je na prostorný vůz nižší třídy zcela obhajitelné. MG udává dojezd na plnou baterii až 400 km, s tím souhlasí i odhad na displeji. Kombinovaná spotřeba 17,1 kWh/100 km tak není zcela zavádějící a lze jí naprosto reálně dosáhnout.
Zdá se vám, že MG5 Electric snad nemá žádné chyby? Tohle tvrzení není daleko od pravdy, ale jednu citelnou nevýhodu vůz má. A je jí bohužel nabíjení a jeho rychlost. Výrobce udává maximální výkon 87 kW. Za celou dobu testu se mi ale blízkých hodnot podařilo dosáhnout jen jednou a zcela náhodně. Vliv na výkon neměla ani delší cesta, která by baterii při nižších před jarních teplotách vyhřála, zapnutý předehřev, ani vyšší cestovní rychlost. Zcela běžně se tak výkon pohyboval v rozmezí 45 až 60 kW, což je pro rychlé dobití na delší trase nedostatečné. Při dosažení nejvyšší hodnoty doplníte 70 procent baterie (10-100 %) za 35 minut.
Vůz je na svojí pořizovací cenu slušně vybavený asistenčními systémy. V každé verzi získáte adaptivní tempomat, který zlepšil odezvu a snížil cukání při změně rychlosti. To stejné lze říci i o systému udržení v jízdním pruhu. I zde je od doby testu MG4 znatelný posun vpřed a krokování pohybu volantu je citlivější, takže si nepřipadáte jako ve voze řízeném čerstvým absolventem autoškoly. Rekuperace je nastavitelná ve třech stupních. Zamrzí možnost nastavení paměti síly, při startu se vždy aktivuje střední míra. To stejné platí i o vzdálenosti odstupu od vozu jedoucího před vámi.
Ač vůz v zavazadlovém prostoru pojme až 479 litrů, stěhovák si z něj neuděláte. Sedák ve druhé řadě je pevný a opěradla se nesklápí do roviny, což užitný prostor výrazně snižuje. Celkem můžete do vozu naložit až 1 367 litrů nákladu. Bohužel vůz nenabídne ani průvlak na lyže či jiné dlouhé předměty prostředním sedadlem. To jsou ale jen drobné nedostatky, které by vás neměly od vozu odradit.
Při zohlednění všech získaných zkušeností bych MG rád posvětil jejich slogan. Ač si nejsem prvenstvím čistě elektrického kombíku úplně jistý, do značné míry se míry může chlubit alespoň nálepkou dostupnějšího elektrokombíku. A těch máme stále velmi málo. Kombíky jsou právem oblíbené vozy, jelikož prakticky vždy nabídnou více prostoru než srovnatelně velká SUV.
Pro rodinu, která tak má zajištěný přístup k vlastnímu nabíjení a nebude absolutně závislá na veřejné síti nabíječek, je pak elektromobil MG5 Electric velmi zajímavou volbou. Jednoduchá technika s pokročilými jízdními asistenty zajistí pohodlné svezení za nízkou pořizovací i provozní cenu.
Mezi základní verzí Emotion a vyšší Excite je rozdíl sto tisíc korun a je pouze na vašem zvážení, zda dáte přednost vyššímu výkonu s lehce menším dojezdem (cca 320 km) nebo je dojezd přednější a oželíte pár koníků na výkonu. Je škoda, že další generace se vůz nejspíš nedožije, protože si dovedu představit oblasti, ve kterých by mohl nastavit laťku výše. Ale ani nedávno oznámená kombi verze MG4 ostudu určitě neudělá. Popularita tohoto modelu rychle roste a nemá nouze o nové zákazníky.
Co se nám líbí? | Co se nám nelíbí? |
Nenápadný, přesto zajímavý design | Pomalé nabíjení |
Jednoduché ovládání | Vysoký středový panel |
Kombinovaná spotřeba | Zadní sedadla se nesklápí do roviny |
Slušný dojezd | Rekuperaci nelze nastavit výchozí síla |
Při výběru rodinného elektromobilu budete zatím v případě kombi stále v porovnání s vozy stavby crossover a SUV značně omezeni. Na trhu se nabízí hrstka typických kombíků a když už na nějaký narazíte, musíte si hodně pečlivě upřesnit svůj rozpočet. V tomto ohledu se původně britské automobilce MG nedá upřít, že svůj model MG5 Electric propaguje pod heslem “první elektrický vůz kombi”. Spousta věcí na tom je pravdivých. Bohužel, v mnoha ohledech se být prvním na trhu nevyplatí.
Nejspíše by vás napadlo, že vzhledem k posloupnosti označení budou mít modely MG4 a MG5 mnohé společné. Úplně tomu tak není. Zatímco MG4 je skutečně hravý a více mladistvý vůz, MG5 je více dospělé, zaměřené na rodinu, rozvážnější jízdu a rozhodně potěší úložným prostorem. To ovšem neznamená, že by si jej měl pořídit jen ten, kdo si nechce užít i trochu zábavy. Ve spalovací verzi se navíc na čínském trhu vůz objevil již v roce 2021 a vzhledově velmi připomínal Hyundai i30. Čistě elektrická verze přišla na trh až v roce 2021.
Konstrukce | kombi, rozměry: 4600 × 1818 × 1543 mm, hmotnost: 1629 kg |
---|---|
Pohon | elektromobil, synchronní elektromotor s permanentním magnetem, pohon přední nápravy |
Výkon | 115 kW, točivý moment 280 Nm |
Baterie a dojezd | NMC, 61,1 kWh, udávaný dojezd 400 km |
Nabíjení | palubní 11 kW nabíječka, rychlonabíjení až 87 kW |
Spotřeba a dojezd | udávaná spotřeba 17,5 kWh/100 km |
Výbava | výbava EXCITE, pokročilé jízdní asistenty MG Pilot, ACC s funkcí travel assist, LED světlomety, V2L |
Cena testovacího modelu | 949 900 Kč (základní cena od 849 900 Kč) |
Kombi MG5 se navíc na trhu objevilo dříve, a tak naopak hatchback při vývoji profitoval z předešlých zkušeností výrobce. I když se první elektrické generaci pětky pomalu krátí čas, po nedávném faceliftu je vůz zajímavější a především použitelnější. Vylepšení se dostalo jako baterii, tak i vnitřní ergonomii ovládání. Již první usednutí v řidiči dokáže vyvolat určitý klid. Může za to jednoduché rozložení, funkční ovládání a hlavně velmi podobný styl schování jako u konvenčního spalováku.
Jestliže se nepohybujete často po Velké Británii, pak pro vás bude setkání s MG5 Electric na českých silnicích stále vcelku netradiční. Vůz ale ze záplavy běžných modelů příliš nevystupuje, což se u rodinného vozu rozhodně hodí. Velikostí vystačí většině domácností, konkurovat může například Volkswagenu Golf Variant nebo Škodě Fabii v provedení kombi. Cestující v přední řadě mají dostatek prostoru a i tak zůstane rozumná dávka místa pro další dva až tři spolucestující. Prostřední sedadlo ale již standardně zastává spíše nouzovou funkci. Účel vozu tak více nabádá k umístění dvou větších sedaček, samozřejmostí je přítomnost záchytného systému ISOFIX.
Vzhledem k příznivé ceně nečekejte žádné přepychové materiály. Vše je ale plně funkční, látková sedadla se snáze udržují a měkčené plastové plochy potěší nejen na pohled, ale i na omak. Takhle si představuji jednoduchý, relativně kvalitně zpracovaný vůz. Středový panel je dobře po ruce, řidič nemusí složitě hledat mnoho ovládacích prvků. Výtku bych měl pouze k výšce MG5 Electric. Neřadím se mezi nejvyšší osoby, ale i se 182 cm výšky jsem měl potíže s ideální pozicí sedačky. Výškové nastavení sedadla i volantu spolu s vysoko posazeným středovým panelem zapříčinily, že jsem neměl dostatek prostoru pro bezpečné otočení volantu o 180 stupňů bez ručkování a musel jsme vždy hledat úhyb kolenem tak, abych si do něj rukou nenarážel. Přitom by stačilo panel snížit i o 5 centimetrů.
Neutrpěl by tím ani odkládací prostor ve spodním „patře“. Díky přítomnosti otočného voliče převodovky bylo možné prostor pod ním využít ve prospěch pasažérů. Díky přítomnosti USB konektorů a 12V zásuvky je místo ideální pro dobíjení vašich digitálních asistentů během jízdy. Prostřednictvím USB konektoru navíc připojíte chytrý telefon k infotainmentu a můžete využít konektivity pro platformy Android Auto a Apple CarPlay.
Kdo měl možnost usednout do hatchbacku MG4, pro toho nebude rozhraní centrálního displeje žádným překvapením. Ten se rozkládá na ploše 10,25” a je widgety rozdělen na tři základní segmenty. Ty si ale může každý uživatel přizpůsobit podle sebe. Vzhledově systém připomíná operační systém Android pro starší tablety. Prostředí je ale svižné a rozložení prvků logické. Řidiči pak sekunduje druhý širokoúhlý displej (12,3”) v podobě kapličky přístrojů. Boční segmenty jsou pevně přiřazené rychlosti a míře použité energie/rekuperaci. Širší středová část zobrazuje funkci adaptivního tempomatu, základní jízdní údaje včetně spotřeby a dojezdu, stupni nastavení rekuperace a jízdního režimu. Nastavením strávíte pár minut a systém vás nebude nutit často cokoliv měnit. Vaše pozornost tak zůstane zaměřena na provoz kolem vás a styl vaší jízdy.
Po delší době jsem měl možnost testovat vozidlo, u kterého není přepínač jízdních režimů pouze na okrasu. Rozdíly mezi ekologickým, komfortním i sportovním režimem jsou znát. Na první pohled se při změně liší dojezd, kterému se dá i docela věřit. Reakce na plynový pedál je rozumně odlišná a pracuje ve prospěch všech režimů. Často je přepínání mezi běžným a ekologickým režimem sporná a mnohdy i zbytečná. MG5 Electric je ale schopné při rozvážnější jízdě pár kilometrů dojezdu přidat.
Verze Emotion, která tvoří základ nabídky, má paradoxně vyšší výkon 130 kW, ale za to používá menší baterii s LFP články o kapacitě 50,3 kWh. Námi testovaný model patřil výbavou o stupeň výše a i přes decentní výkon 115 kW dosahoval slušných jízdních vlastností. Jeho předností je pak NMC baterie s kapacitou 61,1 kWh. Dlouhodobá spotřeba se podle palubního počítače pohybovala u nájezdu 1 000 kilometrů na 19,1 kWh/100 km. Ta kombinuje z poloviny dálniční jízdu a zbytek dělí rovnou polovinou na okresky a městský provoz.
Pouze u dálnic musíte v případě MG5 Electric počítat s tím, že dojezd bude ubývat rychleji a spotřebou se budete pohybovat kolem 24 kWh/100 km. Pokud slevíte z nejvyšší povolené rychlosti, dá se přiblížit i dvaceti kilowatthodinové spotřebě. Město si běžně vyžádá kolem 17 kWh/100 km, pohodlná i svižnější jízda po silnicích nižší třídy na displejích zobrazí hodnoty nejčastěji mezi 18 a 21 kWh/100 km. To je na prostorný vůz nižší třídy zcela obhajitelné. MG udává dojezd na plnou baterii až 400 km, s tím souhlasí i odhad na displeji. Kombinovaná spotřeba 17,1 kWh/100 km tak není zcela zavádějící a lze jí naprosto reálně dosáhnout.
Zdá se vám, že MG5 Electric snad nemá žádné chyby? Tohle tvrzení není daleko od pravdy, ale jednu citelnou nevýhodu vůz má. A je jí bohužel nabíjení a jeho rychlost. Výrobce udává maximální výkon 87 kW. Za celou dobu testu se mi ale blízkých hodnot podařilo dosáhnout jen jednou a zcela náhodně. Vliv na výkon neměla ani delší cesta, která by baterii při nižších před jarních teplotách vyhřála, zapnutý předehřev, ani vyšší cestovní rychlost. Zcela běžně se tak výkon pohyboval v rozmezí 45 až 60 kW, což je pro rychlé dobití na delší trase nedostatečné. Při dosažení nejvyšší hodnoty doplníte 70 procent baterie (10-100 %) za 35 minut.
Vůz je na svojí pořizovací cenu slušně vybavený asistenčními systémy. V každé verzi získáte adaptivní tempomat, který zlepšil odezvu a snížil cukání při změně rychlosti. To stejné lze říci i o systému udržení v jízdním pruhu. I zde je od doby testu MG4 znatelný posun vpřed a krokování pohybu volantu je citlivější, takže si nepřipadáte jako ve voze řízeném čerstvým absolventem autoškoly. Rekuperace je nastavitelná ve třech stupních. Zamrzí možnost nastavení paměti síly, při startu se vždy aktivuje střední míra. To stejné platí i o vzdálenosti odstupu od vozu jedoucího před vámi.
Ač vůz v zavazadlovém prostoru pojme až 479 litrů, stěhovák si z něj neuděláte. Sedák ve druhé řadě je pevný a opěradla se nesklápí do roviny, což užitný prostor výrazně snižuje. Celkem můžete do vozu naložit až 1 367 litrů nákladu. Bohužel vůz nenabídne ani průvlak na lyže či jiné dlouhé předměty prostředním sedadlem. To jsou ale jen drobné nedostatky, které by vás neměly od vozu odradit.
Při zohlednění všech získaných zkušeností bych MG rád posvětil jejich slogan. Ač si nejsem prvenstvím čistě elektrického kombíku úplně jistý, do značné míry se míry může chlubit alespoň nálepkou dostupnějšího elektrokombíku. A těch máme stále velmi málo. Kombíky jsou právem oblíbené vozy, jelikož prakticky vždy nabídnou více prostoru než srovnatelně velká SUV.
Pro rodinu, která tak má zajištěný přístup k vlastnímu nabíjení a nebude absolutně závislá na veřejné síti nabíječek, je pak elektromobil MG5 Electric velmi zajímavou volbou. Jednoduchá technika s pokročilými jízdními asistenty zajistí pohodlné svezení za nízkou pořizovací i provozní cenu.
Mezi základní verzí Emotion a vyšší Excite je rozdíl sto tisíc korun a je pouze na vašem zvážení, zda dáte přednost vyššímu výkonu s lehce menším dojezdem (cca 320 km) nebo je dojezd přednější a oželíte pár koníků na výkonu. Je škoda, že další generace se vůz nejspíš nedožije, protože si dovedu představit oblasti, ve kterých by mohl nastavit laťku výše. Ale ani nedávno oznámená kombi verze MG4 ostudu určitě neudělá. Popularita tohoto modelu rychle roste a nemá nouze o nové zákazníky.
Co se nám líbí? | Co se nám nelíbí? |
Nenápadný, přesto zajímavý design | Pomalé nabíjení |
Jednoduché ovládání | Vysoký středový panel |
Kombinovaná spotřeba | Zadní sedadla se nesklápí do roviny |
Slušný dojezd | Rekuperaci nelze nastavit výchozí síla |