Lexus opisuje u Tesly. Kola s volantem spojí drátem, nikoliv mechanicky

Matouš Vrchota
Lexus eAxle 4DRIVE | foto: Lexus
Lexus eAxle 4DRIVE | foto: Lexus

Kola se zbavila mechanického prvku. Nový Lexus RZ přináší řízení po kabelech a virtuální převodovku, které zlepšují ovladatelnost i jízdní zážitek.

Kola se zbavila mechanického prvku

Osobní vozidla se i přes stále větší míru elektrifikace a digitalizace spoléhají na velké množství mechanických prvků. Některé vyměnit lze, bez některých se jednoduše neobejdeme. Mezi ty postradatelné patří například spojení volantu s řízením.

Ač se to nezdá, elektronická náhrada funguje velmi dobře. Přináší velké výhody, jako například progresivní posilovač, který umožní snadnější parkování nebo přesnější vedení směru jízdy. Po Cybertrucku a pár experimentech tuto vlastnost přináší do nové generace elektromobilu i japonský Lexus.

Prvním modelem, který dostane řízení po kabelech (steer-by-wire), bude inovace řady RZ, která si v Bruselu odbyla svojí premiéru. Místo dlouhého motání a ručkování o několik otáček mezi krajními polohami nabídne tento volant ve stylu leteckého kniplu rozsah pouhých 200 stupňů, tedy jen o něco málo více než půl otáčky kolem osy.

Interiér modelu Lexus RZ | foto: Lexus
Interiér modelu Lexus RZ | foto: Lexus

Chybí vám řazení? RZ dostane virtuální převodovku

Tento inovativní prvek doplní i systém virtuálního manuálního řazení (Interactive Manual Drive). Do výbavy jej dostane vrcholná verze RZ 550e F Sport. Nečekejte elektronickou kulisu řadící páky, půjde o sportovní pádla pod volantem.

Řidič bude virtuálně ovládat osmi stupňovou převodovku. Podobný systém již před nějakou dobou představil Hyundai u sportovně laděného modelu Ioniq 5 N. Nový elektrický model řady RZ bude pohánět dvojice motorů v elektronickém souboru pohonu všech kol eAxle 4DRIVE. Vůz dostane novou generaci baterií o kapacitě 77 kWh (navýšení z 71,4 kWh).

Oproti dosluhující generaci nabídne elektrický Lexus RZ až o 100 kilometrů delší dojezd a bude atakovat spodní hranici 600 kilometrů. Palubní nabíječka dostane výkon až 22 kW. Na evropský trh se model dostane na podzim letošního roku.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.


Komentáře


Nejnovější články