Křest ohněm. Jak si autopilot Tesly poradil s rušnými ulicemi Manhattanu?
- Tesla stále zlepšuje svůj software pro autopilota
- Zatím poslední verze Full Self-Driving (FSD 12) využívá AI
- S provozem v New Yorku si však bez ztráty bodu stále ještě neporadí

Už téměř deset let slibuje Elon Musk, že je jen krůček od toho, aby se Tesly řídily samy. Na letošní srpen dokonce oznámil představení svého vysněného autonomního vozu robotaxi. Faktem však je, že přes obrovské pokroky, které software pro autonomní řízení Full Self-Driving (FSD) udělal, stále mu k dokonalosti něco chybí. O tom, jak si ve své poslední verzi poradil na místě s jedním s nejšílenějších provozů v Americe na newyorském Manhattanu, napsal server InsideEVs.
Bez lidské asistence to stále nejde
Dnešní Tesly s takzvaným balíčkem plně autonomního řízení stále vyžadují lidský dohled, takže nejsou plně autonomní. Řidič má stále povinnost kontrolovat ho a v případě nutnosti zasáhnout. Je také zodpovědný za případné chyby, kterých se software dopustí. Přesto celá řada majitelů Tesel stále znovu a znovu zkouší jeho hranice.
Jaké jsou, to můžete posoudit sami. Na YouTube existuje celý žánr věnovaný majitelům vozů Tesla, kteří testují FSD. Jedno z nedávných videí zveřejněných na kanálu „FSD v New Yorku“ ukazuje, jak se Tesla Model Y s FSD ve verzi 12.3.2.1 pokouší projet ulicemi New Yorku.
Obecně se dá říct, že někdy si FSD počíná obdivuhodně, ale na druhou stanu jindy selhává i v jednoduchých úkolech a nechá se zmást scénáři, nad kterými by se člověk dvakrát nerozmýšlel. To je případ i nejnovějšího videa. Velká část jízdy proběhla bez problémů. Řidič však musel několikrát sešlápnout plynový pedál, aby příliš opatrnou Teslu přiměl k rozjezdu. Úspěšně se proplétala ulicí s auty zaparkovanými po obou stranách, ale dělala to zbytečně pomalu. „Čeho se bojí? Nejsem si jistý,“ komentoval to řidič.

Čtěte také: Cybertruck je symbolem statusu. Kim Kardashian a dalších nejméně 15 celebrit jezdí s touto Teslou
Rozšíření autopilota brání vysoká cena
Přestože se Tesla snaží tlačit autopilota a autonomní jízdu všemi možnými způsoby, ve skutečnosti si balíček FSD vybere jen zlomek zákazníků. Důvodem není ani tak to, že autopilot ještě stále nedělá to, co se od něho čeká, jako spíš vysoká cena. I přes zlevnění musí stále ještě zájemci o autonomní jízdu sáhnout do kapsy pro dalších 12 000 dolarů (281 000 korun), což většinu z nich odradí.
A netáhne ani systém předplatného, kdy je možné si systém vyzkoušet za 199 dolarů (4 700 Kč) měsíčně. I proto se automobilka na konci března odhodlala k bezprecedentnímu kroku a při příležitosti vydání FSD Beta v12 zpřístupnila autopilota pro všechny Tesly v USA na měsíc zdarma.
Autor článku

Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.
Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.