Všechno špatné je leckdy nakonec také pro něco dobré. A očividně to platí i pro koronavirus.
TIP: Další studie prokazuje, že elektromobily jsou ekologičtější než spalováky
Data Evropské agentury pro životní prostředí (EEA) ukázala, že emise znečišťujících látek ze silniční dopravy se na některých místech snížily až o polovinu. Snížení emisí se týká především koncentrace oxidu dusičitého (NO2) v souvislosti se snížením dopravy a omezeným vycházením v důsledku šíření koronaviru COVID-19.
Týdenní průměry exhalátů byly vypočteny na základě údajů systému EEA pro měření aktuální kvality ovzduší ze čtyř tisíc monitorovacích stanic po celé Evropě. Většina stanic se provozuje v členských státech EEA v rámci Evropské informační a pozorovací sítě pro životní prostředí (Eionet).
K jednomu z nejvýznamnějších poklesů látek znečišťujících ovzduší došlo v Itálii. Mezi 16. a 22. březnem byla koncentrace emisí NO2 v Bergamu o 47 % nižší než během téhož období roku 2019.
Průměrné koncentrace v Milánu za poslední čtyři týdny byly minimálně o 24 % nižší než během čtyřtýdenního období před tím a o 21 % nižší než během téhož období roku 2019.
V Římě během posledních čtyř týdnů ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku klesly emise až o 35 %.
Podobné trendy lze pozorovat napříč celou Evropou. Průměrné emise NO2 v Barceloně se v mezitýdenním srovnání propadly o 40 %. Oproti stejnému týdnu roku 2019 to představuje pokles o 55 %. V Madridu poklesly v mezitýdenním srovnání o 56 %. Oproti stejnému týdnu předchozího roku to znamená snížení o 41 %.
V Lisabonu se emise v mezitýdenním srovnání snížily o 40 %. Oproti stejnému týdnu roku 2019 to představuje pokles o 51 %.
Na týdenní kolísání koncentrace exhalátů mohou mít ale podle EEA vliv i další faktory, jako například klimatické podmínky.
Zatímco emise exhalátů se v posledních desetiletích podařilo v Evropě snižovat, špatná kvalita ovzduší poškozuje lidské zdraví a životní prostředí i nadále. V kontextu všech depresivních zpráv o nákaze novým koronavirem je zlepšování ovzduší alespoň slabou útěchou. Jak však poukázala agentura EEA, na dlouhodobé řešení se stále čeká.
„Údaje EEA jsou přesným obrázkem poklesu znečištění ovzduší, zejména díky omezení dopravy ve městech,“ uvedl Hans Bruyninckx, výkonný ředitel EEA.
Napříč Evropou již probíhají kroky k omezení a ukončení prodeje vozidel znečišťujících ovzduší. Ve Štrasburku budou naftové vozy zakázány od roku 2025, ve Švédsku začne zákaz platit od roku 2030 a Velká Británie zakáže vozy se spalovacími motory do roku 2035. Kromě toho se v kratším časovém horizontu pracuje na zavádění zón s ultra nízkými emisemi v Londýně. Nizozemí dokonce zpřísnilo rychlostní omezení na celém svém území.
Hodně motoristů dnes kvůli nejistotě, jak to bude s novými auty dál, tak oddaluje jejich nákup, ale to nemusí být to nejlepší řešení. Už teď se dají pořídit vozy alespoň částečně elektrifikované, které mají nižší spotřebu běžných pohonných hmot, nepotřebují takový servis a jsou vyráběné z materiálů šetrnějších pro přírodu. Nemusí to být jen přímo elektromobil, ale klidně alespoň plug-in hybrid či hybrid, záleží na preferencích a potřebách zákazníka.
zdroj: Toyota
Všechno špatné je leckdy nakonec také pro něco dobré. A očividně to platí i pro koronavirus.
TIP: Další studie prokazuje, že elektromobily jsou ekologičtější než spalováky
Data Evropské agentury pro životní prostředí (EEA) ukázala, že emise znečišťujících látek ze silniční dopravy se na některých místech snížily až o polovinu. Snížení emisí se týká především koncentrace oxidu dusičitého (NO2) v souvislosti se snížením dopravy a omezeným vycházením v důsledku šíření koronaviru COVID-19.
Týdenní průměry exhalátů byly vypočteny na základě údajů systému EEA pro měření aktuální kvality ovzduší ze čtyř tisíc monitorovacích stanic po celé Evropě. Většina stanic se provozuje v členských státech EEA v rámci Evropské informační a pozorovací sítě pro životní prostředí (Eionet).
K jednomu z nejvýznamnějších poklesů látek znečišťujících ovzduší došlo v Itálii. Mezi 16. a 22. březnem byla koncentrace emisí NO2 v Bergamu o 47 % nižší než během téhož období roku 2019.
Průměrné koncentrace v Milánu za poslední čtyři týdny byly minimálně o 24 % nižší než během čtyřtýdenního období před tím a o 21 % nižší než během téhož období roku 2019.
V Římě během posledních čtyř týdnů ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku klesly emise až o 35 %.
Podobné trendy lze pozorovat napříč celou Evropou. Průměrné emise NO2 v Barceloně se v mezitýdenním srovnání propadly o 40 %. Oproti stejnému týdnu roku 2019 to představuje pokles o 55 %. V Madridu poklesly v mezitýdenním srovnání o 56 %. Oproti stejnému týdnu předchozího roku to znamená snížení o 41 %.
V Lisabonu se emise v mezitýdenním srovnání snížily o 40 %. Oproti stejnému týdnu roku 2019 to představuje pokles o 51 %.
Na týdenní kolísání koncentrace exhalátů mohou mít ale podle EEA vliv i další faktory, jako například klimatické podmínky.
Zatímco emise exhalátů se v posledních desetiletích podařilo v Evropě snižovat, špatná kvalita ovzduší poškozuje lidské zdraví a životní prostředí i nadále. V kontextu všech depresivních zpráv o nákaze novým koronavirem je zlepšování ovzduší alespoň slabou útěchou. Jak však poukázala agentura EEA, na dlouhodobé řešení se stále čeká.
„Údaje EEA jsou přesným obrázkem poklesu znečištění ovzduší, zejména díky omezení dopravy ve městech,“ uvedl Hans Bruyninckx, výkonný ředitel EEA.
Napříč Evropou již probíhají kroky k omezení a ukončení prodeje vozidel znečišťujících ovzduší. Ve Štrasburku budou naftové vozy zakázány od roku 2025, ve Švédsku začne zákaz platit od roku 2030 a Velká Británie zakáže vozy se spalovacími motory do roku 2035. Kromě toho se v kratším časovém horizontu pracuje na zavádění zón s ultra nízkými emisemi v Londýně. Nizozemí dokonce zpřísnilo rychlostní omezení na celém svém území.
Hodně motoristů dnes kvůli nejistotě, jak to bude s novými auty dál, tak oddaluje jejich nákup, ale to nemusí být to nejlepší řešení. Už teď se dají pořídit vozy alespoň částečně elektrifikované, které mají nižší spotřebu běžných pohonných hmot, nepotřebují takový servis a jsou vyráběné z materiálů šetrnějších pro přírodu. Nemusí to být jen přímo elektromobil, ale klidně alespoň plug-in hybrid či hybrid, záleží na preferencích a potřebách zákazníka.
zdroj: Toyota