Konec strachu z dojezdu. Tento elektromobil nabijete za méně než 5 minut

  • Britský startup Nyobolt ukázal prototyp sportovního vozu
  • Demonstruje v něm schopnosti svých unikátních baterií
  • Rychlost dobíjení se blíží k době potřebné pro natankování
Prototyp Nyobolt EV | foto: Nyobolt

Prototyp Nyobolt EV | foto: Nyobolt

Jako jeden z důvodů, proč nejde přechod na elektromobilitu tak rychle, jak by si mnozí přáli, je takzvaný strach z dojezdu. Řadu lidí stále odrazuje kratší dojezd, pomalé dobíjení a chybějící infrastruktura. Prototyp sportovního elektromobilu Nyobolt však tyto obavy rozmetá jako domeček z karet. Svou baterii dokáže pomocí 350kilowattové stejnosměrné rychlonabíječky dobít z 10 % na 80 % za pouhé 4 minuty a 37 sekund.

Elektroauto se speciální baterií

Za působivým experimentem není žádná z tradičních automobilek ani výrobců elektromobilů, ale britský startup Nyobolt, který se zabývá bateriovými technologie. A právě její patentované bateriové články jsou tou tajnou přísadou, která umožnila dosáhnout rekordně krátkého času dobíjení.

Kromě speciálního složení anod z uhlíku a oxidu kovu, nízkoimpedančního designu a integrované elektroniky dobíjení, sází Nyobolt i na účinné chlazení. V prototypu pracuje s chladícími deskami, které využívají směs vody a glykolu. Ta je chlazena kompresorem klimatizace a kondenzátorem. Díky tomu se při rychlém dobíjení na rozdíl od konvenčních lithium-iontových baterií tolik nepřehřívají. Jejich teplota dosáhla pouhých 60 stupňů Celsia.

Podle společnosti prototyp vážící 1250 kilogramů udržel při testu v reálných podmínkách během prvních čtyř minut konstantní proud 500 ampérů. Kromě toho startup z Cambridge tvrdí, že jeho články o kapacitě 24,5 Ah úspěšně prošly více než 4 000 cykly plného vybití, což se v případě lehkého dvoudveřového prototypu Nyobolt EV rovná ujetí více než 965 600 kilometrů. Stále si přitom zachovaly více než 80 % své kapacity, což je samo o sobě působivý výsledek.

Interiér prototypu Nyobolt EV | foto: Nyobolt

Interiér prototypu Nyobolt EV | foto: Nyobolt


Čtěte také: Nejen autonomní jízda. Přelomové robotaxi od Tesly se bude samo i čistit


Dočkáme se i reálného nasazení?

Jakkoli jsou všechna čísla a výsledky testů působivé. Stále musíme brát v úvahu, že demonstrační prototyp váží pouhých 1250 kilogramů, což je hmotnost, které běžný elektromobil nikdy nedosáhne. Je navíc vybaven baterií s kapacitou pouhých 35 kWh, což podle startupu stačí na dojezd pouhých 249 kilometrů. Baterii by nicméně šlo zvětšit. Pokud by se při dvojnásobné kapacitě stále nabila pod deset minut, neměl by Nyobolt o zákazníky nouzi.

Samotný bateriový startup uvedl, že o jeho technologii má zájem několik automobilek a že malosériová výroba by mohla začít již příští rok s očekávaným nárůstem v roce 2025. Stejně jako u každého startupu v oblasti elektromobility je na místě zdravá dávka nedůvěry. Počkejme si s jásáním, dokud nebude na silnici skutečný produkt.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Konec strachu z dojezdu. Tento elektromobil nabijete za méně než 5 minut

  • Britský startup Nyobolt ukázal prototyp sportovního vozu
  • Demonstruje v něm schopnosti svých unikátních baterií
  • Rychlost dobíjení se blíží k době potřebné pro natankování
Prototyp Nyobolt EV | foto: Nyobolt

Prototyp Nyobolt EV | foto: Nyobolt

Jako jeden z důvodů, proč nejde přechod na elektromobilitu tak rychle, jak by si mnozí přáli, je takzvaný strach z dojezdu. Řadu lidí stále odrazuje kratší dojezd, pomalé dobíjení a chybějící infrastruktura. Prototyp sportovního elektromobilu Nyobolt však tyto obavy rozmetá jako domeček z karet. Svou baterii dokáže pomocí 350kilowattové stejnosměrné rychlonabíječky dobít z 10 % na 80 % za pouhé 4 minuty a 37 sekund.

Elektroauto se speciální baterií

Za působivým experimentem není žádná z tradičních automobilek ani výrobců elektromobilů, ale britský startup Nyobolt, který se zabývá bateriovými technologie. A právě její patentované bateriové články jsou tou tajnou přísadou, která umožnila dosáhnout rekordně krátkého času dobíjení.

Kromě speciálního složení anod z uhlíku a oxidu kovu, nízkoimpedančního designu a integrované elektroniky dobíjení, sází Nyobolt i na účinné chlazení. V prototypu pracuje s chladícími deskami, které využívají směs vody a glykolu. Ta je chlazena kompresorem klimatizace a kondenzátorem. Díky tomu se při rychlém dobíjení na rozdíl od konvenčních lithium-iontových baterií tolik nepřehřívají. Jejich teplota dosáhla pouhých 60 stupňů Celsia.

Podle společnosti prototyp vážící 1250 kilogramů udržel při testu v reálných podmínkách během prvních čtyř minut konstantní proud 500 ampérů. Kromě toho startup z Cambridge tvrdí, že jeho články o kapacitě 24,5 Ah úspěšně prošly více než 4 000 cykly plného vybití, což se v případě lehkého dvoudveřového prototypu Nyobolt EV rovná ujetí více než 965 600 kilometrů. Stále si přitom zachovaly více než 80 % své kapacity, což je samo o sobě působivý výsledek.

Interiér prototypu Nyobolt EV | foto: Nyobolt

Interiér prototypu Nyobolt EV | foto: Nyobolt


Čtěte také: Nejen autonomní jízda. Přelomové robotaxi od Tesly se bude samo i čistit


Dočkáme se i reálného nasazení?

Jakkoli jsou všechna čísla a výsledky testů působivé. Stále musíme brát v úvahu, že demonstrační prototyp váží pouhých 1250 kilogramů, což je hmotnost, které běžný elektromobil nikdy nedosáhne. Je navíc vybaven baterií s kapacitou pouhých 35 kWh, což podle startupu stačí na dojezd pouhých 249 kilometrů. Baterii by nicméně šlo zvětšit. Pokud by se při dvojnásobné kapacitě stále nabila pod deset minut, neměl by Nyobolt o zákazníky nouzi.

Samotný bateriový startup uvedl, že o jeho technologii má zájem několik automobilek a že malosériová výroba by mohla začít již příští rok s očekávaným nárůstem v roce 2025. Stejně jako u každého startupu v oblasti elektromobility je na místě zdravá dávka nedůvěry. Počkejme si s jásáním, dokud nebude na silnici skutečný produkt.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."