Kde nabíjet? Evropa se řítí do průšvihu, o kterém se příliš nemluví

Zdeněk Buček
  • Výstavba dobíjecích stanic pro elektromobily musí v EU zrychlit
  • Podle studie asociace ACEA by se mělo stavět až sedmkrát rychleji
  • Pro splnění klimatických cílů musí do roku 2030 vzniknout 6,8 milionu nabíječek
Budou takto v budoucnu vypadat všechny rychlonabíječky?
Budou takto v budoucnu vypadat všechny rychlonabíječky?

Evropská unie bude muset pořádně přidat v tempu budování nových nabíjecích stanic. Vyplývá to ze studie Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA), kterou vypracovala konzultační firma McKinsey. Podle ní by bylo potřeba vybudovat 6,8 milionu dobíjecích stanic do roku 2030, pokud chtějí státy EU splnit klimatický závazek na snížení emisí CO² o 55 %.

Evropa musí zrychlit výstavbu nabíječek až sedminásobně

Ze studie vyplývá, že by se každý týden muselo otevřít 14 tisíc nových nabíječek. Jen pro srovnání, nyní se toto číslo pohybuje kolem 2 tisíc. Za poslední dva roky vzrostl počet prodaných elektromobilů a plug-in hybridů desetinásobně, ale počet nabíječek jen dva a půl krát.

Pro snížení emisí CO² o 55 % do roku 2030 plánuje EU postavit 3,4 milionu dobíječek. Podle studie ACEA ale bude ke splnění tohoto cíle potřeba dvojnásobný počet nabíjecích stanic. Ty jsou dnes především ve státech západní Evropy. Například 70 % veškerých nabíječek v Evropě je umístěno ve třech státech – Německu, Francii a Nizozemsku.

Nabíjeni elektromobilu Peugeot e-Rifter
Nabíjeni elektromobilu Peugeot e-Rifter

Čtěte také: Jak nabíjet elektromobil doma a co je k tomu potřeba?


Zájem o elektromobily ovlivňuje především infrastruktura

Počet dobíjecích stanic je jedním z klíčových faktorů až pro čtvrtinu zájemců o elektromobil jak u firemních zákazníků, tak i domácností. Zejména firemní flotily tvoří až 76 % nových registrací vozidel.

„V příštích třech letech plánuje využívat vozy s těmito alternativními pohony až pětina českých společností. Ty stále častěji volí kvůli vysoké pořizovací ceně financování elektromobilů operativním leasingem,“ objasňuje Tomáš Kadeřábek, expert na elektromobilitu ze společnosti Arval.

Je tedy jasné, že počet elektromobilů na silnicích Evropy bude dále narůstat a je potřeba je někde dobíjet. Zvlášť pro obyvatele bytových domů bez vlastního parkovacího stání bude další rozšiřování infrastruktury zcela zásadní.


Autor článku

Zdeněk Buček - Redaktor

Bývalý redaktor webu Elektrickevozy.cz. Sepsal celkem 243 článků.


Komentáře


Nejnovější články