Karty se obrátily. Spalovací auta teď mohou jezdit levněji, než elektromobily

Matouš Vrchota
  • Elektromobily pomalu přicházejí o velkou výhodu proti spalovacím autům
  • Rostoucí ceny elektřiny zvyšují náklady na provoz
  • Oproti tomu nižší ceny fosilních paliv dávají opět výhodu spalovacím agregátům
Tankování paliva, ilustrační
Tankování paliva, ilustrační

Absence spalovacího motoru a nutnosti tankování fosilních paliv je jedna z největších výhod elektrického vozidla. Už jen ta možnost a pohodlí vyrážet každé ráno z domu s plnou baterií je velmi příjemná a velmi rychle se na ní zvyká. Navíc domácí nabíjení šetří peněženku.

Nabíjíte jen na veřejných stanicích? A neplatíte příliš mnoho?

Takové výroky lze ale uplatnit jen v určitých scénářích. Pokud vyměníte luxusní Porsche Macan se silným motorem za ekologické Porsche Taycan, zajisté to splní váš účel a kromě životního prostření chráníte více i svojí peněženku. Jenže pokud je vaším cílem vyměnit spalovací vůz nižší kategorie do srovnatelně velkého elektromobilu, o výrzaných úsporách momentálně nemůže být řeč.

V současné situaci se dá zprůměrovat kilometr jízdy se spalovacím vozidlem mezi 2 a 4 korunami za kilometr. Jestliže budete nabíjet elektrické vozidlo doma přes wallbox nebo zásuvku bez fotovoltaické elektrárny, bude se aktuálně cena na kilometr pohybovat v průměru kolem jedné koruny. Bereme v potaz zastropované ceny energií. To jsou stále ještě výhodně podmínky. Potíž ovšem nastává v momentě, kdy takové vozidlo budete nabíjet na veřejných dobíjecích místech. Poté se náklady na jeden ujetý kilometr mohou pohybovat i ve vysokých jednotkách korun, ne-li za hranicí první desítky.

Toyota bZ4X test
Toyota bZ4X test

Čtěte také: Humorná scénka. Ženy se snažily natankovat Teslu na čerpací stanici


Elektromobily ztratily náskok

Analýza společnosti Anderson Economic Group (AEG) zmiňuje, že období jednoznačných výhod elektromobilů bylo v letech 2021 a 2022, kdy byly ceny paliv mnohem vyšší. Nyní se ale situace obrátila, fosilní paliva zlevňují a naopak ceny elektrické energie stoupají. Nyní jsou to řidiči spalovacích vozidel, kteří tahají za delší konec provazu. Analytici přitom vzali v potaz mnoho aspektů, které se při běžných výpočtech ignorují.

Započítali tak do svých výpočtů i cenu vybavení potřebného pro domácí nabíjení, dodatečné poplatky při registraci elektrických vozidel nebo vyšší pojistné. U spalovacích vozidel je to například silniční daň, nebo spotřební daně z ceny paliv. V případě některých států lze dále vzít v úvahu dotace, kterou na nákup lokálně bezemisních vozidel poskytují. Další nevýhodu u elektrických aut představuje slabší nabíjecí síť. Mnohdy tak nemáte nabíječku přímo na své trase, ale musíte si i několik kilometrů zajet, abyste mohli doplnit energii.

Hodnoty studie byly pro účely článku upraveny na průměrné české hodnoty. Výzkum se prováděl ve Velké Británii. Kompletní reportáž si můžete přečíst v angličtině v pdf dokumentu skupiny AEG. Jaké jsou vaše aktuální zkušenosti s cenovými hladinami nabíjení a cen paliv? Máte srovnání výdajů a které vozidlo se vám nyní vyplatí více provozovat?


Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.


Komentáře


Nejnovější články