Podle mnohých odborníků jsou právě hliníkové baterie u automobilů jedinou smysluplnou náhradou za současné Li-Ion baterie a benzín.
Nejrozšířenější typ lithium-iontových baterií zvyšuje poměr uložené energie k objemu zhruba o 8 % na rok, což by jen čistě teoreticky při pokračování tohoto tempa znamenalo, že by se mohly baterie přiblížit k hodnotám benzinu za přibližně 10 let. Jenže skutečnost je spíše taková, že jsme se dostali už téměř na kraj fyzických možností Li-Ion baterií a cestou bude spíše volba jiného typu akumulátorů. Navíc kapacita není jediným parametrem, který bude potřeba dále zlepšovat.
Vědci tedy stále hledají a vyvíjejí nové typy baterií. Jedním z vynálezů jsou i tzv. hliníkové baterie, které patří mezi ty nejlehčí a nejkompaktnější typy, což by se obzvláště pak u elektromobilů nesmírně hodilo. Pro srovnání, jsou zhruba 5x lehčí a 2x kompaktnější, než dnes v elektrických autech používané Li-Ion akumulátory. Bezesporu by to znamenalo obrovskou revoluci, na kterou všichni čekáme. Nicméně je zde potřeba vyřešit ještě několik zásadních nedostatků. Jeden zásadní se ale již podařilo vyřešit.
Hliníkové baterie ztrácely třeba jen za pouhý měsíc nepoužívání až 80 % uložené kapacity (z důvodu koroze, protože hliník přitahuje vodu a baterie se tomu sama o sobě nedokáže ubránit), což je podstatně více než u současných Li-Ion baterií, které za stejné období přijdou o zhruba 5 % baterie, v závislosti na různých například teplotních podmínkách. Ovšem s novým objevem (kdy hliníkové elektrody chrání olej) mohou hliníkové baterie za stejných podmínek ztrácet jen 0,02 %, takže jsou nové hliníkové baterie lepší nejen než první generace, ale dokonce i než nejnovější Li-Ion baterie.
Možná ještě větším nedostatkem hliníkových baterií je pak ale problém s dobíjením, na kterém ještě musejí vědci zapracovat. U první generace totiž baterii bohužel nelze dobíjet buďto vůbec, nebo jen několikrát. Takže by bylo potřeba baterie například u elektrických vozů vyměňovat kus za kus a s tím ovšem přicházejí mnohé složitosti a další problémy, které nejspíše budou znamenat, že se hliníkové baterie v příštích letech u elektromobilů neobjeví. Ale pokud bude pokračovat jejich vývoj, třeba se někdy dočkáme jejich nasazení a nahrazení za současné Li-Ion baterie.
Podle mnohých odborníků jsou právě hliníkové baterie u automobilů jedinou smysluplnou náhradou za současné Li-Ion baterie a benzín.
Tip: Kdy se dočkáme nových revolučních Solid-state baterií?
Nejrozšířenější typ lithium-iontových baterií zvyšuje poměr uložené energie k objemu zhruba o 8 % na rok, což by jen čistě teoreticky při pokračování tohoto tempa znamenalo, že by se mohly baterie přiblížit k hodnotám benzinu za přibližně 10 let. Jenže skutečnost je spíše taková, že jsme se dostali už téměř na kraj fyzických možností Li-Ion baterií a cestou bude spíše volba jiného typu akumulátorů. Navíc kapacita není jediným parametrem, který bude potřeba dále zlepšovat.
Vědci tedy stále hledají a vyvíjejí nové typy baterií. Jedním z vynálezů jsou i tzv. hliníkové baterie, které patří mezi ty nejlehčí a nejkompaktnější typy, což by se obzvláště pak u elektromobilů nesmírně hodilo. Pro srovnání, jsou zhruba 5x lehčí a 2x kompaktnější, než dnes v elektrických autech používané Li-Ion akumulátory. Bezesporu by to znamenalo obrovskou revoluci, na kterou všichni čekáme. Nicméně je zde potřeba vyřešit ještě několik zásadních nedostatků. Jeden zásadní se ale již podařilo vyřešit.
Hliníkové baterie ztrácely třeba jen za pouhý měsíc nepoužívání až 80 % uložené kapacity (z důvodu koroze, protože hliník přitahuje vodu a baterie se tomu sama o sobě nedokáže ubránit), což je podstatně více než u současných Li-Ion baterií, které za stejné období přijdou o zhruba 5 % baterie, v závislosti na různých například teplotních podmínkách. Ovšem s novým objevem (kdy hliníkové elektrody chrání olej) mohou hliníkové baterie za stejných podmínek ztrácet jen 0,02 %, takže jsou nové hliníkové baterie lepší nejen než první generace, ale dokonce i než nejnovější Li-Ion baterie.
Možná ještě větším nedostatkem hliníkových baterií je pak ale problém s dobíjením, na kterém ještě musejí vědci zapracovat. U první generace totiž baterii bohužel nelze dobíjet buďto vůbec, nebo jen několikrát. Takže by bylo potřeba baterie například u elektrických vozů vyměňovat kus za kus a s tím ovšem přicházejí mnohé složitosti a další problémy, které nejspíše budou znamenat, že se hliníkové baterie v příštích letech u elektromobilů neobjeví. Ale pokud bude pokračovat jejich vývoj, třeba se někdy dočkáme jejich nasazení a nahrazení za současné Li-Ion baterie.