Jako ze zlého snu. Nová auta mají otravný prvek, který prostě nechcete

Matouš Vrchota
  • Automobilky musejí splňovat zákony
  • Má to být pro lepší bezpečnost, ale opak je pravdou
  • V nových autech jsou kamery a senzory, které vás neustále pozorují
Systém pro hlídání pozornosti řidiče u Toyoty
Systém pro hlídání pozornosti řidiče u Toyoty

Tak jste si konečně dopřáli a pořídili si nový automobil? Krásné počasí vás zajisté láká ven na krásnou projížďku. Zvolíte svojí oblíbenou trasu, na prázdné silnici se začnete kochat okolím, když v tom se z vozu ozve protivné „cink“. Co se děje? Hned ze startu závada? Nikoliv! To jen váš vševidoucí cestující varuje, abyste se místo vrcholkům hor věnovali silnici. Co je to za novinku? A proč ji musí mít všechna nová vozidla?

Ve voze už nikdy nebudete sami

Čím dál častěji se ve vozech setkáváme s pokročilými asistenčními funkcemi. V naprosté většině zajišťují řidiči komfort a možnost se při jízdě o něco více uvolnit, jelikož o sledování okolí se starají kamery, radary a lidary. Jenže Evropská komise chce kromě okolí sledovat i řidiče. Proto se v nově vyrobených vozech musí nejpozději od 7. června letošního roku nacházet i systém pro sledování řidiče.

Stačí, abyste při řízení začali nastavovat jinou stanici rádia nebo upravovali cíl vaší navigace. Kamery okamžitě poznají, že se nevěnujete silnici před vámi a aktivně vám budou na displeje servírovat varování. Pokud je neuposlechnete, připravte se na dávku akustických zvonků, v nejzazším případě může dojít i k automatickému brzdění. Vůz se v takovém případě snaží předejít nehodě v případě zdravotní komplikace řidiče.

Řízení automobilu
Řízení automobilu

Čtěte také: V nových autech bude muset být povinně „černá skřínka“. Jak funguje?


Hlídač řidiče doplňuje další povinné systémy

Systém je velmi citlivý. Například Toyota umí kvalitně rozpoznat i mikrospánek. Jakmile zaznamená, že máte oči zavřené i jen pár vteřin, dokáže být velmi důsledná a upozorní nejen na nepozornost, ale i na skutečně zavřené oči. Takovou hlášku vám nabídne i pokud vám něco spadne do oka a potřebujete si jej promnout. Z hlediska bezpečnosti jde o zajímavou funkci, kterou si ovšem každý dokáže prezentovat podle sebe i za obtěžující. Nízká citlivost by ovšem mohla protiřečit kýžené bezpečnosti posádky i okolních účastníků provozu.

Nejde jen o tento systém, který se stal od letošního roku povinnou součástí osobních vozidel. Spolu s tím musí být vozy vybavené inteligentním systémem pro kontrolu a úpravu rychlosti, sledováním okolí při couvání, aktivním držením vozu v jízdním pruhu, nouzovým brzděním a výstražnými světly pro náhlé zastavení a černými skříňkami pro záznam pro případ nehody. Spoustu ze zmíněných funkcí vozy obsahují dobrovolně již dlouhé roky, kvůli zvyšování nároků na obecnou bezpečnost na silnicích ale Evropská komise tlačí na automobilky a nasazení systémů již do základní výbavy vozidel.

Volkswagen Asistencni systemy
Volkswagen Asistencni systemy

Zvýší se poptávka po starších vozech bez mnoha systémů?

Řidiči si tak často musí připlácet za funkce, které by sami ve vozech nechtěli mít. Dosud si mohli vybrat díky různým stupňům výbavy, zda chtějí okusit pohodlí asistované jízdy nebo si pořídit vozidlo, které bude stoprocentně poslouchat svého majitele. Přítomnost systémů se samozřejmě propíše i do pořizovací ceny. Ať už jde o sledování řidiče nebo povolené rychlosti, stále existuje možnost pro krátkodobé vyřazení systému jeho vypnutím. Bohužel tak ale musíte učinit při každém nastartování vozu, podobně jako jsme si již zvykli vypínat systém Start/Stop.

Při nedodržování nastavených procesů je tak řidič co chvíli atakován vozem v podobně vizuálního i akustického varování. Neustálé nastavování vozu svým potřebám je nepraktické a proto se řidiči často upínají k volbě pořízení starších vozidel, které tyto systémy ještě nemají povinné. Pokud jimi vůz disponuje, často je lze vyřadit z provozu trvale. Je pak téměř jisté, že pokud se majitel bude o vůz dobře starat, bude takový kus v pozdější době mnohem žádanější než polo autonomní a zcela digitální a dohlížející modely daného roku. Kdo ví, jaká další omezení na řidičské svobodě si pro nás Evropská unie do budoucna ještě přichystá.


Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.


Komentáře


Nejnovější články