V nových autech bude muset být povinně „černá skřínka“. Jak funguje?

  • Do aut míří „černá skřínka“
  • Jedná se o systém EDR a povinně od července bude muset být ve všech vozech kategorií M1 a N1
  • Datový záznam pomůže s vyhodnocováním příčin dopravních nehod
Řízení automobilu

Řízení automobilu, ilustrační | foto: Unsplash

Systém EDR (Event Data Recorder) se od července tohoto roku stane povinnou výbavou všech nových vozidel kategorií M1 a N1. Tato opatření, stanovená pro nově homologovaná vozidla již od roku 2022, mají posílit bezpečnost na silnicích a zlepšit možnosti výzkumu a diagnostiky vozidel.

Co je Event Data Recorder?

Systém EDR je zařízení umístěné ve vozidle, které zaznamenává určité informace v případě definované události, jako je například aktivace airbagů, předpínačů bezpečnostních pásů nebo překročení zpomalení vozidla o 8 km/h za dobu 300 ms. EDR je nejčastěji součástí ACM (Airbag Control Module – řídící jednotky airbagů), který je nainstalovaný v dobře chráněném prostoru vozidla. Celý systém hraje důležitou roli při záznamu nehodových dat.

Fungování systému spočívá v průběžném sběru dat z řídící jednotky airbagů a dalších senzorů vozidla. Tyto informace jsou uzamčeny a uloženy v okamžiku události s přesností do 5 sekund před zaznamenanou událostí a 300 ms po ní. Data jsou anonymizována a chráněna před manipulací, což má zabránit jednoznačné identifikaci vozidla, jeho vlastníka nebo provozovatele.

MG6 nehoda

Nehoda vozidla MG | foto: Yan Chang


Čtěte také: Nová povinnost. Těchto 10 věcí musí mít všechna auta, nařízuje EU


Systém shromažďuje řadu jízdních dat

Rozsah zaznamenávaných dat je dán předpisem OSN č. 160 a patří mezi ně: rychlost udávaná vozidlem, poloha akcelerátoru nebo jeho pedálu, stav provozní brzdy, stav bezpečnostních pásů, zrychlení vozidla v jednotlivých osách, zásah do řízení, aktivace airbagů a čas do aktivace.

Pro vyčtení dat z jednotky EDR je třeba použít čtecí zařízení, nejčastěji známé jako CDR (Crash Data Retrieval) přímo připojené k vozidlu nebo řídící jednotce. Systém uchovává veškerá data přímo v jednotce EDR a neumožňuje jejich vzdálený přenos. Díky těmto datům lze provádět výzkum bezpečnosti vozidel, diagnostikovat průběh dopravních nehod a navrhovat bezpečnostní opatření na silnicích.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

V nových autech bude muset být povinně „černá skřínka“. Jak funguje?

  • Do aut míří „černá skřínka“
  • Jedná se o systém EDR a povinně od července bude muset být ve všech vozech kategorií M1 a N1
  • Datový záznam pomůže s vyhodnocováním příčin dopravních nehod
Řízení automobilu

Řízení automobilu, ilustrační | foto: Unsplash

Systém EDR (Event Data Recorder) se od července tohoto roku stane povinnou výbavou všech nových vozidel kategorií M1 a N1. Tato opatření, stanovená pro nově homologovaná vozidla již od roku 2022, mají posílit bezpečnost na silnicích a zlepšit možnosti výzkumu a diagnostiky vozidel.

Co je Event Data Recorder?

Systém EDR je zařízení umístěné ve vozidle, které zaznamenává určité informace v případě definované události, jako je například aktivace airbagů, předpínačů bezpečnostních pásů nebo překročení zpomalení vozidla o 8 km/h za dobu 300 ms. EDR je nejčastěji součástí ACM (Airbag Control Module – řídící jednotky airbagů), který je nainstalovaný v dobře chráněném prostoru vozidla. Celý systém hraje důležitou roli při záznamu nehodových dat.

Fungování systému spočívá v průběžném sběru dat z řídící jednotky airbagů a dalších senzorů vozidla. Tyto informace jsou uzamčeny a uloženy v okamžiku události s přesností do 5 sekund před zaznamenanou událostí a 300 ms po ní. Data jsou anonymizována a chráněna před manipulací, což má zabránit jednoznačné identifikaci vozidla, jeho vlastníka nebo provozovatele.

MG6 nehoda

Nehoda vozidla MG | foto: Yan Chang


Čtěte také: Nová povinnost. Těchto 10 věcí musí mít všechna auta, nařízuje EU


Systém shromažďuje řadu jízdních dat

Rozsah zaznamenávaných dat je dán předpisem OSN č. 160 a patří mezi ně: rychlost udávaná vozidlem, poloha akcelerátoru nebo jeho pedálu, stav provozní brzdy, stav bezpečnostních pásů, zrychlení vozidla v jednotlivých osách, zásah do řízení, aktivace airbagů a čas do aktivace.

Pro vyčtení dat z jednotky EDR je třeba použít čtecí zařízení, nejčastěji známé jako CDR (Crash Data Retrieval) přímo připojené k vozidlu nebo řídící jednotce. Systém uchovává veškerá data přímo v jednotce EDR a neumožňuje jejich vzdálený přenos. Díky těmto datům lze provádět výzkum bezpečnosti vozidel, diagnostikovat průběh dopravních nehod a navrhovat bezpečnostní opatření na silnicích.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."