Jaké mají dotace na elektromobily v Rakousku? Závidět jim opravdu (ne)musíme

Petr Bergmann
  • Podívali jsme se na to, jak funguje podpora soukromé elektromobility v Rakousku
  • Sousední země nabízí svým občanům opravdu značné úlevy
  • Jsou ovšem dotace tím nejlepším možným řešením?
Tesla Model X při nabíjení
Tesla Model X při nabíjení

V souvislosti s vyjádřením pana ministra Havlíčka ohledně dotací elektromobility pro soukromé osoby jsme se rozhodli zjistit, jak se na stejnou problematiku dívají naši jižní sousedé. Podobná rozloha, podobný počet obyvatel a dlouhodobě společná historie. To je jen několik společných znaků, spojujících Rakousko a Českou republiku. Také mentalita lidí je v mnohém směru podobná.

Přesto, jak uvidíme, tak v obou zemích panují odlišné podmínky. Například pokud jde o možnost pořízení elektrického vozidla pro soukromé účely. Stanovisko našeho pana ministra již známe, jak tomu tedy je v Rakousku?

Jakou podporu elektromobility nabízí Rakousko?

Odpověď jsme hledali na oficiálních stránkách rakouské asociace pro elektromobilitu. Oficiální informace říká, že od 1. ledna 2021 získají soukromé osoby finanční prostředky ve výši až 5 000 euro na nákup automobilu s elektrickým pohonem. Vozidla musí ale splňovat i další podmínky!

Maximální ceníková cena nesmí přesáhnout 60 000 euro, minimální plně elektrický dojezd musí dosáhnout alespoň 50 kilometrů. Plug-in hybridní vozidla nebo vozy vybavené prodlužovačem dojezdu s naftovým pohonem nejsou k získání finančního bonusu způsobilé. K dispozici je také bonus za domácí infrastrukturu pro nabíjení. Dále jsou dotována také jednostopá vozidla jako e-mopedy, e-motocykly nebo e-přepravní kola. Program financování federální vlády končí dle dostupných informací 31. března 2022.

ChargeUp, nabíjení elektromobilu
ChargeUp, nabíjení elektromobilu

Čtěte také: Dotace na elektromobil až 200 tisíc? Dovozci aut vyzývají vládu k akci


Zapojí se i importéři

Podpora elektromobility není v Rakousku jen věcí státu. Podílejí se také importéři příslušných vozidel. Například u čistě elektrických automobilů se podílí importér částkou 2000 euro a stát přidá dalších 3000 euro. Pro konečného zákazníka to znamená snížení nákupní ceny o příjemných 5000 euro, které zmiňujeme na začátku článku.

U hybridních aut a vozů s prodlužovači dojezdu (na benzínový pohon) činí celková dotace 2500 euro s tím, že se importér i stát postará každý o 1250 euro podpory. U elektrických motocyklů, elektrokol a elektrokol určených pro přepravu nákladu si majitel takového vozidla může přijít pro příspěvek až 1300 euro. Příspěvky jsou odlišeny dle rozdělení vozidel podle kategorií. Stát v tomto případě přispívá vyššími stovkami euro, importér nižšími stovkami.

Podpora pro zřízení nabíjecího místa

Rakouský elektromobilista také může požadat o finanční podporu na pořízení nabíjecího bodu. Pro rodinné domy (1 až 2 domácnosti) je k dispozici státní podpora ve výši 600 euro, pro bytové domy podpora činí až 1800 euro. Regionální podpora je navíc.

Přiznáním státní podpory nemusí ovšem veškeré možnosti končit. Některé spolkové země (a dokonce město Eisenstadt) poskytují další, dodatečné formy podpory. Například ve zmíněném Eisenstadtu dostane důchodce nebo zdravotně postižený 150 euro při nákupu elektroskútru. Na nákup elektrického motocyklu získáte od města ke státnímu příspěvku dalších 200 euro. Při nákupu elektrického auta můžete požádat o 375 euro a při pořízení elektrokola se cena sníží až o 150 euro.

Volkswagen, nabíjení elektromobilu ID.3
Volkswagen, nabíjení elektromobilu ID.3

Čtěte také: Víte, kdy začnou být elektrická auta ekologičtější než ta spalovací?


Podobné příspěvky poskytují i některé spolkové země. V Burgenlandsku si mimo jiné přijdete až na dalších 2000 euro při nákupu nového elektroauta. Země podporuje také pořízení elektrického skútru důchodcům nebo tělesně postiženým. Kdo chce jezdit na elektrokole, může získat až 150 euro. Podobně tomu je s pořízením e-motocyklu nebo při zřizování nabíjecího místa. Burgendlandsko nezatracuje ani vozidla na plynový pohon a jejich majitelům dokáže přispět až 1000 euro.

Česko zatím dotace odmítá

A jak je to jinde? Štýrsko poskytuje 300 euro na pořízení wallboxu a v Tyrolsku můžete získat příspěvek 250 euro při pořízení e-kola pro přepravu nákladu. Ne, že bychom rakouským elektromobilistům záviděli. Přesto výše uvedené informace přinášejí povzdech, obzvlášť při známých postojích domácích politiků. A to jsme raději nešli pro informace do Německa. Tam to je totiž s příspěvky na elektromobilitu úplně jiná liga.

Neumíme ani nechceme posuzovat, zda je systém státních dotací obecně správný nebo spravedlivý. Pokud ale pomáhá zpřístupňovat nové (a proto zpočátku dražší) a ekologičtější technologie širším vrstvám obyvatel, asi bychom oko na nějakou dobu přimhouřit mohli, co myslíte?

Uvažovali byste o pořízení elektroautomobilu, kdyby byly aktuální ceny nižší o 150 až 200 tisíc korun? Co říkáte na možnost dotací? Podělte se o názor v diskuzi!

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Petr Bergmann - Redaktor

Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".


Komentáře


Nejnovější články