Na světě jistě existují státy, u kterých podpora elektromobility v rámci dotací dává jistým způsobem smysl. U nás v Česku je samotná podpora o něco složitější, což v tuto chvíli potvrzuje i sám Ministr dopravy a průmyslu a obchodu ČR, Karel Havlíček. Ten ve svém pravidelném pořadu Na Rovinu odpovídá na otázky občanů. Tentokrát se stihl vyjádřit i na dotaz ohledně dotací pro běžné lidi.
Divačka se v přímém přenosu pomocí komentáře pod videem zeptala, zda by nestálo za to podpořit elektromobilitu i mimo firmy. Tvrdí, že určitá forma pomoci by jistě neškodila a odkazuje tím na alespoň minimální částku, která by posloužila na nákup levnějšího elektroskútru.
Karel Havlíček se na ožehavou otázku pokusil odpovědět co nejvíce empaticky a tvrdil, že rozumí tomu, proč se divačka ptá. Jedním dechem však dodal, že svým argumentem proti dotacím většinu spíš zklame.
Čtěte také: Dotace na elektromobil až 200 tisíc? Dovozci aut vyzývají vládu k akci
“Elektromobilita by podle mého názoru měla být ze strany státu podporována zejména na úrovni budování infrastruktury. To znamená budování dobíjecích bodů. Dovedu si představit, že se podpoří Gigafactory, což je nějaká nepřímá podpora v rámci produkce a v rámci výroby elektromobilu. Dovedu si představit, že se podpoří třeba firemní sektor přes nějaké odpisy a mělo by se zavést to, že veřejný sektor bude kupovat elektromobily,” tvrdí ve videu Ministr dopravy a průmyslu a obchodu ČR.
Zároveň dodává, že to vše je “férová podpora, která také není nejlevnější, ale pouštět se do elektromobility ve smyslu podpory do jednotlivých domácností, fyzickým osobám jakožto spotřebitelům a začít dotovat tato vozidla, tak na to ten stát v tuto chvíli by neměl zdroje, a pak by chyběly třeba na té infrastruktuře.”
Dále Karel Havlíček argumentuje tím, že dotace nejsou nejlepším řešením pro naši společnost. Cenou by měli soupeřit zejména producenti, prodejci nebo třeba dealeři vozů. Prý nebudou v případě tučných dotací cítit takový konkurenční tlak, což vyústí v to, že se nebudou snažit o co nejnižší výrobní ceny elektromobilů. Věří, že automobilky musí mezi sebou soutěžit.
Jaký máte názor na dotace Vy? Podporujete je nebo naopak patříte mezi odpůrce? Podělte se o názor v diskuzi!
Na světě jistě existují státy, u kterých podpora elektromobility v rámci dotací dává jistým způsobem smysl. U nás v Česku je samotná podpora o něco složitější, což v tuto chvíli potvrzuje i sám Ministr dopravy a průmyslu a obchodu ČR, Karel Havlíček. Ten ve svém pravidelném pořadu Na Rovinu odpovídá na otázky občanů. Tentokrát se stihl vyjádřit i na dotaz ohledně dotací pro běžné lidi.
Divačka se v přímém přenosu pomocí komentáře pod videem zeptala, zda by nestálo za to podpořit elektromobilitu i mimo firmy. Tvrdí, že určitá forma pomoci by jistě neškodila a odkazuje tím na alespoň minimální částku, která by posloužila na nákup levnějšího elektroskútru.
Karel Havlíček se na ožehavou otázku pokusil odpovědět co nejvíce empaticky a tvrdil, že rozumí tomu, proč se divačka ptá. Jedním dechem však dodal, že svým argumentem proti dotacím většinu spíš zklame.
Čtěte také: Dotace na elektromobil až 200 tisíc? Dovozci aut vyzývají vládu k akci
“Elektromobilita by podle mého názoru měla být ze strany státu podporována zejména na úrovni budování infrastruktury. To znamená budování dobíjecích bodů. Dovedu si představit, že se podpoří Gigafactory, což je nějaká nepřímá podpora v rámci produkce a v rámci výroby elektromobilu. Dovedu si představit, že se podpoří třeba firemní sektor přes nějaké odpisy a mělo by se zavést to, že veřejný sektor bude kupovat elektromobily,” tvrdí ve videu Ministr dopravy a průmyslu a obchodu ČR.
Zároveň dodává, že to vše je “férová podpora, která také není nejlevnější, ale pouštět se do elektromobility ve smyslu podpory do jednotlivých domácností, fyzickým osobám jakožto spotřebitelům a začít dotovat tato vozidla, tak na to ten stát v tuto chvíli by neměl zdroje, a pak by chyběly třeba na té infrastruktuře.”
Dále Karel Havlíček argumentuje tím, že dotace nejsou nejlepším řešením pro naši společnost. Cenou by měli soupeřit zejména producenti, prodejci nebo třeba dealeři vozů. Prý nebudou v případě tučných dotací cítit takový konkurenční tlak, což vyústí v to, že se nebudou snažit o co nejnižší výrobní ceny elektromobilů. Věří, že automobilky musí mezi sebou soutěžit.
Jaký máte názor na dotace Vy? Podporujete je nebo naopak patříte mezi odpůrce? Podělte se o názor v diskuzi!