Jak si poradí elektromobil s vytápěním v mrazivé koloně? To byste neuhodli

  • Jak dlouho vydrží topit elektromobil na zacpané dálnici?
  • Experti testovali spotřebu energie v zimě i v létě
  • Odpůrce elektromobility příliš nepotěšíme
Nissan Leaf dostane svého nástupce

Nissan Leaf posloužil jako referenční vůz k výpočtu | foto: Nissan

Na amerických sociálních sítích se začátkem zimy objevily zprávy, že elektromobilům, které uvíznou v průběhu zimy v dopravní zácpě, dojde energie a lidé v nich budou uvězněni bez topení. Jaká je skutečnost se rozhodli prozkoumat kolegové z agentury Reuters, kteří si současně vyžádali stanovisko expertů.

Elektromobil jako ledové království? Kdepak

Řada lidí, kteří pravděpodobně nemají s elektromobilitou žádné zkušenosti, zastává názor, že během několika hodin, kdy zůstane elektromobil stát v silniční zácpě, nutně dojde k jeho vybití. Podobný názor prezentovalo na sociálních sítích několik uživatelů, kteří tvrdili, že pokud automobil zůstane stát na dálnici v zimním počasí, po třech hodinách nezůstane v jeho baterii žádná energie – pro jízdu ani pro vytápění vozidla.

Pravdou ale je, že pokud se elektromobily nepohybují, potřebují jen velmi málo energie a pravděpodobně by vydržely mnohem déle, než spalovací auta s motorem běžícím kvůli topení.

Kia e-Niro v zimě

Kia e-Niro v zimě, ilustrační obrázek | foto: Martin Messer Thomsen


Čtěte také: 5 tipů a triků, jak dosáhnout maximálního dojezdu s elektromobilem v zimě


Elektromobily při stání téměř nepotřebují energii

K problematice se vyjádřil docent David Howey z oxfordské technické univerzity: “Při nulové rychlosti nespotřebovává motor elektromobilů žádnou energii. V takovém případě jsou napájeny pouze systémy klimatizace a elektronika. Množství spotřebovávané energie je relativně malé. Typický elektromobil s plně nabitou baterií by pravděpodobně mohl mít zapnuté topení a elektroniku minimálně jeden den, ale spíše i více dní.”

Také Dr. Katherine Colletová ze stejné univerzity má s touto problematikou zkušenosti: “Vezměme jako referenční vozidlo oblíbený Nissan Leaf. Pokud bychom měli zapnuté topení, které by trvale odebíralo z baterie 2 kW (co je ale nepravděpodobné vzhledem k izolaci vozidla), tak i kdyby byla jeho baterie nabitá jen z poloviny, budete schopni vůz vytápět až 10 hodin.”

Volkswagen ID.4

Angličané testovali ztráty energie s vozem Volkswagen ID.4

Spalovací vozidla mohou mít také problém

Colletová dodala, že stejný problém mají i spalovací vozy, pokud se dostanou do dopravní zácpy. Také u nich snižuje neefektivní spalování pohonných hmot dojezd. Spalovací motory budou při běhu naprázdno více trpět a bude docházet k nárůstu lokálních emisí.

Ještě dodejme, že podobnou problematikou, ale tentokrát v lepších povětrnostních podmínkách, se zabýval také anglický server Which. Ten simuloval dopravní zácpu v elektrickém SUV Volkswagen ID.4. Kolegové nechtěli přijít o pohodlí a proto v průběhu testu streamovali hudbu pomocí Android Auto, obě přední sedadla vyhřívali na maximum, využívali klimatizaci, měli zapnutá potkávací světla a v tabletu, zapojeném do USB zásuvky, se přehrával film.

V létě je odběr energie zanedbatelný

Za hodinu a 15 minut simulované zácpy ztratil Volkswagen pouhá 2 % baterie, což odpovídá ztrátě dojezdu necelých 13 km. Závěr testu nemohl vyznít jinak, než že dojezd elektromobilů není v dopravní zácpě ohrožen. Kolegové se ke stejnému testu chtějí vrátit i v průběhu zimy, protože chladnější počasí bude mít na snížení dojezdu mnohem vyšší vliv.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Jak si poradí elektromobil s vytápěním v mrazivé koloně? To byste neuhodli

  • Jak dlouho vydrží topit elektromobil na zacpané dálnici?
  • Experti testovali spotřebu energie v zimě i v létě
  • Odpůrce elektromobility příliš nepotěšíme
Nissan Leaf dostane svého nástupce

Nissan Leaf posloužil jako referenční vůz k výpočtu | foto: Nissan

Na amerických sociálních sítích se začátkem zimy objevily zprávy, že elektromobilům, které uvíznou v průběhu zimy v dopravní zácpě, dojde energie a lidé v nich budou uvězněni bez topení. Jaká je skutečnost se rozhodli prozkoumat kolegové z agentury Reuters, kteří si současně vyžádali stanovisko expertů.

Elektromobil jako ledové království? Kdepak

Řada lidí, kteří pravděpodobně nemají s elektromobilitou žádné zkušenosti, zastává názor, že během několika hodin, kdy zůstane elektromobil stát v silniční zácpě, nutně dojde k jeho vybití. Podobný názor prezentovalo na sociálních sítích několik uživatelů, kteří tvrdili, že pokud automobil zůstane stát na dálnici v zimním počasí, po třech hodinách nezůstane v jeho baterii žádná energie – pro jízdu ani pro vytápění vozidla.

Pravdou ale je, že pokud se elektromobily nepohybují, potřebují jen velmi málo energie a pravděpodobně by vydržely mnohem déle, než spalovací auta s motorem běžícím kvůli topení.

Kia e-Niro v zimě

Kia e-Niro v zimě, ilustrační obrázek | foto: Martin Messer Thomsen


Čtěte také: 5 tipů a triků, jak dosáhnout maximálního dojezdu s elektromobilem v zimě


Elektromobily při stání téměř nepotřebují energii

K problematice se vyjádřil docent David Howey z oxfordské technické univerzity: “Při nulové rychlosti nespotřebovává motor elektromobilů žádnou energii. V takovém případě jsou napájeny pouze systémy klimatizace a elektronika. Množství spotřebovávané energie je relativně malé. Typický elektromobil s plně nabitou baterií by pravděpodobně mohl mít zapnuté topení a elektroniku minimálně jeden den, ale spíše i více dní.”

Také Dr. Katherine Colletová ze stejné univerzity má s touto problematikou zkušenosti: “Vezměme jako referenční vozidlo oblíbený Nissan Leaf. Pokud bychom měli zapnuté topení, které by trvale odebíralo z baterie 2 kW (co je ale nepravděpodobné vzhledem k izolaci vozidla), tak i kdyby byla jeho baterie nabitá jen z poloviny, budete schopni vůz vytápět až 10 hodin.”

Volkswagen ID.4

Angličané testovali ztráty energie s vozem Volkswagen ID.4

Spalovací vozidla mohou mít také problém

Colletová dodala, že stejný problém mají i spalovací vozy, pokud se dostanou do dopravní zácpy. Také u nich snižuje neefektivní spalování pohonných hmot dojezd. Spalovací motory budou při běhu naprázdno více trpět a bude docházet k nárůstu lokálních emisí.

Ještě dodejme, že podobnou problematikou, ale tentokrát v lepších povětrnostních podmínkách, se zabýval také anglický server Which. Ten simuloval dopravní zácpu v elektrickém SUV Volkswagen ID.4. Kolegové nechtěli přijít o pohodlí a proto v průběhu testu streamovali hudbu pomocí Android Auto, obě přední sedadla vyhřívali na maximum, využívali klimatizaci, měli zapnutá potkávací světla a v tabletu, zapojeném do USB zásuvky, se přehrával film.

V létě je odběr energie zanedbatelný

Za hodinu a 15 minut simulované zácpy ztratil Volkswagen pouhá 2 % baterie, což odpovídá ztrátě dojezdu necelých 13 km. Závěr testu nemohl vyznít jinak, než že dojezd elektromobilů není v dopravní zácpě ohrožen. Kolegové se ke stejnému testu chtějí vrátit i v průběhu zimy, protože chladnější počasí bude mít na snížení dojezdu mnohem vyšší vliv.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."