Jak rychle degraduje baterie u elektromobilů?

Lidé se u elektromobilů často bojí toho, že baterie rychle degraduje a bude na vyhození. A jelikož cena nového battery packu dělá největší část z pořizovací ceny plně elektrického vozu, kdekoho by tedy pořízení elektromobilu mohlo rychle odradit. Jenže jak ukazují čísla od samotných uživatelů, baterie v elektroautech degraduje velmi pomalu a důvod k obavám tak vlastně není na místě.

TIP: 7 jednoduchých tipů pro lepší život s elektromobilem

Společnost Geotab před rokem koupila firmu FleetCarma a její data o elektrických vozech. Na základě toho nyní přináší nejnovější data z celkem 6 300 elektroaut, ať už jde o firemní nebo i soukromé vozy, u kterých byla měřena degradace baterie v průběhu let. Jedná se o více než 21 modelů elektroaut a jejich reálná data.

5 km dojezdu ročně?

Zjistilo se, že průměrně degraduje baterie u elektromobilu cca o 2,3 % za rok, tedy pro představu pokud máte dojezd 240 km, tak po prvním roce to je ztráta nějakých 5 km dojezdu, přičemž po 5 letech pak přijdete zhruba o 27 km dojezdu. Samozřejmě ale záleží na typu baterie u daného auta, ale také na tom, jak se k baterii celkově chováte. Baterie u některých elektroaut mají po letech kolem 80-90 % kapacity, jiné po stejné době udrží klidně i přes 95 % původní kapacity.

Degradace u baterií není lineární, kdy po prvním roce přijdete zpravidla o největší část a v dalších letech už se zbývající maximální kapacita baterie snižuje jen o něco méně. Takže pokud se bojíte, že třeba po 5 nebo 10 letech přijdete o stovky kilometrů dojezdu, je to chybná domněnka a ve skutečnosti je to přesně opačně. Nejhorší jsou první roky, poté už další ztrátu nejspíše moc nepoznáte.

Proč baterie degradují různě rychle?

Zajímavé je také srovnání, kdy pomaleji degradují baterie u elektromobilů, které mají bateriové články chlazené vodou než baterie chlazené pouze vzduchem. K rychlejší degradaci baterií pak může přispívat častější využívání rychlonabíjení, nicméně rozdíl není tak patrný a spíše jde o následky většího zahřívání baterie například v teplejších klimatech.

Pokud chcete vědět, co všechno významně ovlivňuje degradaci baterií u elektroaut, tak je to především čas, vyšší teploty, udržování baterie v krajních hodnotách (blízko 0 % nebo naopak 100 %), vyšší nabíjecí proud, či způsob používání (počet nabíjecích cyklů). Každopádně automobilky dnes dávají speciální záruku na baterii většinou po dobu 8 let nebo na 160 000 km, podle toho, co nastane dříve.

TIP: Jak to, že Tesla dosáhne výkonu 310 kW z “tužkové” baterie?

Pokud chcete vědět, jestli nastává větší degradace baterie u elektromobilů Tesla nebo jiných značek, ať už Audi, BMW, Kia, Nissan, Renault, či Volkswagen, doporučujeme vyzkoušet interaktivní nástroj. Podívat se a porovnat degradaci baterie můžete u různých elektromobilů nejen podle modelů, ale i roku výroby.

Co s opotřebovanými bateriemi?

Co je v tomto kontextu také důležité zmínit, tak baterie i například po 10 letech automaticky nepřestávají fungovat, ale i s nižší kapacitou mohou posloužit jinde než u elektromobilů. Některé firmy použité baterie využívají coby domácí či firemní úložiště energie s napojením na solární panely na střeše. Ale viděli jsme i případy, kdy opotřebovaná baterie skončila u elektrických lodí nebo zkrátka jinde, kde nevadí nižší zbývající kapacita akumulátoru.

V nejhorším případě pak probíhá recyklace a v žádném případě pak baterie nekončí na skládkách, jak si možná někteří představují. Na to mají i po mnoha letech stále vysokou cenu a výhodnější je z nich vzácné kovy opět dostat a vyrobit baterii novou.

zdroj: Geotab

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Jak rychle degraduje baterie u elektromobilů?

Lidé se u elektromobilů často bojí toho, že baterie rychle degraduje a bude na vyhození. A jelikož cena nového battery packu dělá největší část z pořizovací ceny plně elektrického vozu, kdekoho by tedy pořízení elektromobilu mohlo rychle odradit. Jenže jak ukazují čísla od samotných uživatelů, baterie v elektroautech degraduje velmi pomalu a důvod k obavám tak vlastně není na místě.

TIP: 7 jednoduchých tipů pro lepší život s elektromobilem

Společnost Geotab před rokem koupila firmu FleetCarma a její data o elektrických vozech. Na základě toho nyní přináší nejnovější data z celkem 6 300 elektroaut, ať už jde o firemní nebo i soukromé vozy, u kterých byla měřena degradace baterie v průběhu let. Jedná se o více než 21 modelů elektroaut a jejich reálná data.

5 km dojezdu ročně?

Zjistilo se, že průměrně degraduje baterie u elektromobilu cca o 2,3 % za rok, tedy pro představu pokud máte dojezd 240 km, tak po prvním roce to je ztráta nějakých 5 km dojezdu, přičemž po 5 letech pak přijdete zhruba o 27 km dojezdu. Samozřejmě ale záleží na typu baterie u daného auta, ale také na tom, jak se k baterii celkově chováte. Baterie u některých elektroaut mají po letech kolem 80-90 % kapacity, jiné po stejné době udrží klidně i přes 95 % původní kapacity.

Degradace u baterií není lineární, kdy po prvním roce přijdete zpravidla o největší část a v dalších letech už se zbývající maximální kapacita baterie snižuje jen o něco méně. Takže pokud se bojíte, že třeba po 5 nebo 10 letech přijdete o stovky kilometrů dojezdu, je to chybná domněnka a ve skutečnosti je to přesně opačně. Nejhorší jsou první roky, poté už další ztrátu nejspíše moc nepoznáte.

Proč baterie degradují různě rychle?

Zajímavé je také srovnání, kdy pomaleji degradují baterie u elektromobilů, které mají bateriové články chlazené vodou než baterie chlazené pouze vzduchem. K rychlejší degradaci baterií pak může přispívat častější využívání rychlonabíjení, nicméně rozdíl není tak patrný a spíše jde o následky většího zahřívání baterie například v teplejších klimatech.

Pokud chcete vědět, co všechno významně ovlivňuje degradaci baterií u elektroaut, tak je to především čas, vyšší teploty, udržování baterie v krajních hodnotách (blízko 0 % nebo naopak 100 %), vyšší nabíjecí proud, či způsob používání (počet nabíjecích cyklů). Každopádně automobilky dnes dávají speciální záruku na baterii většinou po dobu 8 let nebo na 160 000 km, podle toho, co nastane dříve.

TIP: Jak to, že Tesla dosáhne výkonu 310 kW z “tužkové” baterie?

Pokud chcete vědět, jestli nastává větší degradace baterie u elektromobilů Tesla nebo jiných značek, ať už Audi, BMW, Kia, Nissan, Renault, či Volkswagen, doporučujeme vyzkoušet interaktivní nástroj. Podívat se a porovnat degradaci baterie můžete u různých elektromobilů nejen podle modelů, ale i roku výroby.

Co s opotřebovanými bateriemi?

Co je v tomto kontextu také důležité zmínit, tak baterie i například po 10 letech automaticky nepřestávají fungovat, ale i s nižší kapacitou mohou posloužit jinde než u elektromobilů. Některé firmy použité baterie využívají coby domácí či firemní úložiště energie s napojením na solární panely na střeše. Ale viděli jsme i případy, kdy opotřebovaná baterie skončila u elektrických lodí nebo zkrátka jinde, kde nevadí nižší zbývající kapacita akumulátoru.

V nejhorším případě pak probíhá recyklace a v žádném případě pak baterie nekončí na skládkách, jak si možná někteří představují. Na to mají i po mnoha letech stále vysokou cenu a výhodnější je z nich vzácné kovy opět dostat a vyrobit baterii novou.

zdroj: Geotab

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."