Elektrickevozy.cz

Trendy: hledáme redaktory | ankety Elektrickevozy.cz | elektromobilová revoluce v ČR | Tesla Model 3 | TOP 10 elektromobilů roku 2020

Jak rychle degraduje baterie u elektromobilů?

  |  Luboš Srb  |  6 komentářů

Lidé se u elektromobilů často bojí toho, že baterie rychle degraduje a bude na vyhození. A jelikož cena nového battery packu dělá největší část z pořizovací ceny plně elektrického vozu, kdekoho by tedy pořízení elektromobilu mohlo rychle odradit. Jenže jak ukazují čísla od samotných uživatelů, baterie v elektroautech degraduje velmi pomalu a důvod k obavám tak vlastně není na místě.

TIP: 7 jednoduchých tipů pro lepší život s elektromobilem

Společnost Geotab před rokem koupila firmu FleetCarma a její data o elektrických vozech. Na základě toho nyní přináší nejnovější data z celkem 6 300 elektroaut, ať už jde o firemní nebo i soukromé vozy, u kterých byla měřena degradace baterie v průběhu let. Jedná se o více než 21 modelů elektroaut a jejich reálná data.

5 km dojezdu ročně?

Zjistilo se, že průměrně degraduje baterie u elektromobilu cca o 2,3 % za rok, tedy pro představu pokud máte dojezd 240 km, tak po prvním roce to je ztráta nějakých 5 km dojezdu, přičemž po 5 letech pak přijdete zhruba o 27 km dojezdu. Samozřejmě ale záleží na typu baterie u daného auta, ale také na tom, jak se k baterii celkově chováte. Baterie u některých elektroaut mají po letech kolem 80-90 % kapacity, jiné po stejné době udrží klidně i přes 95 % původní kapacity.

Degradace u baterií není lineární, kdy po prvním roce přijdete zpravidla o největší část a v dalších letech už se zbývající maximální kapacita baterie snižuje jen o něco méně. Takže pokud se bojíte, že třeba po 5 nebo 10 letech přijdete o stovky kilometrů dojezdu, je to chybná domněnka a ve skutečnosti je to přesně opačně. Nejhorší jsou první roky, poté už další ztrátu nejspíše moc nepoznáte.

Proč baterie degradují různě rychle?

Zajímavé je také srovnání, kdy pomaleji degradují baterie u elektromobilů, které mají bateriové články chlazené vodou než baterie chlazené pouze vzduchem. K rychlejší degradaci baterií pak může přispívat častější využívání rychlonabíjení, nicméně rozdíl není tak patrný a spíše jde o následky většího zahřívání baterie například v teplejších klimatech.

Pokud chcete vědět, co všechno významně ovlivňuje degradaci baterií u elektroaut, tak je to především čas, vyšší teploty, udržování baterie v krajních hodnotách (blízko 0 % nebo naopak 100 %), vyšší nabíjecí proud, či způsob používání (počet nabíjecích cyklů). Každopádně automobilky dnes dávají speciální záruku na baterii většinou po dobu 8 let nebo na 160 000 km, podle toho, co nastane dříve.

TIP: Jak to, že Tesla dosáhne výkonu 310 kW z “tužkové” baterie?

Pokud chcete vědět, jestli nastává větší degradace baterie u elektromobilů Tesla nebo jiných značek, ať už Audi, BMW, Kia, Nissan, Renault, či Volkswagen, doporučujeme vyzkoušet interaktivní nástroj. Podívat se a porovnat degradaci baterie můžete u různých elektromobilů nejen podle modelů, ale i roku výroby.

Co s opotřebovanými bateriemi?

Co je v tomto kontextu také důležité zmínit, tak baterie i například po 10 letech automaticky nepřestávají fungovat, ale i s nižší kapacitou mohou posloužit jinde než u elektromobilů. Některé firmy použité baterie využívají coby domácí či firemní úložiště energie s napojením na solární panely na střeše. Ale viděli jsme i případy, kdy opotřebovaná baterie skončila u elektrických lodí nebo zkrátka jinde, kde nevadí nižší zbývající kapacita akumulátoru.

V nejhorším případě pak probíhá recyklace a v žádném případě pak baterie nekončí na skládkách, jak si možná někteří představují. Na to mají i po mnoha letech stále vysokou cenu a výhodnější je z nich vzácné kovy opět dostat a vyrobit baterii novou.

zdroj: Geotab

ŠTÍTKY:, ,

Diskuze

Zásady komentářů: Vyjadřujte se k tématu a buďte ohleduplní k ostatním.
Komentáře považované za spam, komentáře výhradně propagační povahy nebo vulgární komentáře budou smazány.
avatar
3 Comment threads
3 Thread replies
1 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
6 Comment authors
PaloVladimírdavidKariLaco Recent comment authors
  Přihlásit k odběru  
nejnovější nejstarší
Upozornit na
Jaruna
Jaruna

Baterie degradují liberálně a pak skokově. Tradičně skok přichází po 5 ti letech. Tady to bude tak po osmi.

Laco
Laco

Největší podíl na degradaci baterie elektromobilu má její rychlonabíjení. Že to těm řidičům u rychlonabíječek nesdělí informativní tabulkou. Cena baterie cca 400 až 800 tisíc korun a oni tam ani nedají tabulku za 15,- Kč, která by upozorňovala na škodlivost rychlonabíjení.

Kari
Kari

Cena baterie u Tesly je 7-8000$ tak nevim kam na takove blaboli chodis 😂😂😂

david
david

tak mi dodejte 10ks 100KW baterií po 8000$

Vladimír
Vladimír

Vysvětlí mi někdo i z opačné strany?
10 let starý elektromobil, cena 100-150 000,-Kč ???
Po dalším roce provozu odejdou baterie, nové 150-400 000, dle velikosti.
Budou tato auta vůbec prodejná, nebo se po 10 letech budeme divit kam s nimi?
Děkuji

Palo
Palo

Nie je co vysvetlovat,lebo ako sa v clanku pise, baterie NEODEJDOU po 10 rokoch.
Staci len citat,zistit z praxe, a netrvat na svojom nazore, ked realita dokazuje opak.

Otazka je, ci vy nam viete vysvetlit preco to chcete vidiet z opacnej strany. Kvoli lacnym bateriam mobilov,notebooku? Staci ich spravne nabijat a nenchavat celu noc/cele dni zapojene na nabijacke. A samozrejme nekupovat lacne (=spinavo vyrobene alebo rovno recyklovane clanky 18650).
Pripadne by bolo mozno dobre spomenut si kolko zariadeni doma drzi kapacitu svojej baterie aj po 10 rokoch. Napr. zrovna starsie “rezervne mobily” v supliku.

Mobilní zobrazení