Život s elektromobilem může být pro mnohé řidiče i cestující vskutku nádherný, ať už díky tichému provozu, jednoduchému ovládání bez řazení, snížení provozních nákladů nebo třeba snížení minimálně lokálních emisí. Ale někdy to může být naopak opravdové peklo. Poradíme tedy, jak by se měl každý elektromobilista chovat, aby v tomto světě vládla spíše radost a spokojenost, než vztek či beznaděj.
Tip: 5 aplikací, které by měl mít v telefonu každý elektromobilista
Pokud je pro váš elektromobil k dispozici aplikace do chytrého telefonu, vyzkoušejte ji a používejte. Například u Tesly, nebo Volkswagenu, popřípadě Nissanu můžete jednoduchým způsobem ovládat některé součásti auta (například na dálku ovládat dobíjení elektromobilu, nebo třeba předvytápět/předvyklimatizovat kabinu) a sledovat potřebné informace o vozidle (třeba taktéž o zbývající době nabíjení nebo o dojezdu či spotřebě).
Jezdit s elektromobilem vyžaduje změnu většiny návyků, které můžete mít s konvenčním autem. A zahrnuje to i potřebu lépe organizovat své cesty – ideálně tak, abyste si během doby potřebné pro nabíjení mohli vyřídit jiné věci, třeba nakoupit apod. Pak totiž nebudete investovat do elektromobilu žádný větší čas navíc, jak se většinou odpůrci elektromobility bojí. A nejlépe, pokud většinou budete dobíjet z pohodlí domova, kde auto přes noc zaparkujete třeba rovnou do garáže.
Pokud potřebujete dobít elektromobil rychle, využijte rychlonabíječku (DC), v opačném případě volte raději klasické nabíjení (AC), které je ohleduplnější vzhledem k zachování delší životnosti baterie. A pokud můžete, nabíjejte hlavně doma a nejlépe přes noc. Ušetříte za levnější elektřinu a kromě peněženky vám poděkuje i baterie.
Může to znít dost zvláštně, ale je lepší např. po vzoru seveřanů nabíjet elektromobil častěji (klidně i vícekrát za den) a třeba jen o pár procent, než čekat na úplné vybití auta a pak na dobíjecí stanici strávit celou věčnost. Samozřejmě to u většiny elektromobilů platí jen pro úroveň nabití do 80 %, protože poté se snižuje rychlost rychlonabíjení až na úroveň klasického nabíjení. Ale neplatí to pro každý elektromobil, u nejnovějších elektromobilů je již možné dobíjet auto klidně s vyšším výkonem i kolem 90 % kapacity baterie. Takže průběžně nabíjejte ideálně jen “ta procenta baterie, která nabijete rychleji”. Ale pokud pojedete delší vzdálenost, je jasné, že budete muset dobít elektromobil co možná nejvíce.
Tip: V roce 2018 přibylo na českých silnicích téměř 1 000 elektromobilů
I v dnešní době technologií se může pomocník z doby minulé často ukázat jako neocenitelný. Takže vozte s sebou v autě alespoň malý bloček papíru s tužkou. Bude se to hodit, abyste mohli na sebe nechat kontakt ostatním řidičům, pokud se třeba nestihnete k nabíjenému autu na veřejné dobíjecí stanici vrátit dříve než bude auto nabité, nebo třeba dobíjecí stanici bude blokovat spalovací auto, tak abyste ho mohli pro příště lehce upozornit na to, že místo je určené jen pro nabíjení.
A s předchozím bodem souvisí i další rada – pořídit si delší nabíjecí kabel. Někdy se může zatraceně hodit, protože konvenční auta často blokují místa určená právě pro nabíjení a vám tak alespoň v záloze zůstane možnost zaparkovat vedle nebo před takovým autem a delší (třeba 7,5m) nabíjecí kabel protáhnout kolem něj. Samozřejmě i zde je nutná ohleduplnost a pokud tímto způsobem zablokujete výjezd zaparkovanému spalovacímu autu nebo zkrátka nenabíjenému autu, buďto zůstaňte po dobu nabíjení a stání na třeba i nestandardním parkovacím místě ve svém autě nebo alespoň na sebe nechte za stěračem kontakt, abyste v případě potřeby mohli přeparkovat.
A zde je hned několik možností, co udělat ke spokojenosti ostatních – např. po nabití nechte automaticky uvolnit nabíjecí kabel a ostatní tak budou moci kabel z vašeho auta vytáhnout a použít na vedlejším dobíjecím místě, nebo ještě lépe vraťte se k autu o chvíli dřív, než bude plně nabité, popř. nechte na sebe alespoň kontakt za stěračem, aby vám mohl jiný řidič zavolat a poprosit vás, abyste nabíjecí místo po dobití co nejdříve zase opustili.
Život s elektromobilem může být pro mnohé řidiče i cestující vskutku nádherný, ať už díky tichému provozu, jednoduchému ovládání bez řazení, snížení provozních nákladů nebo třeba snížení minimálně lokálních emisí. Ale někdy to může být naopak opravdové peklo. Poradíme tedy, jak by se měl každý elektromobilista chovat, aby v tomto světě vládla spíše radost a spokojenost, než vztek či beznaděj.
Tip: 5 aplikací, které by měl mít v telefonu každý elektromobilista
Pokud je pro váš elektromobil k dispozici aplikace do chytrého telefonu, vyzkoušejte ji a používejte. Například u Tesly, nebo Volkswagenu, popřípadě Nissanu můžete jednoduchým způsobem ovládat některé součásti auta (například na dálku ovládat dobíjení elektromobilu, nebo třeba předvytápět/předvyklimatizovat kabinu) a sledovat potřebné informace o vozidle (třeba taktéž o zbývající době nabíjení nebo o dojezdu či spotřebě).
Jezdit s elektromobilem vyžaduje změnu většiny návyků, které můžete mít s konvenčním autem. A zahrnuje to i potřebu lépe organizovat své cesty – ideálně tak, abyste si během doby potřebné pro nabíjení mohli vyřídit jiné věci, třeba nakoupit apod. Pak totiž nebudete investovat do elektromobilu žádný větší čas navíc, jak se většinou odpůrci elektromobility bojí. A nejlépe, pokud většinou budete dobíjet z pohodlí domova, kde auto přes noc zaparkujete třeba rovnou do garáže.
Pokud potřebujete dobít elektromobil rychle, využijte rychlonabíječku (DC), v opačném případě volte raději klasické nabíjení (AC), které je ohleduplnější vzhledem k zachování delší životnosti baterie. A pokud můžete, nabíjejte hlavně doma a nejlépe přes noc. Ušetříte za levnější elektřinu a kromě peněženky vám poděkuje i baterie.
Může to znít dost zvláštně, ale je lepší např. po vzoru seveřanů nabíjet elektromobil častěji (klidně i vícekrát za den) a třeba jen o pár procent, než čekat na úplné vybití auta a pak na dobíjecí stanici strávit celou věčnost. Samozřejmě to u většiny elektromobilů platí jen pro úroveň nabití do 80 %, protože poté se snižuje rychlost rychlonabíjení až na úroveň klasického nabíjení. Ale neplatí to pro každý elektromobil, u nejnovějších elektromobilů je již možné dobíjet auto klidně s vyšším výkonem i kolem 90 % kapacity baterie. Takže průběžně nabíjejte ideálně jen “ta procenta baterie, která nabijete rychleji”. Ale pokud pojedete delší vzdálenost, je jasné, že budete muset dobít elektromobil co možná nejvíce.
Tip: V roce 2018 přibylo na českých silnicích téměř 1 000 elektromobilů
I v dnešní době technologií se může pomocník z doby minulé často ukázat jako neocenitelný. Takže vozte s sebou v autě alespoň malý bloček papíru s tužkou. Bude se to hodit, abyste mohli na sebe nechat kontakt ostatním řidičům, pokud se třeba nestihnete k nabíjenému autu na veřejné dobíjecí stanici vrátit dříve než bude auto nabité, nebo třeba dobíjecí stanici bude blokovat spalovací auto, tak abyste ho mohli pro příště lehce upozornit na to, že místo je určené jen pro nabíjení.
A s předchozím bodem souvisí i další rada – pořídit si delší nabíjecí kabel. Někdy se může zatraceně hodit, protože konvenční auta často blokují místa určená právě pro nabíjení a vám tak alespoň v záloze zůstane možnost zaparkovat vedle nebo před takovým autem a delší (třeba 7,5m) nabíjecí kabel protáhnout kolem něj. Samozřejmě i zde je nutná ohleduplnost a pokud tímto způsobem zablokujete výjezd zaparkovanému spalovacímu autu nebo zkrátka nenabíjenému autu, buďto zůstaňte po dobu nabíjení a stání na třeba i nestandardním parkovacím místě ve svém autě nebo alespoň na sebe nechte za stěračem kontakt, abyste v případě potřeby mohli přeparkovat.
A zde je hned několik možností, co udělat ke spokojenosti ostatních – např. po nabití nechte automaticky uvolnit nabíjecí kabel a ostatní tak budou moci kabel z vašeho auta vytáhnout a použít na vedlejším dobíjecím místě, nebo ještě lépe vraťte se k autu o chvíli dřív, než bude plně nabité, popř. nechte na sebe alespoň kontakt za stěračem, aby vám mohl jiný řidič zavolat a poprosit vás, abyste nabíjecí místo po dobití co nejdříve zase opustili.