Elektrickevozy.cz

Trendy: ankety Elektrickevozy.cz | filmy o elektromobilech | elektromobilová revoluce v ČR | Tesla Model 3 | TOP 10 elektromobilů roku 2020

7 jednoduchých tipů pro lepší život s elektromobilem

  |  Luboš Srb  |  6 komentářů

Život s elektromobilem může být pro mnohé řidiče i cestující vskutku nádherný, ať už díky tichému provozu, jednoduchému ovládání bez řazení, snížení provozních nákladů nebo třeba snížení minimálně lokálních emisí. Ale někdy to může být naopak opravdové peklo. Poradíme tedy, jak by se měl každý elektromobilista chovat, aby v tomto světě vládla spíše radost a spokojenost, než vztek či beznaděj.

Tip: 5 aplikací, které by měl mít v telefonu každý elektromobilista

Používejte mobilní aplikaci

Pokud je pro váš elektromobil k dispozici aplikace do chytrého telefonu, vyzkoušejte ji a používejte. Například u Tesly, nebo Volkswagenu, popřípadě Nissanu můžete jednoduchým způsobem ovládat některé součásti auta (například na dálku ovládat dobíjení elektromobilu, nebo třeba předvytápět/předvyklimatizovat kabinu) a sledovat potřebné informace o vozidle (třeba taktéž o zbývající době nabíjení nebo o dojezdu či spotřebě).

Předem si plánujte trasy a zastávky pro nabíjení

Jezdit s elektromobilem vyžaduje změnu většiny návyků, které můžete mít s konvenčním autem. A zahrnuje to i potřebu lépe organizovat své cesty – ideálně tak, abyste si během doby potřebné pro nabíjení mohli vyřídit jiné věci, třeba nakoupit apod. Pak totiž nebudete investovat do elektromobilu žádný větší čas navíc, jak se většinou odpůrci elektromobility bojí. A nejlépe, pokud většinou budete dobíjet z pohodlí domova, kde auto přes noc zaparkujete třeba rovnou do garáže.

Nabíjejte chytře

Pokud potřebujete dobít elektromobil rychle, využijte rychlonabíječku (DC), v opačném případě volte raději klasické nabíjení (AC), které je ohleduplnější vzhledem k zachování delší životnosti baterie. A pokud můžete, nabíjejte hlavně doma a nejlépe přes noc. Ušetříte za levnější elektřinu a kromě peněženky vám poděkuje i baterie.

Nabíjejte, i když to třeba ještě úplně nepotřebujete

Může to znít dost zvláštně, ale je lepší např. po vzoru seveřanů nabíjet elektromobil častěji (klidně i vícekrát za den) a třeba jen o pár procent, než čekat na úplné vybití auta a pak na dobíjecí stanici strávit celou věčnost. Samozřejmě to u většiny elektromobilů platí jen pro úroveň nabití do 80 %, protože poté se snižuje rychlost rychlonabíjení až na úroveň klasického nabíjení. Ale neplatí to pro každý elektromobil, u nejnovějších elektromobilů je již možné dobíjet auto klidně s vyšším výkonem i kolem 90 % kapacity baterie. Takže průběžně nabíjejte ideálně jen “ta procenta baterie, která nabijete rychleji”. Ale pokud pojedete delší vzdálenost, je jasné, že budete muset dobít elektromobil co možná nejvíce.

Tip: V roce 2018 přibylo na českých silnicích téměř 1 000 elektromobilů

V autě vozte papír s tužkou

I v dnešní době technologií se může pomocník z doby minulé často ukázat jako neocenitelný. Takže vozte s sebou v autě alespoň malý bloček papíru s tužkou. Bude se to hodit, abyste mohli na sebe nechat kontakt ostatním řidičům, pokud se třeba nestihnete k nabíjenému autu na veřejné dobíjecí stanici vrátit dříve než bude auto nabité, nebo třeba dobíjecí stanici bude blokovat spalovací auto, tak abyste ho mohli pro příště lehce upozornit na to, že místo je určené jen pro nabíjení.

Kupte si delší nabíjecí kabel

A s předchozím bodem souvisí i další rada – pořídit si delší nabíjecí kabel. Někdy se může zatraceně hodit, protože konvenční auta často blokují místa určená právě pro nabíjení a vám tak alespoň v záloze zůstane možnost zaparkovat vedle nebo před takovým autem a delší (třeba 7,5m) nabíjecí kabel protáhnout kolem něj. Samozřejmě i zde je nutná ohleduplnost a pokud tímto způsobem zablokujete výjezd zaparkovanému spalovacímu autu nebo zkrátka nenabíjenému autu, buďto zůstaňte po dobu nabíjení a stání na třeba i nestandardním parkovacím místě ve svém autě nebo alespoň na sebe nechte za stěračem kontakt, abyste v případě potřeby mohli přeparkovat.

Neblokujte nabíjecí místo, pokud se nenabíjíte

A zde je hned několik možností, co udělat ke spokojenosti ostatních – např. po nabití nechte automaticky uvolnit nabíjecí kabel a ostatní tak budou moci kabel z vašeho auta vytáhnout a použít na vedlejším dobíjecím místě, nebo ještě lépe vraťte se k autu o chvíli dřív, než bude plně nabité, popř. nechte na sebe alespoň kontakt za stěračem, aby vám mohl jiný řidič zavolat a poprosit vás, abyste nabíjecí místo po dobití co nejdříve zase opustili.

ŠTÍTKY:, , , , , ,

Diskuze

Zásady komentářů: Vyjadřujte se k tématu a buďte ohleduplní k ostatním.
Komentáře považované za spam, komentáře výhradně propagační povahy nebo vulgární komentáře budou smazány.
avatar
3 Comment threads
3 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
4 Comment authors
ElektraKerosinAlien5Luboš Srb Recent comment authors
  Přihlásit k odběru  
nejnovější nejstarší
Upozornit na
Kerosin
Kerosin

Se vším lze souhlasit, ale k odstavci dvě ohledně plánování bych doplnil, že se týká pouze uživatelů, kteří během dne ujedou víc, než je kapacita jejich plně nabité baterie. Já mám průměrný dojezd na plné nabití cca 125km, tedy i v zimě si troufnu říct, že garantovaný 100km. A vzhledem k tomu, že i v nejdivočejší pracovní dny nenajezdím dohromady víc než 80km tak nemusím nic plánovat. Prostě ráno vyjedu, a jen jsem si zvykl po návratu domů, auto připojit do zásuvky (myslím klasické 230V/10A) – a ráno zas můžu vyrazit. A to jde o Peugeota Iona 16kWh baterie, kterému… Číst vice »

Kerosin
Kerosin

A ještě mě napadla poznámka, že jsou trochu v rozporu odstavec ” nabíjejte kdykoliv to jde, i když to nepotřebujete” s posledním odstavcem “Neblokujte nabíječku”. Teoreticky je sice správné vždy když to jde dobíjet na uvedených 80%, ale v praxi je to trochu sobecké. Osobně razím teorii, nechávat veřejné “rychlo” nabíječky volné pro přespolní cestovatele, kteří se bez nabíjení po cestě do cíle (domů) nedostanou. Nevím proč bych měl obsadit byť i jen na chvíli nabíječku u obchoďáku, když to mám domů 10km, a v baterii 50%. Až jednou pojedu na výlet se svým dojezdem 120km, a budu zrovna na… Číst vice »

Elektra
Elektra

Opravdu rady nad zlato.A v zimě nikam nevyjíždět,protože baterka nemá ráda zimu a musí se topit tak vlastně nikam nedojedete.Jaký by byl problém dát baterii do vyhřívaného obalu a jak se auto přes moc nabíjí tak rovnou také trochu nahřít baterii aby v -10 stupních něco vydržela.

Mobilní zobrazení