Jak předělat běžné jízdní kolo na elektrokolo? Připravte se na fušku a smutek v peněžence

  • Rozmyslete si předem, jak chcete své budoucí elektrokolo využívat
  • Na základě toho si vyberte přestavbovou sadu
  • Kolo vám mohou na míru předělat také specializované firmy
Elektrokola jsou čím dál populárnější

Elektrokola jsou čím dál populárnější

Elektrokola jsou v podstatě běžná jízdní kola s elektrickými motory, které umožňují jezdcům nejen využívat sílu nohou, ale také cestovat s dopomocí motoru. V některých zemích můžete na elektrických kolech jezdit čistě na elektrický pohon, bez šlapání, to ale v Evropské unii možné není. K tomu, aby se do jízdy zapojil motor, musí jezdec vynaložit i vlastní úsilí.

Elektrické kolo není jen motor a baterie

E-biky jsou vhodné nejen k cestování do práce, aniž bychom se zapotili, nebo k snazšímu převážení nákupu. Na elektrických kolech jsme schopni zvládat mnohem delší trasy, a také sportovci mohou překonávat vyšší cíle než na běžných bicyklech.

Navzdory mnoha výhodám elektrokol je jejich průměrná cena poměrně vysoká. Běžná elektrokola stojí kolem 40 tisíc korun, ale snadno se u lépe vybaveného kola nebo známé značky dostanete na násobně vyšší ceny.

I z toho důvodu jsou poměrně rozšířené přestavby běžných jízdních kol na elektrokola, kdy namontováním sady potřebných komponent přeměníte stávající jízdní kolo na plnohodnotné elektrokolo. A zvládnete to za mnohem méně peněz.

Přestavěné jízdní kolo

Přestavěné jízdní kolo v obchodě EVbike


Čtěte také: Vietnamský šikula udělal ze starého rezavého kola dřevěný klenot s logem Lamborghini


Běžná sada na přestavbu obsahuje kromě baterie a motoru také senzor pomoci při šlapání, který detekuje pohyb pedálů a následně aktivuje elektromotor. Dále budete potřebovat brzdové vypínače, které při brzdění naopak přeruší napájení elektromotoru.

Veškeré komponenty jsou propojeny v řídící jednotce, kterou si také musíte pořídit. V dnešní době je samozřejmostí cyklistický počítač, zobrazující nejrůznější technické i cestovní informace, jako například aktuální stav nabití baterie, rychlost jízdy nebo ujetou vzdálenost.

Teď už bude záležet na tom, jaké kolo máte a jakým způsobem ho budete chtít provozovat. Pokud budete jezdit po veřejných komunikacích, měli byste dodržet zákonné podmínky provozování elektrokol na silnicích. Jedná se o maximální rychlost jízdy, která by s dopomocí motoru neměla přesáhnout 25 km/h, a také výkon omezený za zákona na 250 wattů.

Motor by měl jezdci pomáhat pouze tehdy, pokud šlape. Někomu se oficiální povolené parametry nemusí zdát dostatečné. Možná i z toho důvodu nabízejí dodavatelé přestavbových sad mnohem výkonnější motory, které uživatelům umožňují dosahovat vyšších rychlostí a při jízdě pomáhají vyšším výkonem. Takové stroje by měly být provozovány mimo veřejné komunikace a jejich uživatelé si musí uvědomit, že v případě nehody může být případný postih znatelně vyšší než na oficiálně schváleném kole.

Motor Bafang 750w

Motor Bafang 750w | foto: JeezyJ, YouTube


Čtěte také: Nové elektrokolo Delfast slibuje nejdelší dojezd ze všech! Odpovídá tomu i cena


Z jakých motorů můžeme vybírat?

V posledních letech je velmi oblíbený středový motor, umístěný uprostřed rámu kola, mezi pedály. Jeho umístění je výhodné jednak pro nízké těžiště a středové motory mají lepší točivý moment potřebný v kopcovitém terénu než motory zapletené v kole. Výhodou je také to, že v případě defektu je přístup k pneumatice jednodušší, než když je motor umístěný do náboje kola. Snad jedinou nevýhodou tohoto řešení je vyšší cena.

Dále se používají motory, zapletené do předního, nebo zadního kola. Častěji se používá motor v zadním kole, kdy nehrozí takové problémy s trakcí, jako když je motor vpletený vpředu. Tyto motory jsou sice levnější než středové motory mezi pedály, často ale nemají dostatek točivého momentu a nejsou proto úplně vhodné do kopců. Na rovinatých silnicích jsou ale naprosto dostačující.

Baterie elektrokola Bosch

Baterie elektrokola Bosch


Čtěte také: Harley-Davidson chce prorazit s elektrokoly Serial 1. Mají unikátní vzhled i zážitek z jízdy


Na baterii záleží dojezd elektrokola

Zdatnější jedinci si mohou baterie pro elektrokolo postavit z bateriových modulů sami. Pro ostatní, kteří se v oboru úplně neorientují, je lepší oslovit specializovanou firmu, která nám baterii postaví na přání, nebo u které si vybereme z již hotových kusů.

Takové firmy dokonce nabízejí celé elektrické sady, včetně možnosti fyzické přestavby jízdního kola na elektrokolo. Pokud jste šikovný kutil, můžete využít nabídky zejména čínských serverů a jednotlivé komponenty si objednat podle svých představ. Na internetu také existuje řada návodů, jak sestavit vlastní baterii, pokud si ji budete chtít vyrobit od nuly.

Jednotlivé motory většinou pracují s napětím 24 V, 36 V, nebo 48 V. Nezapomeňte, že pro takové napětí musíte dimenzovat i baterii, která je většinou složena ze 7, 10, nebo 13 kusů bateriových článků typu 18650 o napětí 3,7 V. Důležité také je, abyste k baterii měli správnou nabíječku o stejném napětí, jako je napětí baterie.

Sada na přestavbu jízdního kola na elektrokolo

Sada na přestavbu jízdního kola na elektrokolo | foto: kolo.cz


Čtěte také: Jak se postarat o baterii elektrokola v zimě? Přestaňte dělat několik základních chyb!


Umístění baterie a dojezd elektrokola

Baterii můžete následně umístit na zadní nosič. Zde je sice nejvíc místa, ale současně může být negativně ovlivněna ovladatelnost kola, obzvlášť, pokud je také motor umístěn v zadním kole. Dalším místem je prostor mezi rámovými trubkami. Sice přijdete o místo pro umístění cyklistické láhve, z pohledu rozložení váhy je ale toto místo nejlepší volbou. Poslední volbou může být horní rámová trubka s brašnou, do které baterii vložíte.

Dojezd elektrokola závisí nejen na kapacitě baterie. Existuje několik faktorů, které přímo ovlivňují dojezd, jako například rychlost, terén, směr a síla větru, hmotnost jezdce a také typ pneumatik, které používáte. Proto je velmi těžké říct, jaký bude přesný dojezd.

Průměrná spotřeba netrénovaného jezdce v nepříliš členitém terénu se pohybuje kolem 10 Wh/km. Plánujete-li tedy vyrážet na 50kilometrové vyjížďky, měla by vaše baterie mít minimální kapacitu alespoň 500 Wh. Protože baterie časem podléhají degradaci, vyplatí se baterii na začátku trochu naddimenzovat. Jednak si vytvoříte výkonovou rezervu a baterie vám bude sloužit delší dobu.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Jak předělat běžné jízdní kolo na elektrokolo? Připravte se na fušku a smutek v peněžence

  • Rozmyslete si předem, jak chcete své budoucí elektrokolo využívat
  • Na základě toho si vyberte přestavbovou sadu
  • Kolo vám mohou na míru předělat také specializované firmy
Elektrokola jsou čím dál populárnější

Elektrokola jsou čím dál populárnější

Elektrokola jsou v podstatě běžná jízdní kola s elektrickými motory, které umožňují jezdcům nejen využívat sílu nohou, ale také cestovat s dopomocí motoru. V některých zemích můžete na elektrických kolech jezdit čistě na elektrický pohon, bez šlapání, to ale v Evropské unii možné není. K tomu, aby se do jízdy zapojil motor, musí jezdec vynaložit i vlastní úsilí.

Elektrické kolo není jen motor a baterie

E-biky jsou vhodné nejen k cestování do práce, aniž bychom se zapotili, nebo k snazšímu převážení nákupu. Na elektrických kolech jsme schopni zvládat mnohem delší trasy, a také sportovci mohou překonávat vyšší cíle než na běžných bicyklech.

Navzdory mnoha výhodám elektrokol je jejich průměrná cena poměrně vysoká. Běžná elektrokola stojí kolem 40 tisíc korun, ale snadno se u lépe vybaveného kola nebo známé značky dostanete na násobně vyšší ceny.

I z toho důvodu jsou poměrně rozšířené přestavby běžných jízdních kol na elektrokola, kdy namontováním sady potřebných komponent přeměníte stávající jízdní kolo na plnohodnotné elektrokolo. A zvládnete to za mnohem méně peněz.

Přestavěné jízdní kolo

Přestavěné jízdní kolo v obchodě EVbike


Čtěte také: Vietnamský šikula udělal ze starého rezavého kola dřevěný klenot s logem Lamborghini


Běžná sada na přestavbu obsahuje kromě baterie a motoru také senzor pomoci při šlapání, který detekuje pohyb pedálů a následně aktivuje elektromotor. Dále budete potřebovat brzdové vypínače, které při brzdění naopak přeruší napájení elektromotoru.

Veškeré komponenty jsou propojeny v řídící jednotce, kterou si také musíte pořídit. V dnešní době je samozřejmostí cyklistický počítač, zobrazující nejrůznější technické i cestovní informace, jako například aktuální stav nabití baterie, rychlost jízdy nebo ujetou vzdálenost.

Teď už bude záležet na tom, jaké kolo máte a jakým způsobem ho budete chtít provozovat. Pokud budete jezdit po veřejných komunikacích, měli byste dodržet zákonné podmínky provozování elektrokol na silnicích. Jedná se o maximální rychlost jízdy, která by s dopomocí motoru neměla přesáhnout 25 km/h, a také výkon omezený za zákona na 250 wattů.

Motor by měl jezdci pomáhat pouze tehdy, pokud šlape. Někomu se oficiální povolené parametry nemusí zdát dostatečné. Možná i z toho důvodu nabízejí dodavatelé přestavbových sad mnohem výkonnější motory, které uživatelům umožňují dosahovat vyšších rychlostí a při jízdě pomáhají vyšším výkonem. Takové stroje by měly být provozovány mimo veřejné komunikace a jejich uživatelé si musí uvědomit, že v případě nehody může být případný postih znatelně vyšší než na oficiálně schváleném kole.

Motor Bafang 750w

Motor Bafang 750w | foto: JeezyJ, YouTube


Čtěte také: Nové elektrokolo Delfast slibuje nejdelší dojezd ze všech! Odpovídá tomu i cena


Z jakých motorů můžeme vybírat?

V posledních letech je velmi oblíbený středový motor, umístěný uprostřed rámu kola, mezi pedály. Jeho umístění je výhodné jednak pro nízké těžiště a středové motory mají lepší točivý moment potřebný v kopcovitém terénu než motory zapletené v kole. Výhodou je také to, že v případě defektu je přístup k pneumatice jednodušší, než když je motor umístěný do náboje kola. Snad jedinou nevýhodou tohoto řešení je vyšší cena.

Dále se používají motory, zapletené do předního, nebo zadního kola. Častěji se používá motor v zadním kole, kdy nehrozí takové problémy s trakcí, jako když je motor vpletený vpředu. Tyto motory jsou sice levnější než středové motory mezi pedály, často ale nemají dostatek točivého momentu a nejsou proto úplně vhodné do kopců. Na rovinatých silnicích jsou ale naprosto dostačující.

Baterie elektrokola Bosch

Baterie elektrokola Bosch


Čtěte také: Harley-Davidson chce prorazit s elektrokoly Serial 1. Mají unikátní vzhled i zážitek z jízdy


Na baterii záleží dojezd elektrokola

Zdatnější jedinci si mohou baterie pro elektrokolo postavit z bateriových modulů sami. Pro ostatní, kteří se v oboru úplně neorientují, je lepší oslovit specializovanou firmu, která nám baterii postaví na přání, nebo u které si vybereme z již hotových kusů.

Takové firmy dokonce nabízejí celé elektrické sady, včetně možnosti fyzické přestavby jízdního kola na elektrokolo. Pokud jste šikovný kutil, můžete využít nabídky zejména čínských serverů a jednotlivé komponenty si objednat podle svých představ. Na internetu také existuje řada návodů, jak sestavit vlastní baterii, pokud si ji budete chtít vyrobit od nuly.

Jednotlivé motory většinou pracují s napětím 24 V, 36 V, nebo 48 V. Nezapomeňte, že pro takové napětí musíte dimenzovat i baterii, která je většinou složena ze 7, 10, nebo 13 kusů bateriových článků typu 18650 o napětí 3,7 V. Důležité také je, abyste k baterii měli správnou nabíječku o stejném napětí, jako je napětí baterie.

Sada na přestavbu jízdního kola na elektrokolo

Sada na přestavbu jízdního kola na elektrokolo | foto: kolo.cz


Čtěte také: Jak se postarat o baterii elektrokola v zimě? Přestaňte dělat několik základních chyb!


Umístění baterie a dojezd elektrokola

Baterii můžete následně umístit na zadní nosič. Zde je sice nejvíc místa, ale současně může být negativně ovlivněna ovladatelnost kola, obzvlášť, pokud je také motor umístěn v zadním kole. Dalším místem je prostor mezi rámovými trubkami. Sice přijdete o místo pro umístění cyklistické láhve, z pohledu rozložení váhy je ale toto místo nejlepší volbou. Poslední volbou může být horní rámová trubka s brašnou, do které baterii vložíte.

Dojezd elektrokola závisí nejen na kapacitě baterie. Existuje několik faktorů, které přímo ovlivňují dojezd, jako například rychlost, terén, směr a síla větru, hmotnost jezdce a také typ pneumatik, které používáte. Proto je velmi těžké říct, jaký bude přesný dojezd.

Průměrná spotřeba netrénovaného jezdce v nepříliš členitém terénu se pohybuje kolem 10 Wh/km. Plánujete-li tedy vyrážet na 50kilometrové vyjížďky, měla by vaše baterie mít minimální kapacitu alespoň 500 Wh. Protože baterie časem podléhají degradaci, vyplatí se baterii na začátku trochu naddimenzovat. Jednak si vytvoříte výkonovou rezervu a baterie vám bude sloužit delší dobu.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."