V České republice prodej elektromobilů neroste tak rychle, jak by si automobilky nejspíš představovaly. Je to určitě dáno jejich vysokou pořizovací cenou, velmi malou výší dotace a částečně i odporem řidičů k tomuto alternativnímu pohonu. Určitě jste si ale mohli všimnout, že elektromobily, které jsou u nás registrované, mají odlišnou skladbu registrační značky, začínající písmeny “EL”. Tato značka není pro majitele elektromobilu povinná, ale přináší mu značné výhody. Věděli jste o nich?
Nejprve je nutné zmínit, že o značku EL nemusí žádat pouze majitel čistého elektromobilu. Je i několik plug-in hybridních vozidel, které na značku dosáhnou. Možná jste se divili, jak to, že může takovou značku mít i velké SUV od Volva nebo Lexusu.
Limitem je hodnota emisí CO2 do 50 g/km. Na našem území můžete díky této značce bezplatně parkovat v barevných zónách, jste osvobozeni od úhrady dálničního poplatku a silniční daně. A to jsou oproti zahraničí dobré výhody.
Čtěte také: Česko napumpuje do elektromobility 34 miliard, běžní občané na dotace nedosáhnou
V Rakousku řidiči na vůz obdrží běžnou značku, od spalovacích vozidel jsou odlišeny pouze zeleným písmem. Navíc značku nemůže dostat plug-in hybrid, ale pouze čistý elektromobil nebo vodíkové vozidlo.
Mezi výhody užívání patří osvobození od nutnosti dodržovat nižší rychlostní limit na dálnicích, který je označován zkratkou IG-L. Jedná se o cílené snížení rychlosti v okolí měst, které mají snižovat emise a hluk. Výhod v Rakousku příliš není, jejich dotační program je ale zajímavější a na dalších výhodách se pracuje. Prozatím můžete dostat turistickou slevu na atrakcích a výletech.
Jelikož se Německo dělí na spolkové země, nejsou výhody pro majitele elektromobilu plošné na celém území státu. Vozidla se odlišují pouze písmenem E na konci registrační značky.
Mezi výhody patří možnost užití pruhu pro hromadnou dopravu, levnější či bezplatné parkování nebo bezproblémový vjezd do nízko-emisních zón. Vzhledem k rozlišnosti pravidel ale doporučujeme zkontrolovat ta aktuálně platná pravidla ve vaší cílové destinaci. V Německu lze speciální značku pořídit pouze na nově přihlášené vozidlo.
Čtěte také: Jaké mají dotace na elektromobily v Rakousku? Závidět jim opravdu (ne)musíme
Polsko mělo dříve zavedené povinné nálepky na čelní sklo, které ekologický vůz označovaly. Od roku 2020 ale přešli na podobný systém jako většina zemí a elektromobil tak rozpoznáte odlišnou poznávací značkou. Ta má černá písmena na zeleném podkladu.
Oproti Německu si můžete značku vyžádat na již provozované vozidlo. V Polsku na řidiče čekají podobné výhody jako právě v Německu, a to využití vyhrazených pruhů, bezplatné parkování a možnost vjezdu do center měst.
Slovenští řidiči si musí o speciální značku zažádat oproti správnímu poplatku. Stejně jako v Polsku se jedná o černé znaky na zeleném podkladu. Aby to bylo zamotanější, na značku má nárok elektrické vozidlo, plug-in hybrid, ale vodíkový pohon nikoliv.
A na svém území Slováci zatím výhody čerpat nemohou. Návrhy zákona nebyly schváleny, a tak se stále čeká. Po příjezdu do Česka nebo Rakouska tak mohou alespoň využít bonusů platných v daných státech.
Čtěte také: Je elektromobilita cesta do pekel? V Evropě můžou přijít statisíce lidí o práci
Ve Velké Británii dostanou vozidla zelený proužek před označení, v Norsku nahrazuje první písmeno E v kombinaci s druhým písmenem B, K, L, V. Je vidět, že v Norsku musí řešit velký přísun nových elektromobilů, a tak vyhradili rovnou několik kombinací.
Při cestách do zahraničí vždy doporučujeme zkontrolovat aktuální platné výhody a nařízení, ať se vám nestane, že se z údajné výhody stane pokuta. I tak lze bezpečně zhodnotit, že se vyšší pořizovací cena dá na určitých místech vykompenzovat, i pokud vás stát v ekologickém myšlení příliš nepodpoří.
V České republice prodej elektromobilů neroste tak rychle, jak by si automobilky nejspíš představovaly. Je to určitě dáno jejich vysokou pořizovací cenou, velmi malou výší dotace a částečně i odporem řidičů k tomuto alternativnímu pohonu. Určitě jste si ale mohli všimnout, že elektromobily, které jsou u nás registrované, mají odlišnou skladbu registrační značky, začínající písmeny “EL”. Tato značka není pro majitele elektromobilu povinná, ale přináší mu značné výhody. Věděli jste o nich?
Nejprve je nutné zmínit, že o značku EL nemusí žádat pouze majitel čistého elektromobilu. Je i několik plug-in hybridních vozidel, které na značku dosáhnou. Možná jste se divili, jak to, že může takovou značku mít i velké SUV od Volva nebo Lexusu.
Limitem je hodnota emisí CO2 do 50 g/km. Na našem území můžete díky této značce bezplatně parkovat v barevných zónách, jste osvobozeni od úhrady dálničního poplatku a silniční daně. A to jsou oproti zahraničí dobré výhody.
Čtěte také: Česko napumpuje do elektromobility 34 miliard, běžní občané na dotace nedosáhnou
V Rakousku řidiči na vůz obdrží běžnou značku, od spalovacích vozidel jsou odlišeny pouze zeleným písmem. Navíc značku nemůže dostat plug-in hybrid, ale pouze čistý elektromobil nebo vodíkové vozidlo.
Mezi výhody užívání patří osvobození od nutnosti dodržovat nižší rychlostní limit na dálnicích, který je označován zkratkou IG-L. Jedná se o cílené snížení rychlosti v okolí měst, které mají snižovat emise a hluk. Výhod v Rakousku příliš není, jejich dotační program je ale zajímavější a na dalších výhodách se pracuje. Prozatím můžete dostat turistickou slevu na atrakcích a výletech.
Jelikož se Německo dělí na spolkové země, nejsou výhody pro majitele elektromobilu plošné na celém území státu. Vozidla se odlišují pouze písmenem E na konci registrační značky.
Mezi výhody patří možnost užití pruhu pro hromadnou dopravu, levnější či bezplatné parkování nebo bezproblémový vjezd do nízko-emisních zón. Vzhledem k rozlišnosti pravidel ale doporučujeme zkontrolovat ta aktuálně platná pravidla ve vaší cílové destinaci. V Německu lze speciální značku pořídit pouze na nově přihlášené vozidlo.
Čtěte také: Jaké mají dotace na elektromobily v Rakousku? Závidět jim opravdu (ne)musíme
Polsko mělo dříve zavedené povinné nálepky na čelní sklo, které ekologický vůz označovaly. Od roku 2020 ale přešli na podobný systém jako většina zemí a elektromobil tak rozpoznáte odlišnou poznávací značkou. Ta má černá písmena na zeleném podkladu.
Oproti Německu si můžete značku vyžádat na již provozované vozidlo. V Polsku na řidiče čekají podobné výhody jako právě v Německu, a to využití vyhrazených pruhů, bezplatné parkování a možnost vjezdu do center měst.
Slovenští řidiči si musí o speciální značku zažádat oproti správnímu poplatku. Stejně jako v Polsku se jedná o černé znaky na zeleném podkladu. Aby to bylo zamotanější, na značku má nárok elektrické vozidlo, plug-in hybrid, ale vodíkový pohon nikoliv.
A na svém území Slováci zatím výhody čerpat nemohou. Návrhy zákona nebyly schváleny, a tak se stále čeká. Po příjezdu do Česka nebo Rakouska tak mohou alespoň využít bonusů platných v daných státech.
Čtěte také: Je elektromobilita cesta do pekel? V Evropě můžou přijít statisíce lidí o práci
Ve Velké Británii dostanou vozidla zelený proužek před označení, v Norsku nahrazuje první písmeno E v kombinaci s druhým písmenem B, K, L, V. Je vidět, že v Norsku musí řešit velký přísun nových elektromobilů, a tak vyhradili rovnou několik kombinací.
Při cestách do zahraničí vždy doporučujeme zkontrolovat aktuální platné výhody a nařízení, ať se vám nestane, že se z údajné výhody stane pokuta. I tak lze bezpečně zhodnotit, že se vyšší pořizovací cena dá na určitých místech vykompenzovat, i pokud vás stát v ekologickém myšlení příliš nepodpoří.