Svařené víno, vůně skořice, praskající krb a za okny mrznoucí mlha nebo padající vločky sněhu. Ano, tohle může být pohled rekreačních cyklistů, kteří ve výše popsané atmosféře tráví vzpomínky na kilometry, strávené v sedle bicyklů za ideálních podmínek v létě. Jejich kola už prošla přípravou na zimu, přesně tak, jak jsme o tom psali v jednom z našich minulých článků a oni sami využívají zimní sezónu k činnostem na hony vzdáleným od jízdy v jedné stopě.
Na rozdíl od první skupiny existuje druhá řada milovníků zimní atmosféry, kteří si teplo domova plně užívají až ve chvíli, kdy se vrátili z podzimní nebo zimní projížďky, protože jejich cyklistická sezóna nikdy nekončí. I když zimy už dávno nejsou takové, jaké známe z obrázků pana Lady, přesto je třeba na zimní vyjížďku připravit jak elektrokolo, tak sebe.
Jinak to bude vypadat ve městě, kde nebude příliš sněhu a budeme se chystat se na neuklizené silnice a namrzlé stezky a jinak na horách, kde bude sněhu podstatně víc. Každopádně budeme potřebovat zimní pneumatiky, nejlépe s hřeby. Pro jízdu po městě nebudou muset být nijak zásadně široké, ale do zasněženého terénu to bude chtít pořádné balóny, aby nedocházelo k propadání se do sněhu. V obou případech je také lepší nehustit na maximální tlak, ale pro zlepšení trakce používat o něco měkčí pneumatiky.
Pokud jde o jízdu na elektrokole, tak záleží i na pohonu. Mnohem lepší službu poskytne středový motor u klik pedálů, disponující vyšším točivým momentem než motory přímo vpletené v kolech. V zimě bychom se měli vyhnout motoru v předním kole, protože jeho záběr a ztráta trakce je pro jezdce mnohem nebezpečnější, než případný smyk zadního kola. Pokud jde o dávkování výkonu, výhodu mají jezdci v některých zemích mimo EU, kteří mohou vypnout podporu pedálového asistenta. Poté snadno a předvídatelně dávkují výkon pomocí plynové páčky. U nás musíme opatrně otestovat, jaký stupeň asistence je pro daný terén nejvhodnější.
Při jízdě bychom si měli uvědomit, že na zmrzlém povrchu budou brzdy fungovat jinak než v létě. Tomu musíme přizpůsobit jízdu a snažit se předvídat, co nás čeká v další zatáčce. U mechanických brzd si musíme dát pozor i na případné zamrzání za nepříznivých jízdních podmínek a případně do jejich pouzder vstříknout trochu odmrazovače. Hydraulické brzdy bývají v zimním režimu spolehlivější volbou.
Čtěte také: 5 hlavních důvodů, proč byste si určitě neměli koupit elektrokolo
Po návratu z cesty bychom měli věnovat zvýšenou pozornost očištění kola, jeho vysušení a promazání pohyblivých částí včetně řetězu. Pozor také na zbytky posypové soli, která je vůči kolu velmi agresivní. Od baterie nemůžeme v zimě čekat takový výkon jako v optimálních podmínkách letní sezóny.
Na cestách je třeba počítat se ztrátou dojezdu, která bude do značné míry záviset na povětrnostních podmínkách, profilu trasy a podobně. I zde bychom měli umět předvídat a přizpůsobit náročnost i délku výletu využitelné „zimní“ kapacitě akumulátoru. Po návratu bychom měli baterii přemístit do tepla a vyčkat s nabíjením, až se její teplota přesune do kladných hodnot.
Při zimní vyjížďce bychom neměli zapomínat ani na sebe. Funkční oblečení, odvádějící pot pryč z povrchu těla, dokáže zásadně zpříjemnit zážitek z vyjížďky. Dobré rukavice, čepice nebo kukla do helmy a další doplňky by měly rozšířit seznam vybavení na cesty. Také možná při zastávce oceníte termosku s kouřícím čajem. V zimní výbavě by také neměly chybět funkční svítilny, abyste byli na cestách dobře vidět. Teď už nezbývá nic jiného, než přidat přání mnoha šťastných a příjemných kilometrů v nadcházející chladnější části roku.
Svařené víno, vůně skořice, praskající krb a za okny mrznoucí mlha nebo padající vločky sněhu. Ano, tohle může být pohled rekreačních cyklistů, kteří ve výše popsané atmosféře tráví vzpomínky na kilometry, strávené v sedle bicyklů za ideálních podmínek v létě. Jejich kola už prošla přípravou na zimu, přesně tak, jak jsme o tom psali v jednom z našich minulých článků a oni sami využívají zimní sezónu k činnostem na hony vzdáleným od jízdy v jedné stopě.
Na rozdíl od první skupiny existuje druhá řada milovníků zimní atmosféry, kteří si teplo domova plně užívají až ve chvíli, kdy se vrátili z podzimní nebo zimní projížďky, protože jejich cyklistická sezóna nikdy nekončí. I když zimy už dávno nejsou takové, jaké známe z obrázků pana Lady, přesto je třeba na zimní vyjížďku připravit jak elektrokolo, tak sebe.
Jinak to bude vypadat ve městě, kde nebude příliš sněhu a budeme se chystat se na neuklizené silnice a namrzlé stezky a jinak na horách, kde bude sněhu podstatně víc. Každopádně budeme potřebovat zimní pneumatiky, nejlépe s hřeby. Pro jízdu po městě nebudou muset být nijak zásadně široké, ale do zasněženého terénu to bude chtít pořádné balóny, aby nedocházelo k propadání se do sněhu. V obou případech je také lepší nehustit na maximální tlak, ale pro zlepšení trakce používat o něco měkčí pneumatiky.
Pokud jde o jízdu na elektrokole, tak záleží i na pohonu. Mnohem lepší službu poskytne středový motor u klik pedálů, disponující vyšším točivým momentem než motory přímo vpletené v kolech. V zimě bychom se měli vyhnout motoru v předním kole, protože jeho záběr a ztráta trakce je pro jezdce mnohem nebezpečnější, než případný smyk zadního kola. Pokud jde o dávkování výkonu, výhodu mají jezdci v některých zemích mimo EU, kteří mohou vypnout podporu pedálového asistenta. Poté snadno a předvídatelně dávkují výkon pomocí plynové páčky. U nás musíme opatrně otestovat, jaký stupeň asistence je pro daný terén nejvhodnější.
Při jízdě bychom si měli uvědomit, že na zmrzlém povrchu budou brzdy fungovat jinak než v létě. Tomu musíme přizpůsobit jízdu a snažit se předvídat, co nás čeká v další zatáčce. U mechanických brzd si musíme dát pozor i na případné zamrzání za nepříznivých jízdních podmínek a případně do jejich pouzder vstříknout trochu odmrazovače. Hydraulické brzdy bývají v zimním režimu spolehlivější volbou.
Čtěte také: 5 hlavních důvodů, proč byste si určitě neměli koupit elektrokolo
Po návratu z cesty bychom měli věnovat zvýšenou pozornost očištění kola, jeho vysušení a promazání pohyblivých částí včetně řetězu. Pozor také na zbytky posypové soli, která je vůči kolu velmi agresivní. Od baterie nemůžeme v zimě čekat takový výkon jako v optimálních podmínkách letní sezóny.
Na cestách je třeba počítat se ztrátou dojezdu, která bude do značné míry záviset na povětrnostních podmínkách, profilu trasy a podobně. I zde bychom měli umět předvídat a přizpůsobit náročnost i délku výletu využitelné „zimní“ kapacitě akumulátoru. Po návratu bychom měli baterii přemístit do tepla a vyčkat s nabíjením, až se její teplota přesune do kladných hodnot.
Při zimní vyjížďce bychom neměli zapomínat ani na sebe. Funkční oblečení, odvádějící pot pryč z povrchu těla, dokáže zásadně zpříjemnit zážitek z vyjížďky. Dobré rukavice, čepice nebo kukla do helmy a další doplňky by měly rozšířit seznam vybavení na cesty. Také možná při zastávce oceníte termosku s kouřícím čajem. V zimní výbavě by také neměly chybět funkční svítilny, abyste byli na cestách dobře vidět. Teď už nezbývá nic jiného, než přidat přání mnoha šťastných a příjemných kilometrů v nadcházející chladnější části roku.