Hyundai chce dostat solární panely na střechy elektromobilů

Také postrádáte solární panely na střechách elektromobilů? Proč už je dávno všechny nemají, když by mohly takto získávat energii prakticky po celý den? Podíváme se, proč tomu tak je.

V době, kdy o elektromobilitě slyšíte na každém rohu, je vlastně podivné, že se na tento způsob dobíjení baterii nesoustředí mnohem víc výrobců. Pamatuji si dobře, když jsem viděl prvního Priuse se solární střechou a byl jsem naprosto ohromen tím, jak si díky tomuto křemíkovému zázraku majitel v létě pěkně chladil interiér auta na rozpáleném parkovišti u supermarketu. Jenže, potíž je bohužel ve stále malé učinnosti solárních panelů.

Ta se sice časem stále zlepšuje, ale většina panelů nemá větší účinnost než 20 % a to bohužel stále nevyváží nevýhody takové střechy, která je jednak velmi drahá na výrobu a současně také velmi těžká.

Několik výrobců OEM (Toyota, Nissan & Fisker) experimentovalo s integrováním solárních článků do svých vozidel, ale ve skutečnosti to byl spíš jen způsob jak upoutat zákazníkovu pozornost, protože cena a hmotnost takového panelu většinou znemožnily jakýkoliv hmatatelný zisk.

Toyota a Panasonic se nedávno spojily, aby poskytly alternativu solární střechy pro model Prius Prime PHEV, který je k dispozici pouze v Japonsku, ale ne už např. v USA. Panasonic tak vytvořil novou technologii laminace, která umožňuje instalovat solární panely na zakřivenou střechu systému Prius Prime. 180wattový panel napájí příslušenství vozidla a také pomáhá dobíjet vysokonapěťovou trakční baterii Priusu. Toyota říká, že za optimálních podmínek může dodat asi 1 kWh elektrické energie během dne.

Vzhledem k nízkému výkonu takové solární střechy a přepočítáno na finanční úsporu za spotřebovanou energii je tedy snadné si domyslet, že se systém nemohl nikdy zaplatit, natož aby  kompenzovat ztrátu účinnosti vozidla, které bylo výrazně těžší.

Společnost Hyundai proto má tak o práci postaráno, pokud chtějí vyvinout systém, který skutečně dává smysl. Solární efektivita se sice stále zvyšuje a jsme si jisti, že přijde den, kdy bude solární integrace do automobilů přínosná, ale nejsme si jisti, že už ta doba přišla. Každopádně je dobře, když vidíme, že se o to výrobci snaží, protože jednou by to mohlo být standardem.

Hyundai oznámila, že zavedou tři odlišné způsoby použití pro zavedení technologie solárních střech napříč značkami.

Systém solární střechy první generace, který bude aplikován na hybridní modely, obsahuje strukturu masivně vyráběných silikonových solárních panelů, které jsou namontovány na obyčejné střeše. Tento systém může nabíjet 30 až 60 % baterie denně, v závislosti na počasí a prostředí.

Druhá generace poloprůhledného solárního střešního systému bude poprvé použita ve vozidlech se spalovacími motory. Systém druhé generace, odlišný od systému první generace, poskytuje přenosné možnosti panelů, které uspokojují také spotřebitele, kteří chtějí mít pocit vzdušnosti. Poloprůhledné solární panely jsou aplikovány na panoramatické střešní okno, a i při zachování průhlednosti budou dobíjet jak elektromobily tak i vozy se spalovacím motorem. Ty budou tak nejspíš vybaveny ještě dodatečnou baterií.

Systém třetí generace, který je v současné době v procesu pilotní zkoušky pro použití na ekologicky šetrných modelech, zahrnuje konstrukci, která spojuje solární panely na kapotě a střeše dohromady, aby se maximalizoval energetický výkon.

Systém 1. generace bychom měli vidět již v příštím roce na vybraných hybridních modelech značky. O systému 2. a 3. generace zatím nebyl uveden žádný podrobný časový údaj. Nicméně automobilka tvrdí, že budoucnost jejich elektromobilů tak vidí v tom, že energii nebudou pouze spotřebovávat, ale i sami vyrábět.

“V budoucnu očekáváme, že do našich vozidel bude integrováno několik různých typů technologií generujících elektřinu. Sluneční střecha je první z těchto technologií a bude znamenat, že automobily již pasivně nečerpají energii, ale začnou ji aktivně vyrábět. Pro nás je to vzrušující vývoj, navrhnout technologii pro majitele vozidel, která jim pomůže přejít z toho, že jsou jen energetickými uživateli k výrobě energie.” řekl Jeong-Gil Park, výkonný viceprezident divize inženýrství a designu společnosti Hyundai.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Hyundai chce dostat solární panely na střechy elektromobilů

Také postrádáte solární panely na střechách elektromobilů? Proč už je dávno všechny nemají, když by mohly takto získávat energii prakticky po celý den? Podíváme se, proč tomu tak je.

V době, kdy o elektromobilitě slyšíte na každém rohu, je vlastně podivné, že se na tento způsob dobíjení baterii nesoustředí mnohem víc výrobců. Pamatuji si dobře, když jsem viděl prvního Priuse se solární střechou a byl jsem naprosto ohromen tím, jak si díky tomuto křemíkovému zázraku majitel v létě pěkně chladil interiér auta na rozpáleném parkovišti u supermarketu. Jenže, potíž je bohužel ve stále malé učinnosti solárních panelů.

Ta se sice časem stále zlepšuje, ale většina panelů nemá větší účinnost než 20 % a to bohužel stále nevyváží nevýhody takové střechy, která je jednak velmi drahá na výrobu a současně také velmi těžká.

Několik výrobců OEM (Toyota, Nissan & Fisker) experimentovalo s integrováním solárních článků do svých vozidel, ale ve skutečnosti to byl spíš jen způsob jak upoutat zákazníkovu pozornost, protože cena a hmotnost takového panelu většinou znemožnily jakýkoliv hmatatelný zisk.

Toyota a Panasonic se nedávno spojily, aby poskytly alternativu solární střechy pro model Prius Prime PHEV, který je k dispozici pouze v Japonsku, ale ne už např. v USA. Panasonic tak vytvořil novou technologii laminace, která umožňuje instalovat solární panely na zakřivenou střechu systému Prius Prime. 180wattový panel napájí příslušenství vozidla a také pomáhá dobíjet vysokonapěťovou trakční baterii Priusu. Toyota říká, že za optimálních podmínek může dodat asi 1 kWh elektrické energie během dne.

Vzhledem k nízkému výkonu takové solární střechy a přepočítáno na finanční úsporu za spotřebovanou energii je tedy snadné si domyslet, že se systém nemohl nikdy zaplatit, natož aby  kompenzovat ztrátu účinnosti vozidla, které bylo výrazně těžší.

Společnost Hyundai proto má tak o práci postaráno, pokud chtějí vyvinout systém, který skutečně dává smysl. Solární efektivita se sice stále zvyšuje a jsme si jisti, že přijde den, kdy bude solární integrace do automobilů přínosná, ale nejsme si jisti, že už ta doba přišla. Každopádně je dobře, když vidíme, že se o to výrobci snaží, protože jednou by to mohlo být standardem.

Hyundai oznámila, že zavedou tři odlišné způsoby použití pro zavedení technologie solárních střech napříč značkami.

Systém solární střechy první generace, který bude aplikován na hybridní modely, obsahuje strukturu masivně vyráběných silikonových solárních panelů, které jsou namontovány na obyčejné střeše. Tento systém může nabíjet 30 až 60 % baterie denně, v závislosti na počasí a prostředí.

Druhá generace poloprůhledného solárního střešního systému bude poprvé použita ve vozidlech se spalovacími motory. Systém druhé generace, odlišný od systému první generace, poskytuje přenosné možnosti panelů, které uspokojují také spotřebitele, kteří chtějí mít pocit vzdušnosti. Poloprůhledné solární panely jsou aplikovány na panoramatické střešní okno, a i při zachování průhlednosti budou dobíjet jak elektromobily tak i vozy se spalovacím motorem. Ty budou tak nejspíš vybaveny ještě dodatečnou baterií.

Systém třetí generace, který je v současné době v procesu pilotní zkoušky pro použití na ekologicky šetrných modelech, zahrnuje konstrukci, která spojuje solární panely na kapotě a střeše dohromady, aby se maximalizoval energetický výkon.

Systém 1. generace bychom měli vidět již v příštím roce na vybraných hybridních modelech značky. O systému 2. a 3. generace zatím nebyl uveden žádný podrobný časový údaj. Nicméně automobilka tvrdí, že budoucnost jejich elektromobilů tak vidí v tom, že energii nebudou pouze spotřebovávat, ale i sami vyrábět.

“V budoucnu očekáváme, že do našich vozidel bude integrováno několik různých typů technologií generujících elektřinu. Sluneční střecha je první z těchto technologií a bude znamenat, že automobily již pasivně nečerpají energii, ale začnou ji aktivně vyrábět. Pro nás je to vzrušující vývoj, navrhnout technologii pro majitele vozidel, která jim pomůže přejít z toho, že jsou jen energetickými uživateli k výrobě energie.” řekl Jeong-Gil Park, výkonný viceprezident divize inženýrství a designu společnosti Hyundai.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."