Hybridní revoluce v nejmenším balení. Toyota Aygo X mění techniku i vzhled

Nejmenší auto značky Toyota Aygo X nově s hybridním pohonem nahrazuje litrový tříválec úspornější patnáctistovkou a přináší nižší emise i vyšší celkový výkon.
Hybrid místo litrového tříválce
Z litrového benziňáku je historie. Toyota Aygo X se proměnila, a to radikálně. Z miniaturního městského auta se stává nejmenší full hybrid v nabídce značky, který má ale chuť zrychlovat a zároveň snižovat emise. Tříválec střídá elektrifikovaná patnáctistovka, známá z Yarisu. A s ní přichází výrazný výkonový skok i technická zajímavost, kterou si vyžádaly malé rozměry Ayga. Toyota poprvé uložily dva bateriové bloky vedle sebe po celé šířce podlahy pod zadními sedadly. U ostatních modelů jsou paralelně, což vyžaduje delší prostor.
Celkový výkon soustavy činí 116 koní, což znamená nárůst o 44 koní oproti předchozí generaci. Zrychlení z nuly na 100 km/h zvládne Aygo X Hybrid pod deset sekund a zároveň má dosáhnout nejnižších emisí CO₂ mezi všemi neplug-in vozy na trhu. Má mít pouhých 86 g/km podle předběžných dat WLTP. Toyota navíc zdůrazňuje, že novinka má o 18 % nižší celkovou uhlíkovou stopu za životní cyklus než její benzinový předchůdce.
Díky důmyslnému balení hybridních komponentů pod zadními sedadly a přesunutí pomocné baterie pod podlahu zavazadelníku nedošlo k omezení prostoru. Zavazadlový prostor tak zůstává na solidních 231 litrech. Nový hybridní pohon přináší nejen vyšší výkon, ale i plynulejší a tišší jízdu, k čemuž přispívá i lepší odhlučnění motorového prostoru, výfuku i karoserie.

Přepracovaný design a vylepšená výbava
Design modelu prošel jemným, ale účelným faceliftem. Nová příď s přepracovanou maskou a světlomety zdůrazňuje crossoverový charakter, který podtrhují 17palcová nebo 18palcová kola z lehkých slitin v závislosti na stupni výbavy a černé, rozšířené podběhy kol. Zákazníky osloví i nová barevná paleta inspirovaná kořením. Na výběr jsou například odstíny Cinnamon (skořice), Jasmine (jasmín), Tarragon (estragon) či Lavender (levandule). U vyšších stupňů výbavy je volitelně k dispozici plátěná střecha se vzorem inspirovaným přední maskou.
Interiér byl přepracován pro větší pohodlí i praktičnost. Nový sedmipalcový displej infotainmentu, elektronická parkovací brzda, bezdrátové nabíjení telefonu nebo technologie nanoeX pro čištění vzduchu jsou k dispozici podle stupně výbavy. Všechny verze mají USB-C porty i vyhřívaná vnější zrcátka s elektrickým sklápěním.
I nejmenší Toyota přitom těží z komplexního balíčku bezpečnostních a asistenčních systémů Toyota Safety Sense. Ten zahrnuje vylepšený systém pro předcházení kolizím, asistenta pro sledování jízdního pruhu a asistenta pro rozpoznávání dopravních značek, stejně jako nový systém nouzového zastavení a proaktivního asistenta pro řízení. Nová generace Aygo X navíc dostává také bezdrátové aktualizace softwaru zajistí optimalizaci bezpečnostních systémů.

GR Sport poprvé i pro Aygo
Zcela nově se Aygo X dočkalo i sportovní varianty GR Sport, která vychází z motorsportového odkazu divize Gazoo Racing. Kromě designových prvků. jako je specifická masku chladiče s G-pattern motivem a hořčicově žlutý lak s černou střechou nebo GR kola, přináší i vylepšené jízdní vlastnosti díky specifickému naladění podvozku.
Sportovní verze však neubírá nic z městské praktičnosti. Díky průměrnému poloměru otáčení jen 4,7 metru zůstává Aygo X Hybrid dokonale ovladatelné v těsných uličkách i parkovištích. Pevná platforma GA-B navíc přispívá k nízkému těžišti a zlepšené stabilitě.
S důrazem na udržitelnost
Vedle hybridního pohonu Toyota kladla důraz i na ekologii výroby. Použití recyklovaných materiálů v interiéru – například nového čalounění SakuraTouch ze směsi rostlinného PVC, PET plastů a korkových třísek – snižuje emise při výrobě až o 95 % oproti přírodní kůži.
Automobilka zároveň využívá obnovitelnou energii ve výrobním závodě v Kolíně a optimalizovala logistiku náhradních dílů i hotových vozů. Barvy některých dílů jsou navíc aplikovány přímo při vstřikování, což snižuje spotřebu energie i emisí oproti klasickému lakování. Toyota tak novou generaci Aygo X využívá i jako příklad toho, jak lze snižovat ekologickou zátěž nejen při jízdě, ale i ve výrobě a distribuci.

Cena a dostupnost
Toyota Aygo X Hybrid dorazí na evropské trhy včetně Velké Británie koncem roku 2025. Přesné specifikace a ceník jednotlivých verzí budou oznámeny později. Jisté je, že novinka si zachová charakter dostupného městského auta, nyní však s plnohodnotnou hybridní technologií.
Zdroj: tisková zpráva
Autor článku

Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.
Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.