Automobilka Tesla údajně zrušila dlouho slibovaný vývoj levného elektromobilu, který měl značce pomoci v přerodu v masovou automobilku. O situaci informovala na základě několika nezávislých zdrojů agentura Reuters. Podle informací bude automobilka pokračovat ve vývoji robotických taxi na stejné platformě pro malá vozidla.
Rozhodnutí představuje opuštění dlouhodobého cíle, o kterém Elon Musk často hovořil jako o svém primárním poslání: vyrábět cenově dostupné elektromobily pro masy. První „Master plán” automobilky z roku 2006 počítal s výrobou luxusních modelů a následně s využitím zisků k financování „nízkonákladového rodinného auta“. Aktuálně nejlevnější model Tesly, sedan Model 3, se ve Spojených státech prodává za cenu přibližně 39 000 dolarů. Očekávalo se, že základní vozidlo, někdy označované jako Model 2, bude začínat přibližně na ceně 25 000 dolarů.
Automobilka nereagovala na žádosti o komentáře zahraničních serverů, ale poté, co byl článek zveřejněn, napsal Elon Musk na sociální síti X, že Reuters (znovu) lže. Žádné konkrétní chyby ale neidentifikoval. K prudkému zvratu dochází v době, kdy Tesla celosvětově čelí tvrdé konkurenci ze strany čínských výrobců, kteří zaplavují trh s vozidly, jejichž ceny atakují hranici 10 000 dolarů. Plán na robotická taxi bez řidiče, jehož realizace může trvat déle, vyžaduje náročnější inženýrská řešení a také čelí větším rizikům týkajících se regulací.
Čtěte také: Toto je chytrý způsob, jak sehnat Teslu levněji. Ušetřete i stovky tisíc
Vytvoření zisku z vozidel základní úrovně je výzvou pro každou automobilku, ale zpoždění vývoje plány značně ztížilo, protože Tesla nyní čelí mnohem větší konkurenci. Zatímco Tesla strávila roky vývojem vysoce experimentálního Cybertrucku, čínští výrobci se předháněli v nabídce cenově dostupných elektromobilů, získali podíl na trhu a nabídli spotřebitelům výhodné ceny, kterým se západní automobilky jen těžko vyrovnávají.
Plány na cenově dostupnou Teslu byly považovány za klíčové pro naplnění Muskových ambicí růstu prodejů. V roce 2020 Elon Musk řekl, že do roku 2030 usiluje Tesla o prodej 20 milionů vozů, tedy dvojnásobného množství, než v současnosti prodává největší světová automobilka Toyota. S ukončením plánu na Model 2 ale není jasné, jakým způsobem bude chtít tohoto cíle dosáhnout.
Časová osa a obchodní model Tesly, pokud jde o robotická taxi, zatím zůstávají nejasné. Elon Musk veřejně předpověděl budoucnost mobility, ve které by se taxíky bez řidiče nakonec mohly stát běžnějším způsobem dopravy, než auta řízená lidmi. V současnosti jsou ale samořiditelná auta schválená pouze americkými a čínskými regulačními orgány pro přísně omezené a experimentální použití na veřejných komunikacích.
Tesla bude muset prokázat, že dokáže autonomní vozidlo vyrobit navzdory letitým předpovědím svého šéfa, že je jen krok od ukončení vývoje. Automobilka čelí soudním sporům a vyšetřování nehod týkajících se asistenčních systémů Autopilot a Full Self-Driving, které nejsou plně autonomní. Z těchto nehod obviňuje Tesla nepozorné řidiče.
Automobilka Tesla údajně zrušila dlouho slibovaný vývoj levného elektromobilu, který měl značce pomoci v přerodu v masovou automobilku. O situaci informovala na základě několika nezávislých zdrojů agentura Reuters. Podle informací bude automobilka pokračovat ve vývoji robotických taxi na stejné platformě pro malá vozidla.
Rozhodnutí představuje opuštění dlouhodobého cíle, o kterém Elon Musk často hovořil jako o svém primárním poslání: vyrábět cenově dostupné elektromobily pro masy. První „Master plán” automobilky z roku 2006 počítal s výrobou luxusních modelů a následně s využitím zisků k financování „nízkonákladového rodinného auta“. Aktuálně nejlevnější model Tesly, sedan Model 3, se ve Spojených státech prodává za cenu přibližně 39 000 dolarů. Očekávalo se, že základní vozidlo, někdy označované jako Model 2, bude začínat přibližně na ceně 25 000 dolarů.
Automobilka nereagovala na žádosti o komentáře zahraničních serverů, ale poté, co byl článek zveřejněn, napsal Elon Musk na sociální síti X, že Reuters (znovu) lže. Žádné konkrétní chyby ale neidentifikoval. K prudkému zvratu dochází v době, kdy Tesla celosvětově čelí tvrdé konkurenci ze strany čínských výrobců, kteří zaplavují trh s vozidly, jejichž ceny atakují hranici 10 000 dolarů. Plán na robotická taxi bez řidiče, jehož realizace může trvat déle, vyžaduje náročnější inženýrská řešení a také čelí větším rizikům týkajících se regulací.
Čtěte také: Toto je chytrý způsob, jak sehnat Teslu levněji. Ušetřete i stovky tisíc
Vytvoření zisku z vozidel základní úrovně je výzvou pro každou automobilku, ale zpoždění vývoje plány značně ztížilo, protože Tesla nyní čelí mnohem větší konkurenci. Zatímco Tesla strávila roky vývojem vysoce experimentálního Cybertrucku, čínští výrobci se předháněli v nabídce cenově dostupných elektromobilů, získali podíl na trhu a nabídli spotřebitelům výhodné ceny, kterým se západní automobilky jen těžko vyrovnávají.
Plány na cenově dostupnou Teslu byly považovány za klíčové pro naplnění Muskových ambicí růstu prodejů. V roce 2020 Elon Musk řekl, že do roku 2030 usiluje Tesla o prodej 20 milionů vozů, tedy dvojnásobného množství, než v současnosti prodává největší světová automobilka Toyota. S ukončením plánu na Model 2 ale není jasné, jakým způsobem bude chtít tohoto cíle dosáhnout.
Časová osa a obchodní model Tesly, pokud jde o robotická taxi, zatím zůstávají nejasné. Elon Musk veřejně předpověděl budoucnost mobility, ve které by se taxíky bez řidiče nakonec mohly stát běžnějším způsobem dopravy, než auta řízená lidmi. V současnosti jsou ale samořiditelná auta schválená pouze americkými a čínskými regulačními orgány pro přísně omezené a experimentální použití na veřejných komunikacích.
Tesla bude muset prokázat, že dokáže autonomní vozidlo vyrobit navzdory letitým předpovědím svého šéfa, že je jen krok od ukončení vývoje. Automobilka čelí soudním sporům a vyšetřování nehod týkajících se asistenčních systémů Autopilot a Full Self-Driving, které nejsou plně autonomní. Z těchto nehod obviňuje Tesla nepozorné řidiče.