Test Ford Puma 1.0 EcoBoost – Kočka, která dokonale klame tělem
- V redakci jsme otestovali mild-hybridní Ford Puma 1.0 Ecoboost
- Motorizace EcoBoost drží hned celou řadu ocenění
- Čím nás tento mrštný kousek očaroval?

Kdybyste mi ještě před několika dny řekli, jak dobře se dá svézt v autě, které má pod kapotou tříválec s obsahem necelého jednoho litru, asi bych se lehce pousmál a myslel si své. Možná, že dnešní článek vyvolá podobný úsměšek na vašich tvářích, ale jedno je jisté — já mám tuto zkušenost reálně za sebou a už vím, že i malý objem může mít své kouzlo.
Ford Puma 1.0 EcoBoost: specifikace
Konstrukce | crossover, rozměry: 4207 × 1805 × 1534 mm, hmotnost: 1280 kg |
---|---|
Pohon | mild-hybrid, pohon předních kol |
Výkon | 92 kW / 125 koní, točivý moment 170 Nm |
Baterie a dojezd | nelze provozovat na čistě elektrický pohon |
Nabíjení | ne (automatická rekuperace při jízdě) |
Spotřeba a dojezd | 6,1 l/100 km (průměrná spotřeba při testu), dojezd 685 km |
Výbava | kola z lehkých slitin, digitální přístrojový štít + dotykový infotainment, hlasové ovládání, eCall, rozpoznávání dopravních značek, 3D grafika palubního počítače, Exteriérová sada ST-Line, automatická klimatizace, Prémiový audiosystém (verze ST-X), bezdrátové nabíjení telefonu, tempomat a inteligentní omezovač rychlosti, jízdní režimy, aut. přepínání dálkových světel, sportovní odpružení, FordPass Connect, Applink, Pre-Collision Assist |
Cena testovacího modelu | od 595 900 Kč, resp. 535 900 Kč v současně zvýhodněné ceně (provedení ST Line) |
Stalo se, co jsme neplánovali
Náhoda se postarala o neplánovaný test auta, které nemá v technickém listě stovky kilowattů výkonu, neskloňuje se na titulních stranách prestižních periodik, a přesto by byla škoda, kdyby uniklo pozornosti. Na rozdíl od výše zmíněných typů se totiž jedná o vůz pro mnohem širší klientelu.
Dnešní Ford Puma nemá se svým jmenovcem z přelomu tisíciletí příliš společného. Snad jen název a také to, že vůz je postaven na platformě Fordu Fiesta, podobně, jak tomu bylo u jeho dřívějšího jmenovce. Z malého sporťáčku se stalo malé SUV, které může při prvním setkání připomínat zmenšený vůz luxusní německé automobilky. Ale nenechte se zmást. Přední část odkazuje na sportovní Ford GT a tam bychom měli hledat inspiraci.

Když se řekne Mild-hybrid
Nyní už k testu. Ve Fordu na mě čekalo naleštěné kotě (Puma i Ford snad prominou) s mild-hybridním pohonem a výkonem 125 koní. Spalovací motor EcoBoost o objemu necelého 1 litru je podporován elektromotorem a 48V baterií. Podstatou systému je snížení spotřeby a emisí CO², přičemž elektromotor pomáhá tomu spalovacímu zvyšovat točivý moment a šetřit palivo. Mild-hybridní technologie se o vše potřebné stará automaticky a řidič s autem jezdí stejným stylem, jako kdyby používal běžný spalovací vůz. Jen kontrolky palubního systému dávají vědět o rekuperaci energie do baterie, nebo o jejím výdeji pro podporu jízdy.
Při prvním zařazení a rozjezdu si řeknete, že kilometry s Pumou budou fádní a ospalé. Nenechte se ale mýlit a na voliči jízdních režimů pod pákou ruční brzdy vyměňte režim Normal za Sport. V tom okamžiku se Puma probudí, řízení ztvrdne a reakce na plyn budou okamžité. Když se necháte unést a budete k tomu mít vhodný prostor, brzy zjistíte, že tohle auto brzdou provozu nebude. Na trojku se v klidu dostanete přes 120 km/h a budete-li se pohybovat na uzavřených silnicích, automobilka uvádí maximální rychlost až 191 km/h u tohoto nejslabšího provedení. Ano, mluvíme stále o litrovém „motůrku“ pod kapotou. Když chcete, tak tohle auto opravdu jede a zákonná rychlostní omezení pro něj neznamenají technické limity.

Jde to svižně i úsporně
Obzvlášť se to projeví na točitých okreskách, kdy si téměř myslíte, že sedíte v motokáře, která sedí jak přilepená. Je pravdou, že motor potřebuje pro svižné svezení vysoké otáčky a časté řazení také nesmíte brát jako negativum. Pokud tomu tak je, bude vás i malý obsah motoru bavit. A kdo neví, jaký motor je pod kapotou, si může s klidem myslet, že jedete s jedna-šestkou. Podvozek v provedení ST, který jsme na voze měli, má sportovní odpružení a na chování auta to bylo vidět.
Zajímavé je, že ani ostřejší jízda neudělá vír v nádrži a průměrná spotřeba při sportovní jízdě nepřesáhne 7 litrů na 100 km. Naopak, když se chcete kochat a zvolíte režimy Normal nebo Eco, může se stát, že se vejdete i do 5 litrů benzinu. Abychom jen nechválili, je třeba říct, že tři válce o sobě dávají vědět hlavně za studena, kdy chod motoru doprovází charakteristický drnčivý zvuk. Po pár set metrech se ale vše zklidní, ztiší a „motůrek“ si kultivovaně přede a jeho zvukový projev odpovídá nárokům na požadovaný výkon.

Puma zaujme zvenku i v interiéru
Zvenku vůz působí příjemně a vysloveně vybízí k projížďce. Osobně jsem byl fascinován modrou barvou (Desert Island), která podle nasvícení měnila odstín a kdykoli jsem přicházel k autu, těšil jsem se, jakou modř si Puma pro daný den připraví. Ve spojení s hliníkovými koly a černými doplňky (testované provedení ST Line) jde o elegantní sportovně užitkové auto, které si užije jak mírnější řidič, preferující klidnou jízdu, tak člověk, který si s radostí užívá točité pasáže nepříliš frekventovaných silnic.
Pokud se dostanete k již hotovému vozu, je velmi těžké stanovit, jakou má vlastně úroveň výbavy. Důvodem je celá řada možností doplňků na přání, které se jednotlivými stupni výbav prolínají. Už v základu ale Ford nabízí výborně vybavené auto. Od 12,3palcového barevného digitálního štítu s vysokým rozlišením, přes 8palcový dotykový displej infotainmentu, upozornění na rizikové situace a podobně. V případě nehody dokáže systém zavolat na tísňovou linku a poskytnout informace o poloze.
Pomocníkem pro bezpečnou jízdu je také hlasové ovládání, včetně možnosti přečtení přijatých textových zpráv z vašeho mobilního telefonu. Samozřejmostí je podpora mobilních aplikací, Android Auto nebo Apple CarPlay. Na své si přijdou také audiofilové. Prémiový systém B&O umí předat do prostoru 575 W hudebního výkonu a přeměnit interiér Pumy v soukromý koncertní sál (u vybraných výbav vozu).

Připraven pro radost z jízdy
Interiér je přesně takový, jaký ho pro pohodlné a intuitivní ovládání potřebujete mít. Do předních sedadel příjemně zapadnete a bez únavy vydržíte i dlouhé hodiny cestování. Navíc nejvyšší výbavová řada může mít přední sedadla včetně masážní funkce. Na zadních sedadlech už tolik prostoru není, ale 2 dospělí se vejdou i tam celkem pohodlně. Osobně bych ve volitelné výbavě zatrhl políčko s prosklenou panoramatickou střechou, jejíž přední díl je možné odklopit dozadu a užíval si pohodu za volantem s otevřenou střechou.
Naopak v zimě by byla neodmyslitelnou výbavou vyhřívaná sedadla a manželce bych navíc nadělil vyhřívaný volant, stejně jak tomu bylo v testovaném modelu. Kdybychom měli vyjmenovat všechny možnosti, které si můžete v Pumě dopřát, popsali bychom ještě hodně stránek. A určitě bychom na něco zapomněli. Na výběr je ale vše, po čem může současný automobilista toužit. Proto už jen pár bodů.
Vzhledem ke kvalitě podvozku bych pošilhával po vyšším výkonu. Puma umí k již jmenovaným 125 koním vyždímat ze stejného agregátu také výkon 155 koňských sil. Vrcholná verze má ale pod kapotou 200 plnokrevníků. Jízda s takovým stádem už musí uspokojit i hodně zhýčkané fajnšmekry.

Inženýři věděli, jak nadchnout zákazníka
Za zmínku stojí i kožený volant. Nejen, že může být vyhřívaný, ale jeho věnec dokonale padne do ruky. Součástí je řada tlačítek, kdy levá polovina je věnována ovládání a nastavení tempomatu, případně hlasitosti audia. Tlačítka vpravo poté slouží k nastavení obrazovek displeje, ovládání telefonu nebo pro hlasové funkce.
Všechno okamžitě funguje, po chvíli i po paměti, aniž byste museli překonávat nějaké zapeklitosti. Výborná je také zadní kamera, přenášející obraz do displeje infotainmentu. Kdo si není jistý, využije i parkovacího asistenta nebo parkovací senzory po celém obvodu vozu.

A ještě jedna věc pro české chalupáře, rybáře a další vyznavače aktivního života. I když je Puma malý vůz, nabízí největší kufr ve své třídě (456 litrů).
Specialitou je totiž box, zapuštěný do podlahy kufru. Díky němu naložíte až 115 cm vysoké předměty a nemusíte se bát, že si zašpiníte interiér. Box je omyvatelný a na dně má vypouštěcí zátku. Rybářské boty nebo mokrý neoprén mohou mít místo právě tady. Kdo potřebuje ještě víc místa, může sklopit zadní sedadla a získat královský prostor. Pokud vozíte kola nebo větší náklad, využijete odnímatelné tažné zařízení nebo střešní ližiny.
Jak jezdí Ford Puma 1.0 EcoBoost?
První testovací jízda vedla částečně po Praze (asi 25 km), následovala D1, kterou jsme opustili na 153. kilometru a po okreskách pokračovali do jihomoravského Blanska. Na displeji svítil režim Sport a auto jelo na (možná lehce nad) horní hranici povolených cestovních limitů. Celá trasa měřila 228 km a na jejím konci ukázal palubní počítač spotřebu 6,7 l/100 km. Při takovém způsobu jízdy, na zimním obutí, za mokra – slušný výsledek.

Další trasa byla „kochací“ a simulovala poklidnou jízdu Moravským krasem a Drahanskou vrchovinou. Najeli jsme 74 km v různých jízdních režimech a auto si řeklo o 5,1 litrů na 100 km. Začínali jsme i končili ve stejném výchozím bodě.
Při návratu do Prahy už jsme po D1 jeli volněji, přibližně okolo 125 km/h na tachometru a na konci trasy ukázal palubní počítač spotřebu 5,9 l/100 km. Celková průměrná spotřeba po najetí 572 km činila 6,1 l/100 km. Co velmi příjemně překvapilo, je výše spotřeby při sportovní jízdě. Pokud budete Pumě opravdu nakládat, stěží se dostanete přes 7 litrů na 100 km.
Zajímavosti a cena
Zajímavá je také funkce tempomatu, omezující rychlost na základě dopravního značení. Velmi poučné pro ty z nás, kteří jsou občas k limitům mírně řečeno benevolentní. Na druhou stranu skoro nebezpečné ve chvíli, kdy v zájmu únikového manévru potřebujete zvýšit rychlost nad limit a auto vás nechce pustit.
Aktuální ceny mild-hybridního Fordu Puma začínají na 567 900 korunách (momentálně zvýhodněná cena 507 900 korun). U provedení ST Line zaplatíte téměř 600 tisíc korun. Nejdražší verze, se zvýšeným výkonem na 155 koní, automatickou 7stupňovou převodovkou a v provedení ST Line-X vychází na 731 900 Kč, resp. 658 900 Kč bez prvků výbavy na přání.
Vrcholná, čistě benzinová Puma ST, s 1,5 l motorem o výkonu 200 koní, vyjde budoucího majitele až na 865 000 bez příplatkové výbavy.
- Ford Puma ST Line | foto: vlastní
- Ford Puma ST Line | foto: vlastní
- Ford Puma ST Line | foto: vlastní
Závěrem
Co říci závěrem. Ford Puma je velmi příjemné auto s dostatečným výkonem, které dokáže svému majiteli nabídnout jak svižné svezení, tak úspornou jízdu. Už základní verze jsou velmi dobře vybaveny a bude záležet na prioritách majitele a jeho nárocích, jak bude svůj vůz individualizovat.
Při pohledu do ceníku si pravděpodobně musíme začít zvykat, že doby, kdy ceny dobře vybavených aut začínaly trojkou, jsou ztraceny v nenávratnu. Vztaženo k průměrné mzdě roku 2021 (37 839 korun) si musí každý odpovědět, zda je automobil v hodnotě necelých 14 platů (u zvýhodněné verze) drahý nebo ne. Každopádně, pokud uvažujete o autě podobné velikosti, domluvte si u Fordu předváděcí jízdu. Budete příjemně překvapeni. Stejně jako já.
Co se nám líbí? | Co se nám nelíbí? |
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() | |
![]() |
Autor článku

Petr má rád všechny nové technologie, nejvíc ty spojené s cestováním, výkonem a rychlostí. Baví ho, když v nich nechybí špetka adrenalinu. Sleduje novinky, které posouvají zážitky z pohybu.
Petr má rád všechny nové technologie, nejvíc ty spojené s cestováním, výkonem a rychlostí. Baví ho, když v nich nechybí špetka adrenalinu. Sleduje novinky, které posouvají zážitky z pohybu.