Existuje technologie, která dělá auta bezpečnější. Na autopiloty zapomeňte

  • Jedním z hlavních cílů autonomní řízení je udělat silnice bezpečnější
  • Studie ukazuje, že samořídící systémy v některých situacích bourají víc než lidi
  • Jako osvědčené řešení se ukázaly ADAS s funkcemi pro předcházení nehod
Asistent hlídání mrtvého úhlu

Asistent hlídání mrtvého úhlu

Dopravní nehody patří mezi časté příčiny úmrtí. Ve většině zemí se navíc situace s přibývajícím provozem rok od roku zhoršuje. Řada lidí považuje za spásné řešení autonomní řízení, kdy počítačové algoritmy řízené hromadou kamer, radarů a senzorů nahradí lidský faktor za volantem. Opravdu to bude takový přelom? Odborníci tvrdí, že řešení pro bezpečnější silnice již existuje.

ADAS se dostává do stále více vozidel

Většina moderních automobilů je vybavena funkcemi ADAS, jako je upozornění na čelní kolizi, autonomní nouzové brzdění, asistent pro udržení v jízdním pruhu, sledování mrtvého úhlu. Patří sem i v EU povinné a mnohými řidiči proklínaný vlezlý asistent pro kontrolu překročení maximální rychlosti a další.

Podle amerického Pojišťovacího institutu pro bezpečnost silničního provozu (IIHS) tyto asistenční systémy podstatně snižují počty druhů dopravních nehod, pro které byly navrženy. Fungují jako záchranná síť, která nabízí vrstvu dodatečné ochrany.

Jako příklad uvedla autonomní nouzové brzdění (AEB), které pomoci kamery a radaru monitorují prostor před vozidlem a v případě detekce překážky dokáže automaticky, pokud řidič dostatečně nereaguje, vozidlo zpomalit nebo zastavit. IIHS uvedl, že jen AEB snížil ve Spojených státech počet nehod nahlášených policii o 50 %.

Vizualizace kamer systému Tesla FSD

Vizualizace kamer systému Tesla FSD | foto: Tesla


Čtěte také: Netflix v autě? U Tesly je předinstalovaná aplikace, jinde to chce šikovné ručičky


Autonomní systémy nejsou efektivnější

Stále však chybí solidní data, která by podpořila tvrzení, že autonomní řízení zvýší efektivitu toho, čeho systémy ADAS již mohou dosáhnout. Realita může být zcela opačná. „Automatizace mění způsob, jakým lidé interagují s autem. Lidé se při jeho používání mohou časem cítit pohodlněji a věnovat se více rušivým činnostem,“ řekl David Kidd, vedoucí výzkumník IIHS o systémech úrovně 2, jako je FSD od Tesly nebo Blue Cruise od Fordu, díky nimž mohou auta jezdit za určitých podmínek poloautonomně s dohledem řidiče.

Podle jedné studie, která byla publikovaná letos v červnu v časopise Nature, je u samořídících aut obecně nižší pravděpodobnost nehody proti vozidlům řízenými lidmi v podobných scénářích. Na druhou stranu však způsobily více nehod než lidé za úsvitu, za soumraku nebo při zatáčení.

Jiná studie, která analyzovala údaje o nehodách v databázi americké Národní správy bezpečnosti silničního provozu (NHTSA), pak zjistila, že počet nehod s účastí automobilů vybavených systémem úrovně 2 se zvyšuje. Tyto nehody nicméně byly kategorizovány na základě toho, čím byla vozidla vybavena a ne podle průběhu nehody.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Existuje technologie, která dělá auta bezpečnější. Na autopiloty zapomeňte

  • Jedním z hlavních cílů autonomní řízení je udělat silnice bezpečnější
  • Studie ukazuje, že samořídící systémy v některých situacích bourají víc než lidi
  • Jako osvědčené řešení se ukázaly ADAS s funkcemi pro předcházení nehod
Asistent hlídání mrtvého úhlu

Asistent hlídání mrtvého úhlu

Dopravní nehody patří mezi časté příčiny úmrtí. Ve většině zemí se navíc situace s přibývajícím provozem rok od roku zhoršuje. Řada lidí považuje za spásné řešení autonomní řízení, kdy počítačové algoritmy řízené hromadou kamer, radarů a senzorů nahradí lidský faktor za volantem. Opravdu to bude takový přelom? Odborníci tvrdí, že řešení pro bezpečnější silnice již existuje.

ADAS se dostává do stále více vozidel

Většina moderních automobilů je vybavena funkcemi ADAS, jako je upozornění na čelní kolizi, autonomní nouzové brzdění, asistent pro udržení v jízdním pruhu, sledování mrtvého úhlu. Patří sem i v EU povinné a mnohými řidiči proklínaný vlezlý asistent pro kontrolu překročení maximální rychlosti a další.

Podle amerického Pojišťovacího institutu pro bezpečnost silničního provozu (IIHS) tyto asistenční systémy podstatně snižují počty druhů dopravních nehod, pro které byly navrženy. Fungují jako záchranná síť, která nabízí vrstvu dodatečné ochrany.

Jako příklad uvedla autonomní nouzové brzdění (AEB), které pomoci kamery a radaru monitorují prostor před vozidlem a v případě detekce překážky dokáže automaticky, pokud řidič dostatečně nereaguje, vozidlo zpomalit nebo zastavit. IIHS uvedl, že jen AEB snížil ve Spojených státech počet nehod nahlášených policii o 50 %.

Vizualizace kamer systému Tesla FSD

Vizualizace kamer systému Tesla FSD | foto: Tesla


Čtěte také: Netflix v autě? U Tesly je předinstalovaná aplikace, jinde to chce šikovné ručičky


Autonomní systémy nejsou efektivnější

Stále však chybí solidní data, která by podpořila tvrzení, že autonomní řízení zvýší efektivitu toho, čeho systémy ADAS již mohou dosáhnout. Realita může být zcela opačná. „Automatizace mění způsob, jakým lidé interagují s autem. Lidé se při jeho používání mohou časem cítit pohodlněji a věnovat se více rušivým činnostem,“ řekl David Kidd, vedoucí výzkumník IIHS o systémech úrovně 2, jako je FSD od Tesly nebo Blue Cruise od Fordu, díky nimž mohou auta jezdit za určitých podmínek poloautonomně s dohledem řidiče.

Podle jedné studie, která byla publikovaná letos v červnu v časopise Nature, je u samořídících aut obecně nižší pravděpodobnost nehody proti vozidlům řízenými lidmi v podobných scénářích. Na druhou stranu však způsobily více nehod než lidé za úsvitu, za soumraku nebo při zatáčení.

Jiná studie, která analyzovala údaje o nehodách v databázi americké Národní správy bezpečnosti silničního provozu (NHTSA), pak zjistila, že počet nehod s účastí automobilů vybavených systémem úrovně 2 se zvyšuje. Tyto nehody nicméně byly kategorizovány na základě toho, čím byla vozidla vybavena a ne podle průběhu nehody.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."