Euro NCAP chce vrátit tlačítka do aut. Odrazí se to v testech bezpečnosti

  • Dotykové ovládání na infotainmentu rozptyluje pozornost řidičů
  • Euro NCAP bude vyžadovat fyzická tlačítka u pěti funkcí
  • Bez toho nedostanou nejvyšší možnou známku
Řízení automobilu

Řízení automobilu, ilustrační | foto: Unsplash

Současným trendem nejen u elektromobilů, ale v celém automobilovém průmyslu, je neustálé zvětšování displejů infotainmentu a odstraňování fyzických tlačítek. Co na tom, že takový minimalistický interiér sice vypadá na první pohled efektně, ale ergonomie ovládání dostává na frak. Hledání funkcí v infotainmentu přitom odvádí řidiče stejně jako například telefon za volantem. Naštěstí Evropa šlápla na plyn a bude od výrobců vyžadovat, aby určité funkce zpřístupnili prostřednictvím fyzických tlačítek.

Nová kritéria již za dva roky

Počínaje rokem 2026 bude Euro NCAP vyžadovat pěti konkrétních úkolů fyzickým tlačítkům, místo aby je museli majitelé aut hledat v infotainmentu. Ukazatelé směru, ovládání stěračů čelního sklad, klakson vozidla, výstražná světla a jakékoli vestavěné SOS funkce by měly být z dotykové obrazovky odstraněny a nahrazeny něčím hmatatelnějším. Bez splnění této podmínky nebude moci vozidlo dosáhnout nejvyššího možného hodnocení bezpečnosti.

„Nadměrné používání dotykových obrazovek je celoodvětvový problém, protože téměř každý výrobce vozidel přesouvá klíčové ovládací prvky na centrální dotykové obrazovky, což nutí řidiče, aby spouštěli oči z vozovky, a zvyšuje riziko nehod, které budou rozptylovat pozornost. Nové testy Euro NCAP, které se mají uskutečnit v roce 2026, podpoří výrobce, aby používali samostatné fyzické ovládací prvky pro základní funkce intuitivním způsobem, což omezuje čas strávený mimo vozovku, a tím podporuje bezpečnější řízení,“ vysvětlil Matthew Avery, ředitel strategického rozvoje Euro NCAP.

Pět základních funkcí, které Euro NCAP vybrala, představuje naprostý základ. Je fakt, že většina výrobců automobilů ještě nepřesunuje klakson nebo výstražná světla do nabídky infotainmentu. Ovládání stěračů nebo směrovek už se ale takové příklady najdou. Některé automobily, jako je Tesla nebo Volkswagen, již byly pod tlakem spotřebitelského mínění a průmyslových regulátorů donuceni vrátit některá fyzická tlačítka zpět.

Funkce Autopark u Tesly Model 3

Infotainment u Tesly Model 3 | foto: Tesla


Čtěte také: Zarážející statistika. Více než polovina Čechů používá mobil za volantem


Absence tlačítek znesnadňuje ovládání

Před infotainmenty a jejich vlivem na pozornost řidičů varuje celá řada průzkumů. Fakt, že jsou fyzická tlačítka u aut lepší než dotyková, loni potvrdil i test největšího švédského automobilového magazínu Vi Bilägare. Magazín se zaměřil na testování 11 nových vozidel, která využívají dotykové obrazovky pro nastavení různých parametrů v autě, jako jsou například teplota, klimatizace, vyhřívání sedadel, rádio a podobně. Vítězem se stalo s velkým přehledem a náskokem Volvo V70 z roku 2005, které se mohlo pochlubit nejsrozumitelnějším ovládáním.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Euro NCAP chce vrátit tlačítka do aut. Odrazí se to v testech bezpečnosti

  • Dotykové ovládání na infotainmentu rozptyluje pozornost řidičů
  • Euro NCAP bude vyžadovat fyzická tlačítka u pěti funkcí
  • Bez toho nedostanou nejvyšší možnou známku
Řízení automobilu

Řízení automobilu, ilustrační | foto: Unsplash

Současným trendem nejen u elektromobilů, ale v celém automobilovém průmyslu, je neustálé zvětšování displejů infotainmentu a odstraňování fyzických tlačítek. Co na tom, že takový minimalistický interiér sice vypadá na první pohled efektně, ale ergonomie ovládání dostává na frak. Hledání funkcí v infotainmentu přitom odvádí řidiče stejně jako například telefon za volantem. Naštěstí Evropa šlápla na plyn a bude od výrobců vyžadovat, aby určité funkce zpřístupnili prostřednictvím fyzických tlačítek.

Nová kritéria již za dva roky

Počínaje rokem 2026 bude Euro NCAP vyžadovat pěti konkrétních úkolů fyzickým tlačítkům, místo aby je museli majitelé aut hledat v infotainmentu. Ukazatelé směru, ovládání stěračů čelního sklad, klakson vozidla, výstražná světla a jakékoli vestavěné SOS funkce by měly být z dotykové obrazovky odstraněny a nahrazeny něčím hmatatelnějším. Bez splnění této podmínky nebude moci vozidlo dosáhnout nejvyššího možného hodnocení bezpečnosti.

„Nadměrné používání dotykových obrazovek je celoodvětvový problém, protože téměř každý výrobce vozidel přesouvá klíčové ovládací prvky na centrální dotykové obrazovky, což nutí řidiče, aby spouštěli oči z vozovky, a zvyšuje riziko nehod, které budou rozptylovat pozornost. Nové testy Euro NCAP, které se mají uskutečnit v roce 2026, podpoří výrobce, aby používali samostatné fyzické ovládací prvky pro základní funkce intuitivním způsobem, což omezuje čas strávený mimo vozovku, a tím podporuje bezpečnější řízení,“ vysvětlil Matthew Avery, ředitel strategického rozvoje Euro NCAP.

Pět základních funkcí, které Euro NCAP vybrala, představuje naprostý základ. Je fakt, že většina výrobců automobilů ještě nepřesunuje klakson nebo výstražná světla do nabídky infotainmentu. Ovládání stěračů nebo směrovek už se ale takové příklady najdou. Některé automobily, jako je Tesla nebo Volkswagen, již byly pod tlakem spotřebitelského mínění a průmyslových regulátorů donuceni vrátit některá fyzická tlačítka zpět.

Funkce Autopark u Tesly Model 3

Infotainment u Tesly Model 3 | foto: Tesla


Čtěte také: Zarážející statistika. Více než polovina Čechů používá mobil za volantem


Absence tlačítek znesnadňuje ovládání

Před infotainmenty a jejich vlivem na pozornost řidičů varuje celá řada průzkumů. Fakt, že jsou fyzická tlačítka u aut lepší než dotyková, loni potvrdil i test největšího švédského automobilového magazínu Vi Bilägare. Magazín se zaměřil na testování 11 nových vozidel, která využívají dotykové obrazovky pro nastavení různých parametrů v autě, jako jsou například teplota, klimatizace, vyhřívání sedadel, rádio a podobně. Vítězem se stalo s velkým přehledem a náskokem Volvo V70 z roku 2005, které se mohlo pochlubit nejsrozumitelnějším ovládáním.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."