Jsou lepší fyzická, či dotyková tlačítka v autech? Výsledky hovoří jasně

  • S moderními auty se čím dál tím více používají dotyková tlačítka
  • Ty nahrazují klasická, fyzická tlačítka
  • Jenže podle různých testů to má negativní vliv na bezpečnost
Opel Mokka Electric (2023)

Interiér Opelu Mokka Electric (2023), ilustrační | foto: Opel

Automobilky se neustále snaží modernizovat své vozy, jenže ne vždy je to ku prospěchu. Krásným příkladem je nahrazování klasických, fyzických tlačítek za ta dotyková, což jistě působí mnohem moderněji, než u starých aut, jenže má to jednoznačně negativní vliv na bezpečnost.

Fyzická tlačítka jsou u aut lepší, než dotyková

Výsledek potvrdil největší švédský automobilový magazín Vi Bilägare, který se zaměřil na testování 11 nových vozidel, která využívají dotykové obrazovky pro nastavení různých parametrů v autě, jako jsou například teplota, klimatizace, vyhřívání sedadel, rádio a podobně.

Test probíhal tak, že motoristický magazín měřil čas, za jaký řidič provedl různé základní úkony, jako je přeladění rádiové stanice nebo úprava teploty ve vozidle. Úkony se prováděly u testovaných aut v rychlosti 110 km/h na uzavřeném letišti. Pro srovnání a zjištění času bylo vybráno 17 let staré Volvo bez dotykové obrazovky.

Citroën C5 Aircross Hybrid 225 (2022) test

Senzorová tlačítka u Citroënu C5 Aircross Hybrid 225 (2022), ilustrační | foto: vlastní


Čtěte také: Těchto 10 věcí vozte v autě, ačkoliv nejsou součástí povinné výbavy


Jak probíhal test?

Řidič v rámci nejnovějšího testu aktivoval vyhřívání sedadel, zvýšil teplotu o dva stupně a spustil odmrazování. Dále zapnul rádio a nastavil stanici na konkrétní kanál (švédský Program 1). Resetoval palubní počítač, snížil osvětlení přístrojů na nejnižší úroveň a vypnul středový displej.

Nejlépe dopadlo s velkou časovou rezervou Volvo V70 z roku 2005. Jeho ovládání bylo nejsnáze pochopitelné. Čtyři úkony řidič zvládnul za 10 sekund, během kterých vůz ujel vzdálenost 306 metrů. Nejhůře se umístil čínský elektromobil MG Marvel R. Řidič potřeboval na splnění všech úkonů 44,6 sekund, během nichž vůz ujel 1 372 metrů (!).

Výsledky

  • BMW i4 – 30,4 sekund
  • Dacia Sandero – 13,5 sekundy
  • Hyundai Ioniq 5 – 26,7 sekund
  • Mercedes GLB – 20,2 sekund
  • MG Marvel R – 44,9 sekund
  • Nissan Quashqai – 25,1 sekund
  • Seat Leon – 29,3 sekund
  • Subaru Outback – 19,4 sekund
  • Tesla Model 3 – 23,5 sekund
  • Volkswagen ID.3 – 25,7 sekund
  • Volvo C40 – 13,7 sekund
  • Volvo V70 (2005) – 10 sekund

Dotyková rozhraní jsou moderní, ale méně bezpečná

Fyzická tlačítka jsou v moderních automobilech stále vzácnější. Většina výrobců přechází na dotykové displeje, které v testu provedeném společností Vi Bilägare vykazují mnohem horší výsledky. Řidič v autě s nejhoršími výsledky potřebuje k nastavení jednoduchých úkonů čtyřikrát delší čas než ve vozidle s nejlepšími výsledky.

Obrazovky v moderních automobilech se stále zvětšují. Konstrukční týmy většiny výrobců automobilů se rády zbavují fyzických tlačítek a přepínačů, přestože bylo zjištěno, že tlačítka jsou z hlediska bezpečnosti mnohem lepší. Inspirací pro interiéry moderních automobilů s velkým množstvím obrazovek jsou chytré telefony a tablety.

Elektromobil Tesla

Interiér v elektromobilu Tesla | foto: Unsplash

Jde o čistší design a úsporu nákladů

Designéři chtějí „čistý“ interiér s minimem spínacích přístrojů a finanční oddělení chce tímto návrhem snížit náklady. Namísto dlouhodobého vývoje, výroby a skladování fyzických tlačítek chtějí výrobci automobilů integrovat více funkcí do digitální obrazovky, kterou lze časem aktualizovat.

Americká automobilka Tesla vždy nabízela větší dotykové obrazovky než většina výrobců, které obsahovaly více funkcí k ovládání vozu. Dokonce i stěrače čelního skla se ovládají prostřednictvím dotykové obrazovky. BMW iX také nabízí dotykovou obrazovku, ale není tak velká jako ve vozidle Tesla, navíc má i více fyzických tlačítek a spínačů. To však není zárukou snadného ovládání systému. Systém BMW má spoustu funkcí, ale také jedno z nejsložitějších a nejkomplikovanějších uživatelských rozhraní.

Dalšího „hříchu“ se dopouští výrobci vozidel Volkswagen a Seat. Ve snaze ušetřit peníze nejsou dotykové ovladače klimatizace pod displejem v modelech ID.3 a Leon podsvícené, což způsobuje, že v noci nejdou vidět.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Jsou lepší fyzická, či dotyková tlačítka v autech? Výsledky hovoří jasně

  • S moderními auty se čím dál tím více používají dotyková tlačítka
  • Ty nahrazují klasická, fyzická tlačítka
  • Jenže podle různých testů to má negativní vliv na bezpečnost
Opel Mokka Electric (2023)

Interiér Opelu Mokka Electric (2023), ilustrační | foto: Opel

Automobilky se neustále snaží modernizovat své vozy, jenže ne vždy je to ku prospěchu. Krásným příkladem je nahrazování klasických, fyzických tlačítek za ta dotyková, což jistě působí mnohem moderněji, než u starých aut, jenže má to jednoznačně negativní vliv na bezpečnost.

Fyzická tlačítka jsou u aut lepší, než dotyková

Výsledek potvrdil největší švédský automobilový magazín Vi Bilägare, který se zaměřil na testování 11 nových vozidel, která využívají dotykové obrazovky pro nastavení různých parametrů v autě, jako jsou například teplota, klimatizace, vyhřívání sedadel, rádio a podobně.

Test probíhal tak, že motoristický magazín měřil čas, za jaký řidič provedl různé základní úkony, jako je přeladění rádiové stanice nebo úprava teploty ve vozidle. Úkony se prováděly u testovaných aut v rychlosti 110 km/h na uzavřeném letišti. Pro srovnání a zjištění času bylo vybráno 17 let staré Volvo bez dotykové obrazovky.

Citroën C5 Aircross Hybrid 225 (2022) test

Senzorová tlačítka u Citroënu C5 Aircross Hybrid 225 (2022), ilustrační | foto: vlastní


Čtěte také: Těchto 10 věcí vozte v autě, ačkoliv nejsou součástí povinné výbavy


Jak probíhal test?

Řidič v rámci nejnovějšího testu aktivoval vyhřívání sedadel, zvýšil teplotu o dva stupně a spustil odmrazování. Dále zapnul rádio a nastavil stanici na konkrétní kanál (švédský Program 1). Resetoval palubní počítač, snížil osvětlení přístrojů na nejnižší úroveň a vypnul středový displej.

Nejlépe dopadlo s velkou časovou rezervou Volvo V70 z roku 2005. Jeho ovládání bylo nejsnáze pochopitelné. Čtyři úkony řidič zvládnul za 10 sekund, během kterých vůz ujel vzdálenost 306 metrů. Nejhůře se umístil čínský elektromobil MG Marvel R. Řidič potřeboval na splnění všech úkonů 44,6 sekund, během nichž vůz ujel 1 372 metrů (!).

Výsledky

  • BMW i4 – 30,4 sekund
  • Dacia Sandero – 13,5 sekundy
  • Hyundai Ioniq 5 – 26,7 sekund
  • Mercedes GLB – 20,2 sekund
  • MG Marvel R – 44,9 sekund
  • Nissan Quashqai – 25,1 sekund
  • Seat Leon – 29,3 sekund
  • Subaru Outback – 19,4 sekund
  • Tesla Model 3 – 23,5 sekund
  • Volkswagen ID.3 – 25,7 sekund
  • Volvo C40 – 13,7 sekund
  • Volvo V70 (2005) – 10 sekund

Dotyková rozhraní jsou moderní, ale méně bezpečná

Fyzická tlačítka jsou v moderních automobilech stále vzácnější. Většina výrobců přechází na dotykové displeje, které v testu provedeném společností Vi Bilägare vykazují mnohem horší výsledky. Řidič v autě s nejhoršími výsledky potřebuje k nastavení jednoduchých úkonů čtyřikrát delší čas než ve vozidle s nejlepšími výsledky.

Obrazovky v moderních automobilech se stále zvětšují. Konstrukční týmy většiny výrobců automobilů se rády zbavují fyzických tlačítek a přepínačů, přestože bylo zjištěno, že tlačítka jsou z hlediska bezpečnosti mnohem lepší. Inspirací pro interiéry moderních automobilů s velkým množstvím obrazovek jsou chytré telefony a tablety.

Elektromobil Tesla

Interiér v elektromobilu Tesla | foto: Unsplash

Jde o čistší design a úsporu nákladů

Designéři chtějí „čistý“ interiér s minimem spínacích přístrojů a finanční oddělení chce tímto návrhem snížit náklady. Namísto dlouhodobého vývoje, výroby a skladování fyzických tlačítek chtějí výrobci automobilů integrovat více funkcí do digitální obrazovky, kterou lze časem aktualizovat.

Americká automobilka Tesla vždy nabízela větší dotykové obrazovky než většina výrobců, které obsahovaly více funkcí k ovládání vozu. Dokonce i stěrače čelního skla se ovládají prostřednictvím dotykové obrazovky. BMW iX také nabízí dotykovou obrazovku, ale není tak velká jako ve vozidle Tesla, navíc má i více fyzických tlačítek a spínačů. To však není zárukou snadného ovládání systému. Systém BMW má spoustu funkcí, ale také jedno z nejsložitějších a nejkomplikovanějších uživatelských rozhraní.

Dalšího „hříchu“ se dopouští výrobci vozidel Volkswagen a Seat. Ve snaze ušetřit peníze nejsou dotykové ovladače klimatizace pod displejem v modelech ID.3 a Leon podsvícené, což způsobuje, že v noci nejdou vidět.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."