Zarážející statistika. Více než polovina Čechů používá mobil za volantem
- Za používání mobilu hrozí od ledna tvrdší postihy
- Češi to považují za rizikové, ale polovina to stejně dělá
- Ukázal to nový průzkum České asociace pojišťoven (ČAP)

Pokud vás dnes policie chytne s telefonem za volantem přijdete díky zpřísnění postihů o čtyři body a můžete dostat pokutu až deset tisíc korun. Ještě loni vás stejný přestupek stál je dva body a dva tisíce korun. Přestože 9 z 10 řidičů považuje toto chování za rizikové, současně 53 procent z nich přiznává, že to dělá. Ukázal to nový průzkum České asociace pojišťoven, která o tom informovala v tiskové zprávě.
Za volantem i chatují
„I jediný pohled do mobilu může způsobit nedozírné následky. Řidič ohrožuje nejen sebe a své blízké, ale i ostatní účastníky dopravního provozu. Před tímto chováním jsme varovali už v roce 2018 kampaní NEPOZORNOST ZABÍJÍ. Ačkoliv se nám tehdy k používání mobilů za jízdy přiznaly dvě třetiny řidičů a v porovnání s letošním průzkumem tento počet lidí klesá, stále jde o alarmující číslo a zbytečný hazard, který vědomě podstupuje příliš mnoho řidičů,“ upozorňuje Jan Matoušek, výkonný ředitel České asociace pojišťoven.
Průzkum ukázal, že řidiči neberou telefon do ruky pouze volání, ale více než čtvrtina z nich (28 procent) za volantem běžně píše SMS, e-maily nebo zprávy chatovacích aplikacích. Podle analytiků Portálu nehod přitom za téměř polovinu nehod spojených s používáním telefonu za jízdy mohou řidiči do 31 let.
Alarmující zjištění je i fakt, že v porovnání se všemi nehodami z nepozornosti je u těch, kde figuruje telefon v ruce, třikrát vyšší riziko vážné nehody a výrazně vyšší jsou i způsobené škody. „Mezi příčiny nehod, které zavinila nepozornost spojená s mobilem, patří i situace, kdy řidič hledal mobilní telefon ve vozidle nebo sbíral spadlý mobil. Další častou příčinou je, že se řidič podíval za jízdy na displej telefonu, který byl třeba vedle něj na sedadle spolujezdce, či pohlédl na vyzvánějící telefon. A samozřejmě nejčastější příčinou je samotná manipulace s telefonem během jízdy – řidič ho držel v ruce, psal zprávy, telefonoval a podobně,“ komentuje Jan Chalas ze společnosti DataFriends, která provozuje Portál nehod.

Čtěte také: Ušetřete 800 korun na roční dálniční známce. Toto musíte včas udělat
Nebezpečné jsou i infotainementy
Pozornost řidiče od řízení nicméně neodvádí pouze mobilní telefony, ale i moderní infotainmenty, které sice mají řadu výhod, jako je zobrazení navigace, přístup k médiím, hands-free telefonování, ale jejich složité rozhraní vyžaduje část pozornosti řidičů na rozdíl od ovládání fyzickými tlačítky, které bylo možné nahmatat i poslepu. „Je nezbytné, aby tyto systémy byly intuitivní, snadno použitelné a minimalizovaly potřebu odvracet pohled řidiče od silnice,“ uvádí Jan Matoušek.
Autor článku

Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.
Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.