Plenární zasedání Evropského parlamentu na svém čtvrtečním zasedání schválilo svojí pozici k nové emisní normě Euro 7. Pro mírnější podobu normy, kterou předložil český europoslanec a zpravodaj návrhu Alexandr Vondra (ODS), zvedlo ruku 329 z 600 hlasujících. Nyní ještě normu čeká vyjednávání mezi schválenými pozicemi Rady ministrů a EP tzv. trialogy o finální podobě nařízení.
Od prvního zveřejnění návrhu nové emisní normy Česká vláda usiluje o její přijatelnější podobu. Ministr dopravy Martin Kupka vedl koalici názorově blízkých zemí, které na počátku června představily společný poziční dokument požadující změnu návrhu Euro 7. Požadavky ČR a dalších států byly úspěšně promítnuty do pozice Rady ministrů EU, která byla schválena na zasedání ministrů zodpovědných za konkurenceschopnost v září v Bruselu.
I v nadcházejících vyjednáváních zůstává pro Česko nejdůležitějším požadavkem prodloužení lhůt pro zavedení nových limitů. Současně chce usilovat o jasnější specifikaci normy a diskutovat o některých dalších částech návrhu. Jde zejména o systém měření emisí přímo ve vozidle tzv. On-Board-Monitoring nebo o takzvané okrajové podmínky měření.
Čtěte také: Emisní norma Euro 7 bude nakonec mírnější, díky České republice
Původní návrh emisní normy Euro 7 od Evropské komise by měl podle jeho kritiků devastující dopad nejen na evropský automobilový průmysl, ale také na samotné spotřebitelé. Automobilky si zejména stěžovaly na nereálné termíny pro snižování emisí nových vozidel, které by v žádném případě neměly šanci splnit. To by ve výsledku vedlo k tomu, že by musely úplně přestat prodávat malá auta.
Hlavním přínosem kompromisního návrhu, který se podařilo prosadit, je z pohledu automobilek zachování emisních limitů výfukových plynů na úrovni současné normy Euro 6, a to včetně podmínek testování. Současně se výrazně prodlouží lhůty pro účinnost normy, což jim dá dostatek času připravit se na nové požadavky.
Plenární zasedání Evropského parlamentu na svém čtvrtečním zasedání schválilo svojí pozici k nové emisní normě Euro 7. Pro mírnější podobu normy, kterou předložil český europoslanec a zpravodaj návrhu Alexandr Vondra (ODS), zvedlo ruku 329 z 600 hlasujících. Nyní ještě normu čeká vyjednávání mezi schválenými pozicemi Rady ministrů a EP tzv. trialogy o finální podobě nařízení.
Od prvního zveřejnění návrhu nové emisní normy Česká vláda usiluje o její přijatelnější podobu. Ministr dopravy Martin Kupka vedl koalici názorově blízkých zemí, které na počátku června představily společný poziční dokument požadující změnu návrhu Euro 7. Požadavky ČR a dalších států byly úspěšně promítnuty do pozice Rady ministrů EU, která byla schválena na zasedání ministrů zodpovědných za konkurenceschopnost v září v Bruselu.
I v nadcházejících vyjednáváních zůstává pro Česko nejdůležitějším požadavkem prodloužení lhůt pro zavedení nových limitů. Současně chce usilovat o jasnější specifikaci normy a diskutovat o některých dalších částech návrhu. Jde zejména o systém měření emisí přímo ve vozidle tzv. On-Board-Monitoring nebo o takzvané okrajové podmínky měření.
Čtěte také: Emisní norma Euro 7 bude nakonec mírnější, díky České republice
Původní návrh emisní normy Euro 7 od Evropské komise by měl podle jeho kritiků devastující dopad nejen na evropský automobilový průmysl, ale také na samotné spotřebitelé. Automobilky si zejména stěžovaly na nereálné termíny pro snižování emisí nových vozidel, které by v žádném případě neměly šanci splnit. To by ve výsledku vedlo k tomu, že by musely úplně přestat prodávat malá auta.
Hlavním přínosem kompromisního návrhu, který se podařilo prosadit, je z pohledu automobilek zachování emisních limitů výfukových plynů na úrovni současné normy Euro 6, a to včetně podmínek testování. Současně se výrazně prodlouží lhůty pro účinnost normy, což jim dá dostatek času připravit se na nové požadavky.