Euro 7 se prodraží! Celkem 8 zemí EU v čele s Českem chce normu zablokovat
- S novou emisní normou nesouhlasí řada evropských zemí
- Požadavky jsou nákladné a těžce realizovatelné
- Evropská komise nebude chtít ustoupit

Proti emisní normě Euro 7, navrhované EU, se objevil koordinovaný odpor osmi členských států. Pod vedením České republiky podepsaly dokument, který označuje navrhované emisní limity za nereálné, také Bulharsko, Francie, Maďarsko, Itálie, Polsko, Rumunsko a Slovensko.
Euro 7 je prý zbytečné a příliš nákladné
Společný dokument byl zaslán švédskému předsednictví Evropské unie, Evropské komisi a portálu Euractiv. „Jsme proti jakýmkoli dalším novým požadavkům na emise výfukových plynů pro osobní a užitkové automobily, jelikož by vedly ke snížení investic v sektoru nedávno dohodnuté cesty k nulovým emisím CO2 z automobilů,“ cituje Euractiv a odkazuje se přitom na dříve uzavřený závazek EU postupně do roku 2035 vyřazovat z prodejů spalovací vozidla.
Zatímco návrh Evropské unie vyžaduje, aby emisní norma Euro 7 pro osobní automobily vstoupila v platnost v červenci 2025 a v červenci 2027 pro nákladní automobily, koalice států ve svém dopise prosazuje odklad emisní normy nejméně o tři roky pro osobní vozy a o pět let pro nákladní automobily. Signatáři tvrdí, že norma Euro 7 by zpomalila dosažení cíle nulových emisí CO2 u osobních automobilů, stanoveného pro rok 2035 a rovněž namítají, že navrhované limity jsou příliš přísné a těžce proveditelné.

Čtěte také: Všechno je jinak! Euro 7 prý může nakonec poškodit životní prostředí ještě víc
Vstup Německa by k prosazení změn pomohl
Ministr dopravy České republiky Martin Kupka očekává, že do aliance ještě vstoupí další země, i když mezi nimi momentálně není Německo. Jak dále uvádí server Reuters, Evropská unie na společné prohlášení zatím nereagovala a vyčkává, jakým způsobem kolektivní odpor ovlivní formulaci emisních norem Euro 7.
Když loni v listopadu Evropská komise předložila návrh znění normy, bylo cílem sloučení stávající normy Euro 6 pro osobní automobily a normy Euro VI pro užitková vozidla do jediného komplexního rámce. Norma Euro 7 by navíc platila pro všechna vozidla, bez ohledu na to, zda jsou poháněna naftou, benzínem, hybridním pohonem nebo elektřinou, protože mimo jiné také zohledňuje opotřebení brzd a pneumatik, emitujících mikroplasty.
Výrobci automobilů, stavějící se proti navrhovanému znění normy Euro 7, současně tvrdí, že předpisy jsou zbytečné a příliš nákladné, jelikož podniky jsou zatíženy investicemi desítek miliard eur v rámci přechodu k elektromobilitě s nulovými emisemi. Evropská komise ale považuje předpisy za nezbytné nejen kvůli snížení škodlivých emisí, ale také k zabránění případného opakování emisního skandálu VW Dieselgate z roku 2015.
Autor článku

Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".
Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".