EU nevěřícně kroutí hlavou. Emise u fosilních aut jsou stejné, jako před 12 lety
- Spalovacím autům nepomáhá ani částečná elektrifikace
- Auta jsou sice efektivnější, ale současně bohužel mnohem těžší
- Jediným řešením je přechod na čisté elektromobily

Na základě zprávy Evropského účetního dvora (EÚD) vypouští většina spalovacích aut na evropských silnicích stále tolik oxidu uhličitého jako před 12 lety. Veškerý pokles průměrných emisí CO2, zaznamenaný v posledních letech je podle auditorů Evropské unie způsoben výhradně elektromobily.
Realita je mnohem horší než oficiální data
Podle zprávy Evropského účetního dvora zůstaly skutečné emise z dieselových vozidel za poslední desetiletí konstantní, zatímco u benzínových aut mírně poklesly (o 4,6 %). Na základě revizní zprávy došlo díky technickému pokroku ke zefektivnění spalovacích motorů.
To ale negativně kompenzuje vyšší hmotnost vozidel (v průměru okolo +10 %) a také vyšší výkon motoru (průměrně +25 %). Stejné zjištění platí také pro hybridní vozidla. Ta totiž při běžné jízdě produkují výrazně vyšší emise než emise naměřené v laboratoři.

Čtěte také: Zákaz prodeje spalovacích aut v EU se možná odloží, tvrdí šéf Porsche
Plug-in hybridy jsou čisté, ale jen dočasně
Aby bylo možné lépe posoudit skutečné emise hybridních aut, navrhuje účetní dvůr, aby se proporcionální využití elektrických a spalovacích motorů evidovalo od roku 2025 přesněji. „Do té doby budou plug-in hybridní vozidla vnímána jako vozidla s nízkými emisemi ve prospěch jejich výrobců,“ uzavírají auditoři Evropské unie. To bude automobilkám umožňovat i nadále uplatňovat některá ustanovení nařízení o CO2, co jim jen v roce 2020 ušetřilo téměř 13 miliard eur na poplatcích za překročení emisí.
„Zelená revoluce v Evropě může nastat pouze v případě, že bude mnohem méně znečišťujících vozidel,“ řekl Pietro Russo, člen EÚD, který audit vedl. „Skutečné snížení emisí CO2 u automobilů nenastane, dokud budou převládat vozidla se spalovacími motory, i když elektrifikace vozového parku Evropské unie je obrovskou výzvou a změnou.“
Autor článku

Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".
Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".