V roce 2019 se Nizozemsko rozhodlo snížit rychlostní limit na dálnicích ze 130 km/h na 100 km/h v době od 6 do 19 hodin. Cílem tohoto kroku mělo být snížení emisí oxidů dusíku, které byly v Nizozemsku v přepočtu na obyvatele šestinásobně vyšší než činil tehdejší průměr EU. Opatření vstoupilo v platnost v březnu 2020 a bylo spojeno s nákladnými úpravami infrastruktury.
Nicméně, již koncem roku 2020 bylo zjištěno, že snížení rychlostního limitu nepřineslo kýžený efekt. Investigativní novináři z konzervativního deníku Trouw a progresivně levicového týdeníku De Groene Amsterdammer zjistili, že dopad na snížení emisí dusíku byl zanedbatelný. Největšími znečišťovateli se ukázaly být zemědělské podniky, především chov drůbeže. Bylo zjištěno, že jediná farma, chovající 24 tisíc krůt, vyprodukuje víc emisí dusíku, než celostátní snížení rychlosti.
Výsledky novinářů následně ověřily nizozemská Agentura pro hodnocení životního prostředí, Národní ústav pro zdraví a životní prostředí a Wageningenská univerzita. Všechny tyto instituce potvrdily, že snížení rychlostního limitu mělo na snížení emisí minimální vliv. Tyto výsledky následně podpořily argumenty pro návrat k původním rychlostním limitům.
Čtěte také: Dálniční známka 2024 – Vše, co potřebujete vědět
Po nedávných volbách v Nizozemsku vládu v zemi převzala nová pravicová vláda, složená z několika politických stran. Koalice se na základě zjištěných výsledků rozhodla vrátit rychlostní limit na dálnicích zpět na dřívějších 130 km/h. Rozhodnutí bylo součástí čerstvě uzavřené koaliční smlouvy. Pro změnu hlasovala nejen politická reprezentace, ale také část odborné veřejnosti, která se shodla, že opatření z roku 2019 nebylo účinné.
Naproti tomu, organizace Bezpečný provoz v Nizozemsku (VVN) vyjádřila obavy, že návrat k vyšší rychlosti může negativně ovlivnit bezpečnost na silnicích. VVN však nepředložila konkrétní data o vývoji nehodovosti při snížení rychlosti na 100 km/h. Na prohlášení VVN zatím nereagoval ani Institut pro výzkum silniční bezpečnosti. Z dat na jeho webu vyplývá, že počet nehod na silnicích s rychlostním limitem 100, 120 a 130 km/h se v roce 2020 snížil o 29 % oproti roku 2019, což bylo primárně ovlivněno pandemií covidu a souvisejícím snížením hustoty provozu. V roce 2022 se ale počet nehod vrátil zpět na úroveň předcovidových let 2017 a 2018.
V roce 2019 se Nizozemsko rozhodlo snížit rychlostní limit na dálnicích ze 130 km/h na 100 km/h v době od 6 do 19 hodin. Cílem tohoto kroku mělo být snížení emisí oxidů dusíku, které byly v Nizozemsku v přepočtu na obyvatele šestinásobně vyšší než činil tehdejší průměr EU. Opatření vstoupilo v platnost v březnu 2020 a bylo spojeno s nákladnými úpravami infrastruktury.
Nicméně, již koncem roku 2020 bylo zjištěno, že snížení rychlostního limitu nepřineslo kýžený efekt. Investigativní novináři z konzervativního deníku Trouw a progresivně levicového týdeníku De Groene Amsterdammer zjistili, že dopad na snížení emisí dusíku byl zanedbatelný. Největšími znečišťovateli se ukázaly být zemědělské podniky, především chov drůbeže. Bylo zjištěno, že jediná farma, chovající 24 tisíc krůt, vyprodukuje víc emisí dusíku, než celostátní snížení rychlosti.
Výsledky novinářů následně ověřily nizozemská Agentura pro hodnocení životního prostředí, Národní ústav pro zdraví a životní prostředí a Wageningenská univerzita. Všechny tyto instituce potvrdily, že snížení rychlostního limitu mělo na snížení emisí minimální vliv. Tyto výsledky následně podpořily argumenty pro návrat k původním rychlostním limitům.
Čtěte také: Dálniční známka 2024 – Vše, co potřebujete vědět
Po nedávných volbách v Nizozemsku vládu v zemi převzala nová pravicová vláda, složená z několika politických stran. Koalice se na základě zjištěných výsledků rozhodla vrátit rychlostní limit na dálnicích zpět na dřívějších 130 km/h. Rozhodnutí bylo součástí čerstvě uzavřené koaliční smlouvy. Pro změnu hlasovala nejen politická reprezentace, ale také část odborné veřejnosti, která se shodla, že opatření z roku 2019 nebylo účinné.
Naproti tomu, organizace Bezpečný provoz v Nizozemsku (VVN) vyjádřila obavy, že návrat k vyšší rychlosti může negativně ovlivnit bezpečnost na silnicích. VVN však nepředložila konkrétní data o vývoji nehodovosti při snížení rychlosti na 100 km/h. Na prohlášení VVN zatím nereagoval ani Institut pro výzkum silniční bezpečnosti. Z dat na jeho webu vyplývá, že počet nehod na silnicích s rychlostním limitem 100, 120 a 130 km/h se v roce 2020 snížil o 29 % oproti roku 2019, což bylo primárně ovlivněno pandemií covidu a souvisejícím snížením hustoty provozu. V roce 2022 se ale počet nehod vrátil zpět na úroveň předcovidových let 2017 a 2018.