Elektromobily Toyota ujedou přes 1 000 kilometrů. Skutečně se dočkáme?

Matouš Vrchota
  • Přechodná technologie Toyoty se má téměř vyrovnat solid-state článkům
  • Budou vozy Toyoty již brzy pohánět bipolární „li-ionky“?
  • Baterie bude po vozidlech čekat druhý život
Elektrifikované portfolio vozů automobilky Toyota
Elektrifikované portfolio vozů automobilky Toyota

Už je to trošku jako kolovrátek. Toyota se do elektromobilů nehrne, když nějaký představí, tak jde o obrovský paskvil. Tak se vrátí k hybridům a je vše v pořádku. A již po několikáté opět slyšíme, že se s elektomobily Toyota vrátí až v další generaci, kdy chce nabídnout rovnou baterie silně konkurující připravovaným solid-state článkům. Nyní se takové informace dozvídáme prostřednictvím oficiální tiskové zprávy. Bude konečně konec divokých spekulací?

Přechodné baterie s výkonem pevných článků?

Nejde snad o to, že bychom Toyotu podezřívali z planých slibů. Dosud ale nebyl poskytnutý jediný detail o připravované technologii. Víme, že japonská automobilka chce svoji ztrátu dohnat dřívějším nasazením baterií s pevným elektrolytem. Tento plán stále platí a první vozy by je měly dostat již v roce 2027, nejpozději o rok později. Počítá se s běžným dojezdem přesahujícím 1 200 kilometrů a s dobou nabíjení do 10 minut.

Jenže Toyota nemůže čekat tak dlouho. Proto přichází i s přechodnou technologií Battery 3R. Oproti původním plánům navíc její vývoj urychlili. Dojezd by měl dosahovat běžně kolem 1 100 kilometrů, tedy velmi blízko hodnot i „revolučních“ pevných článků. Základem mají být bipolární lithium-iontové články s niklovou katodou. Efektivní část baterie (10-80 %) pak bude možné dobít do dvaceti minut.


Čtěte také: Japonsko je prostě jiný svět. Autem roku 2024 je Toyota Prius, elektromobily se neprosadily


Použití v automobilu bude jen zlomek z životního cyklu

Velmi důležitým aspektem výzkumu i výroby je důraz kladený na využití baterií po konci jejich životního cyklu ve vozidlech i jejich následná recyklace. V maximální možné míře bude omezena produkce oxidů vznikajících při recyklaci a recyklát bude použit i pro výrobu nových baterií. Jedním z projektů, kde půjde takové baterie použít, je například i stacionární úložiště energie o kapacitě 3 MWh, které Toyota buduje společně s Tokyjskou energetickou společností (TEPCO).

Toyota navazuje partnerství se společnostmi na všech svých významných trzích. Cílem je najít správné druhotné využití již nevyhovujících baterií ze starších či poškozených vozidel. U projektů, kde není důležitý výkon jediné baterie, ale spojují se do komplexních systémů, budou mít přínos i baterie s případnou silnou degradací. Vše je součástí velkého plánu Toyoty stát se do roku 2050 uhlíkově neutrální společností.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.


Komentáře


Nejnovější články