Elektromobily Toyota ujedou přes 1 000 kilometrů. Skutečně se dočkáme?

  • Přechodná technologie Toyoty se má téměř vyrovnat solid-state článkům
  • Budou vozy Toyoty již brzy pohánět bipolární „li-ionky“?
  • Baterie bude po vozidlech čekat druhý život
Elektrifikované portfolio vozů automobilky Toyota

Elektrifikované portfolio vozů automobilky Toyota | foto: Toyota

Už je to trošku jako kolovrátek. Toyota se do elektromobilů nehrne, když nějaký představí, tak jde o obrovský paskvil. Tak se vrátí k hybridům a je vše v pořádku. A již po několikáté opět slyšíme, že se s elektomobily Toyota vrátí až v další generaci, kdy chce nabídnout rovnou baterie silně konkurující připravovaným solid-state článkům. Nyní se takové informace dozvídáme prostřednictvím oficiální tiskové zprávy. Bude konečně konec divokých spekulací?

Přechodné baterie s výkonem pevných článků?

Nejde snad o to, že bychom Toyotu podezřívali z planých slibů. Dosud ale nebyl poskytnutý jediný detail o připravované technologii. Víme, že japonská automobilka chce svoji ztrátu dohnat dřívějším nasazením baterií s pevným elektrolytem. Tento plán stále platí a první vozy by je měly dostat již v roce 2027, nejpozději o rok později. Počítá se s běžným dojezdem přesahujícím 1 200 kilometrů a s dobou nabíjení do 10 minut.

Jenže Toyota nemůže čekat tak dlouho. Proto přichází i s přechodnou technologií Battery 3R. Oproti původním plánům navíc její vývoj urychlili. Dojezd by měl dosahovat běžně kolem 1 100 kilometrů, tedy velmi blízko hodnot i „revolučních“ pevných článků. Základem mají být bipolární lithium-iontové články s niklovou katodou. Efektivní část baterie (10-80 %) pak bude možné dobít do dvaceti minut.


Čtěte také: Japonsko je prostě jiný svět. Autem roku 2024 je Toyota Prius, elektromobily se neprosadily


Použití v automobilu bude jen zlomek z životního cyklu

Velmi důležitým aspektem výzkumu i výroby je důraz kladený na využití baterií po konci jejich životního cyklu ve vozidlech i jejich následná recyklace. V maximální možné míře bude omezena produkce oxidů vznikajících při recyklaci a recyklát bude použit i pro výrobu nových baterií. Jedním z projektů, kde půjde takové baterie použít, je například i stacionární úložiště energie o kapacitě 3 MWh, které Toyota buduje společně s Tokyjskou energetickou společností (TEPCO).

Toyota navazuje partnerství se společnostmi na všech svých významných trzích. Cílem je najít správné druhotné využití již nevyhovujících baterií ze starších či poškozených vozidel. U projektů, kde není důležitý výkon jediné baterie, ale spojují se do komplexních systémů, budou mít přínos i baterie s případnou silnou degradací. Vše je součástí velkého plánu Toyoty stát se do roku 2050 uhlíkově neutrální společností.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Elektromobily Toyota ujedou přes 1 000 kilometrů. Skutečně se dočkáme?

  • Přechodná technologie Toyoty se má téměř vyrovnat solid-state článkům
  • Budou vozy Toyoty již brzy pohánět bipolární „li-ionky“?
  • Baterie bude po vozidlech čekat druhý život
Elektrifikované portfolio vozů automobilky Toyota

Elektrifikované portfolio vozů automobilky Toyota | foto: Toyota

Už je to trošku jako kolovrátek. Toyota se do elektromobilů nehrne, když nějaký představí, tak jde o obrovský paskvil. Tak se vrátí k hybridům a je vše v pořádku. A již po několikáté opět slyšíme, že se s elektomobily Toyota vrátí až v další generaci, kdy chce nabídnout rovnou baterie silně konkurující připravovaným solid-state článkům. Nyní se takové informace dozvídáme prostřednictvím oficiální tiskové zprávy. Bude konečně konec divokých spekulací?

Přechodné baterie s výkonem pevných článků?

Nejde snad o to, že bychom Toyotu podezřívali z planých slibů. Dosud ale nebyl poskytnutý jediný detail o připravované technologii. Víme, že japonská automobilka chce svoji ztrátu dohnat dřívějším nasazením baterií s pevným elektrolytem. Tento plán stále platí a první vozy by je měly dostat již v roce 2027, nejpozději o rok později. Počítá se s běžným dojezdem přesahujícím 1 200 kilometrů a s dobou nabíjení do 10 minut.

Jenže Toyota nemůže čekat tak dlouho. Proto přichází i s přechodnou technologií Battery 3R. Oproti původním plánům navíc její vývoj urychlili. Dojezd by měl dosahovat běžně kolem 1 100 kilometrů, tedy velmi blízko hodnot i „revolučních“ pevných článků. Základem mají být bipolární lithium-iontové články s niklovou katodou. Efektivní část baterie (10-80 %) pak bude možné dobít do dvaceti minut.


Čtěte také: Japonsko je prostě jiný svět. Autem roku 2024 je Toyota Prius, elektromobily se neprosadily


Použití v automobilu bude jen zlomek z životního cyklu

Velmi důležitým aspektem výzkumu i výroby je důraz kladený na využití baterií po konci jejich životního cyklu ve vozidlech i jejich následná recyklace. V maximální možné míře bude omezena produkce oxidů vznikajících při recyklaci a recyklát bude použit i pro výrobu nových baterií. Jedním z projektů, kde půjde takové baterie použít, je například i stacionární úložiště energie o kapacitě 3 MWh, které Toyota buduje společně s Tokyjskou energetickou společností (TEPCO).

Toyota navazuje partnerství se společnostmi na všech svých významných trzích. Cílem je najít správné druhotné využití již nevyhovujících baterií ze starších či poškozených vozidel. U projektů, kde není důležitý výkon jediné baterie, ale spojují se do komplexních systémů, budou mít přínos i baterie s případnou silnou degradací. Vše je součástí velkého plánu Toyoty stát se do roku 2050 uhlíkově neutrální společností.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."