Elektromobily mají dost zásadní problém, o kterém se (zatím) moc nemluví

  • Elektromobily ničí životní prostředí jinak než spalovací vozy
  • Velkým problémem jsou mikročástice vznikající otěrem pneumatik při jízdě
  • Gumárenský průmysl hledá „dokonalou“ pneumatiku
Tesla Model Y a nová barva Quicksilver

Tesla Model Y zanechá podle studie v životním prostředí o čtvrtinu více gumových mikročástic než Kia Niro | foto: Tesla

Světové prodeje elektromobilů prudce rostou a to je důvodem, proč musí také gumárenský průmysl inovovat své produkty, aby vyhovovaly potřebám relativně těžkých, účinných a tichých vozů. Přesto zde je problém, který se výrobci pneumatik snaží dlouhodobě řešit.

Pneumatika musí splňovat vysoké nároky

Pneumatiky jsou jediným styčným bodem aut s vozovkou a odvádějí víc práce, než si umíme představit. Obutí kol musí dostatečně přilnout k vozovce, aby vozidla mohla akcelerovat, zatáčet a účinně brzdit, ale také musí mít dostatečně nízký valivý odpor, aby byla dosažena co nejnižší spotřeba paliva. Pro výrobce pneumatik je vytváření dokonalé pneumatiky, tedy takové, která vyvažuje kompromis mezi výkonem a životností, nekonečný příběh. Jejich práci navíc v posledních letech začaly komplikovat elektromobily.

Díky větším bateriím jsou elektromobily výrazně těžší, než jejich spalovací protějšky. Například elektrický Volkswagen e-Golf je asi o 400 kg těžší, než Golf VII se spalovacím motorem. Tato přidaná hmotnost leží na pneumatikách vozu, takže elektromobily potřebují obutí, které je pevnější a odolnější. Elektrické vozy mají současně větší točivý moment než spalovací motory.

Elektrický Golf je o 400 kg těžší než jeho spalovací protějšek


Čtěte také: Nová směrnice v EU odstartuje elektromobilovou revoluci. Co poslanci vymysleli?


Mikročástice ničí životní prostředí

To vše je důvodem, že přední výrobci pneumatik neustále pracují na vylepšování vlastností svých výrobků a inovují jejich chemické vzorce, aby co nejlépe vyhovovaly potřebám elektromobilů. Některé značky představily speciální produkty pro elektromobily, zatímco jiné tvrdí, že všechny své pneumatiky zdokonalily tak, aby vyhovovaly jak elektromobilům, tak spalovacím vozidlům.

Při řešení dopadů automobilů na životní prostředí se pozornost zaměřuje zejména na znečištění ovzduší z výfukových plynů. Je třeba dodat, že pneumatiky ke stejnému problému významně přispívají. V průběhu času dochází k opotřebování pneumatik, které se s každou otáčkou zbavují drobných částic. Ty se dostávají do vzduchu, kde mohou být vdechnuty nebo se usazují na půdě v okolí silnic.

„Používání pneumatik je u vozidel pravděpodobně tím největším problémem,“ řekl Deutsche Welle Nick Molden, generální ředitel společnosti Emissions Analytics. „Výfukové plyny můžete účinně zachytit pomocí nějakého filtru nebo katalyzátoru. Pneumatika je v zásadě otevřený systém, který nemůžete zapouzdřit.“

Každý automobil ročně „vypustí“ kilogramy gumy

Emissions Analytics provádí nezávislé testy na automobilech, včetně měření emisí z výfuků a pneumatik. Firma provedla řadu měření, která potvrzují, že znečištění pneumatikami výrazně překonává emise z výfuků. Na základě sdílených informací vyprodukuje ročně jedno vozidlo v průměru 4 kg mikročástic vytvořených otěrem pneumatik. Případová studie publikovaná společností Emission Analytics porovnávala emise pocházející z pneumatik Tesla Model Y a Kia Niro a zjistila, že opotřebení pneumatik Tesly bylo o 26 % vyšší.

Znečištění částicemi pneumatik má dva zásadní negativní dopady na životní prostředí. Samotné částice se vyplavují do vodních toků a bylo zjištěno, že jsou významným zdrojem oceánských mikroplastů. Pneumatiky také obsahují těkavé organické sloučeniny, které jsou nebezpečné pro lidské zdraví a v atmosféře mají zásadní podíl na vzniku smogu.

Škoda Enyaq L&K

Obecně řečeno, elektromobily jsou těžší a výkonnější než běžné spalovací vozy

Bez chemie pneumatiku nevyrobíme, říkají výrobci

Obzvlášť důležitou chemikálií v pneumatikách je gumový antioxidant 6PPD, jehož úkolem je zamezení praskání nebo rozpadu pryže. Tato chemikálie je rozpustná ve vodě, takže je odnášena deštěm ze silnic a spláchnuta do vodních toků a oceánů, kde je spojována s hromadným úhynem lososů a pstruhů. Další studie zjistily, že 6PPD je absorbována jedlými rostlinami, například salátem a že tuto sloučeninu lze nalézt v lidské moči.

„Posláním gumárenského průmyslu je zajistit bezpečnost a pohodlí při jízdě silničními vozidly a proto je přidání 6PPD do pryže pneumatik v současnosti nepostradatelné,“ říká výrobce pneumatik Bridgestone. Postupné vyřazování vozidel na fosilní paliva je určitě důležitým aspektem zmírňování změny klimatu, ale pokud se zvýší emise z pneumatik, nastává velký problém.

Nejlepší je nejezdit, kontrují aktivisté

„Řešením by bylo méně jezdit a prodávat méně aut,“ řekl Deutsche Welle klimatický aktivista Tadzio Müller a dodal. „Posun směrem k elektromobilům nás má přesvědčit, že zachrání planetu, ale k tomu samozřejmě nedojde, protože hlavním problémem je kapitalistický růst a honba za ziskem.“ Na dotaz, zda je celkové snížení používání automobilů nejlepším řešením dopadu pneumatik na životní prostředí, odpověděl Molten Deutsche Welle: „Ano, snížilo by to emise pocházející z pneumatik, ale pokud jde o ztráty v ekonomice, stálo by to za to?“

„Mnohem lepší by bylo vytvořit tržní mechanismus, v němž by bylo v zájmu výrobců pneumatik hodně investovat a přijít s co nejlepšími chemickými vzorci,” říká Molden a dodává, že v současné době existuje mezi pneumatikami dvoj až trojnásobný rozdíl, pokud jde o jejich toxicitu. Molden současně říká, že obecně platí, že přední evropské značky patří mezi nejlepší, zatímco levné dovozy bývají v tomto smyslu nejhorší.

Na individuální úrovni může zásadním způsobem snížit opotřebování pneumatik omezení prudkých akcelerací nebo brzdění. Současně je vhodné používat pneumatiky až do konce jejich životnosti, jelikož nové pneumatiky vyprodukují během prvních tisíců kilometrů až dvakrát více mikročástic.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Elektromobily mají dost zásadní problém, o kterém se (zatím) moc nemluví

  • Elektromobily ničí životní prostředí jinak než spalovací vozy
  • Velkým problémem jsou mikročástice vznikající otěrem pneumatik při jízdě
  • Gumárenský průmysl hledá „dokonalou“ pneumatiku
Tesla Model Y a nová barva Quicksilver

Tesla Model Y zanechá podle studie v životním prostředí o čtvrtinu více gumových mikročástic než Kia Niro | foto: Tesla

Světové prodeje elektromobilů prudce rostou a to je důvodem, proč musí také gumárenský průmysl inovovat své produkty, aby vyhovovaly potřebám relativně těžkých, účinných a tichých vozů. Přesto zde je problém, který se výrobci pneumatik snaží dlouhodobě řešit.

Pneumatika musí splňovat vysoké nároky

Pneumatiky jsou jediným styčným bodem aut s vozovkou a odvádějí víc práce, než si umíme představit. Obutí kol musí dostatečně přilnout k vozovce, aby vozidla mohla akcelerovat, zatáčet a účinně brzdit, ale také musí mít dostatečně nízký valivý odpor, aby byla dosažena co nejnižší spotřeba paliva. Pro výrobce pneumatik je vytváření dokonalé pneumatiky, tedy takové, která vyvažuje kompromis mezi výkonem a životností, nekonečný příběh. Jejich práci navíc v posledních letech začaly komplikovat elektromobily.

Díky větším bateriím jsou elektromobily výrazně těžší, než jejich spalovací protějšky. Například elektrický Volkswagen e-Golf je asi o 400 kg těžší, než Golf VII se spalovacím motorem. Tato přidaná hmotnost leží na pneumatikách vozu, takže elektromobily potřebují obutí, které je pevnější a odolnější. Elektrické vozy mají současně větší točivý moment než spalovací motory.

Elektrický Golf je o 400 kg těžší než jeho spalovací protějšek


Čtěte také: Nová směrnice v EU odstartuje elektromobilovou revoluci. Co poslanci vymysleli?


Mikročástice ničí životní prostředí

To vše je důvodem, že přední výrobci pneumatik neustále pracují na vylepšování vlastností svých výrobků a inovují jejich chemické vzorce, aby co nejlépe vyhovovaly potřebám elektromobilů. Některé značky představily speciální produkty pro elektromobily, zatímco jiné tvrdí, že všechny své pneumatiky zdokonalily tak, aby vyhovovaly jak elektromobilům, tak spalovacím vozidlům.

Při řešení dopadů automobilů na životní prostředí se pozornost zaměřuje zejména na znečištění ovzduší z výfukových plynů. Je třeba dodat, že pneumatiky ke stejnému problému významně přispívají. V průběhu času dochází k opotřebování pneumatik, které se s každou otáčkou zbavují drobných částic. Ty se dostávají do vzduchu, kde mohou být vdechnuty nebo se usazují na půdě v okolí silnic.

„Používání pneumatik je u vozidel pravděpodobně tím největším problémem,“ řekl Deutsche Welle Nick Molden, generální ředitel společnosti Emissions Analytics. „Výfukové plyny můžete účinně zachytit pomocí nějakého filtru nebo katalyzátoru. Pneumatika je v zásadě otevřený systém, který nemůžete zapouzdřit.“

Každý automobil ročně „vypustí“ kilogramy gumy

Emissions Analytics provádí nezávislé testy na automobilech, včetně měření emisí z výfuků a pneumatik. Firma provedla řadu měření, která potvrzují, že znečištění pneumatikami výrazně překonává emise z výfuků. Na základě sdílených informací vyprodukuje ročně jedno vozidlo v průměru 4 kg mikročástic vytvořených otěrem pneumatik. Případová studie publikovaná společností Emission Analytics porovnávala emise pocházející z pneumatik Tesla Model Y a Kia Niro a zjistila, že opotřebení pneumatik Tesly bylo o 26 % vyšší.

Znečištění částicemi pneumatik má dva zásadní negativní dopady na životní prostředí. Samotné částice se vyplavují do vodních toků a bylo zjištěno, že jsou významným zdrojem oceánských mikroplastů. Pneumatiky také obsahují těkavé organické sloučeniny, které jsou nebezpečné pro lidské zdraví a v atmosféře mají zásadní podíl na vzniku smogu.

Škoda Enyaq L&K

Obecně řečeno, elektromobily jsou těžší a výkonnější než běžné spalovací vozy

Bez chemie pneumatiku nevyrobíme, říkají výrobci

Obzvlášť důležitou chemikálií v pneumatikách je gumový antioxidant 6PPD, jehož úkolem je zamezení praskání nebo rozpadu pryže. Tato chemikálie je rozpustná ve vodě, takže je odnášena deštěm ze silnic a spláchnuta do vodních toků a oceánů, kde je spojována s hromadným úhynem lososů a pstruhů. Další studie zjistily, že 6PPD je absorbována jedlými rostlinami, například salátem a že tuto sloučeninu lze nalézt v lidské moči.

„Posláním gumárenského průmyslu je zajistit bezpečnost a pohodlí při jízdě silničními vozidly a proto je přidání 6PPD do pryže pneumatik v současnosti nepostradatelné,“ říká výrobce pneumatik Bridgestone. Postupné vyřazování vozidel na fosilní paliva je určitě důležitým aspektem zmírňování změny klimatu, ale pokud se zvýší emise z pneumatik, nastává velký problém.

Nejlepší je nejezdit, kontrují aktivisté

„Řešením by bylo méně jezdit a prodávat méně aut,“ řekl Deutsche Welle klimatický aktivista Tadzio Müller a dodal. „Posun směrem k elektromobilům nás má přesvědčit, že zachrání planetu, ale k tomu samozřejmě nedojde, protože hlavním problémem je kapitalistický růst a honba za ziskem.“ Na dotaz, zda je celkové snížení používání automobilů nejlepším řešením dopadu pneumatik na životní prostředí, odpověděl Molten Deutsche Welle: „Ano, snížilo by to emise pocházející z pneumatik, ale pokud jde o ztráty v ekonomice, stálo by to za to?“

„Mnohem lepší by bylo vytvořit tržní mechanismus, v němž by bylo v zájmu výrobců pneumatik hodně investovat a přijít s co nejlepšími chemickými vzorci,” říká Molden a dodává, že v současné době existuje mezi pneumatikami dvoj až trojnásobný rozdíl, pokud jde o jejich toxicitu. Molden současně říká, že obecně platí, že přední evropské značky patří mezi nejlepší, zatímco levné dovozy bývají v tomto smyslu nejhorší.

Na individuální úrovni může zásadním způsobem snížit opotřebování pneumatik omezení prudkých akcelerací nebo brzdění. Současně je vhodné používat pneumatiky až do konce jejich životnosti, jelikož nové pneumatiky vyprodukují během prvních tisíců kilometrů až dvakrát více mikročástic.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."