Elektromobil s dojezdem 1 000 km? Díky 150kWh baterii žádný problém

Matouš Vrchota
  • Nio začíná nasazovat do oběhu polopevné baterie
  • S kapacitou 150 kWh ujede zaručeně přes 1 000 kilometrů i v chladném počasí
  • K zákazníkům se dostane baterie prostřednictvím swapovacích stanic
Prototyp elektromobilu Nio ET7
Prototyp elektromobilu Nio ET7

Technika zítřka již dnes. Zní to jako typická reklama z dávných let. Čínská automobilka Nio se toho ale chopí doslovně. Celý elektromobilový průmysl se připravuje na příchod baterií s pevným elektrolytem jako na smilování. A je k tomu velký důvod. Solid-state baterie mají přinést výrazně vyšší bezpečnost, ale především dojezd. V polovině cesty na nás ale čekají takzvané semi-solid baterie, tedy polopevné. A právě ty Nio již brzy nasadí do svého největšího osobního modelu.

Elektromobil s dojezdem delším než spalovací auto?

Baterie s kapacitou 150 kW poskytne modelu Nio ET7 dojezd 1 044 km. A v tomto případě nejde o žádné marketingové hodnoty. Aby Nio prezentovalo skutečné parametry, vyslala na testovací jízdu prototypem svého generálního ředitele, Williama Li. Celou trasu vůz s řidičem ujel za 14 hodin. A se skutečnou tisícovkou dojezdu se již Nio skutečně může měřit i s těmi nejschopnějšími spalovacími auty.

Test se navíc odehrál v relativně chladných teplotách okolo 0 – 10 stupňů Celsia. Při jízdě byla po většinu doby zapnutá asistence řízení s rychlostním limitem nastaveným na 90 km/h. Průměrná rychlost dosáhla výše 83,9 km/h. Ředitel zmínil, že test jen potvrdil schopnosti a odolnost nové technologie.

Postupně se má baterie s využitelnou kapacitou 140 kWh dostat do všech modelů značky, a to především skrze výměnné swapovací stanice. U modelu ET7 navíc bude možné tuto baterii použít právě jen prostřednictvím pronájmu. Pokud budete toužit po vlastní baterii, musíte se zatím spokojit s tradičními chemickými systémy.

Nio ET7 na šanghajském autosalonu
Nio ET7 na šanghajském autosalonu

Čtěte také: Čínský drak na ústupu? Automobilka Nio propouští tisíce zaměstnanců


Hustota dosahuje nejlepších hodnot na trhu

Je to ale logický krok. Jelikož jde o novou technologii, je cena samotné baterie přímo závratná. Automobilka její cenu stanovila na stejnou hodnotu jako svůj nejlevnější elektromobil ET5, tedy zhruba na 42 tisíc dolarů (cca 941 000 korun). O výrobu se stará společnost WeLion New Energy Technology. Hustota ukládání energie celého modulu je 260 Wh/kg. Tesla má zatím stále lehce vyšší hustotu (lehce pod 300 Wh/kg) i s tradičními chemikáliemi.

Semi-solid baterie používají gelové, hliněné nebo pryskyřičné elektrolyty. Ty nejen že zajišťují vyšší hustotu, jsou ale také odolné vůči vzniku požáru. Jde o důležitý krok směrem k plně pevným elektrolytům, ale cesta k jejich komerčnímu nasazení je stále ještě dlouhá. Odhaduje se, že tyto baterie nabídnou více než dvojnásobnou hustotu ukládání.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.


Komentáře


Nejnovější články