Elektromobil, který se nabije rychleji než váš telefon? Vědci tomu možná přišli na kloub

  • Vědci přišli na způsob, jak výrazně urychlit nabíjení elektromobilů
  • Nepotřebovali k tomu nic jiného, než vylepšený algoritmus
  • V budoucnu by to mohlo znamenat zlevnění vozů s elektrickým pohonem
Rychlonabíjecí stanice

Nový algoritmus má výrazně zvýšit rychlost nabíjení | foto: Smatrics

Přetrvávajícím a jistě silným argumentem odpůrců elektromobilů je dojezd bateriových vozidel a jejich zdlouhavé nabíjení. Automobilky tak čelí poměrně prostému, a přesto těžko řešitelnému problému – jakýmkoliv způsobem urychlit nabíjení, aby se čas potřebný k prodloužení dojezdu alespoň vzdáleně podobal čerpání pohonných hmot.

Jak nabít baterii elektromobilu během pár minut?

Vědci z americké laboratoře věří, že našli způsob, jakým lze nabít akumulátor během pouhých 10 minut, a to bez úhony na kondici bateriových článků. S trochou nadsázky by se dalo říct, že k tomu stačilo pár řádků kódu.

Vědci z národní laboratoře Ministerstva energetiky Spojených států v Idaho zveřejnili pozoruhodný zprávu, která odhaluje výrazné vylepšení nabíjení stejnosměrným proudem. Standardní nabíjecí protokol obvykle začíná s nižším výkonem, který se postupně stupňuje a po překročení poloviny začne opět klesat, aby baterie nebyla přílišně zatěžována. Experti se tedy pokusili tuto křivku optimalizovat tak, aby bylo možné udržet vysoký výkon po delší dobu s minimálním dopadem na kondici baterie.

Nabíjecí křivka Kia EV6

Příkladem může být nabíjecí křivka elektromobilu Kia EV6


Čtěte také: Nabíječky automobilek Tesla a Nio jsou bez energie. Čína jim zastavila dodávky elektřiny


Eric Dufek a jeho kolegové nasadili umělou inteligenci, která postupně vyzkoušela mnoho různých scénářů nabíjení. Jako nejlepší se zdál být protokol, který dokáže nabít průměrnou baterii elektromobilu z 0 na 90 % během 10 minut bez přílišného zatížení baterie.

Novinka by mohla znamenat levnější elektromobily

Protokol by mohl být implementován prostou aktualizací softwaru v elektromobilech, který nabíjení řídí. Vědci však předpokládají, že pokud se jejich protokol skutečně objeví v sériově vyráběných vozech, nastane tak nejdříve za 5 let.

Autoři zprávy věří, že tímto krokem by do budoucna mohli donutit automobilky k výrobě elektromobilů s menšími bateriemi, které by byly výrazně levnější. Majitelé by sice museli zastavovat častěji, ovšem pokaždé pouze na několik málo minut.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Elektromobil, který se nabije rychleji než váš telefon? Vědci tomu možná přišli na kloub

  • Vědci přišli na způsob, jak výrazně urychlit nabíjení elektromobilů
  • Nepotřebovali k tomu nic jiného, než vylepšený algoritmus
  • V budoucnu by to mohlo znamenat zlevnění vozů s elektrickým pohonem
Rychlonabíjecí stanice

Nový algoritmus má výrazně zvýšit rychlost nabíjení | foto: Smatrics

Přetrvávajícím a jistě silným argumentem odpůrců elektromobilů je dojezd bateriových vozidel a jejich zdlouhavé nabíjení. Automobilky tak čelí poměrně prostému, a přesto těžko řešitelnému problému – jakýmkoliv způsobem urychlit nabíjení, aby se čas potřebný k prodloužení dojezdu alespoň vzdáleně podobal čerpání pohonných hmot.

Jak nabít baterii elektromobilu během pár minut?

Vědci z americké laboratoře věří, že našli způsob, jakým lze nabít akumulátor během pouhých 10 minut, a to bez úhony na kondici bateriových článků. S trochou nadsázky by se dalo říct, že k tomu stačilo pár řádků kódu.

Vědci z národní laboratoře Ministerstva energetiky Spojených států v Idaho zveřejnili pozoruhodný zprávu, která odhaluje výrazné vylepšení nabíjení stejnosměrným proudem. Standardní nabíjecí protokol obvykle začíná s nižším výkonem, který se postupně stupňuje a po překročení poloviny začne opět klesat, aby baterie nebyla přílišně zatěžována. Experti se tedy pokusili tuto křivku optimalizovat tak, aby bylo možné udržet vysoký výkon po delší dobu s minimálním dopadem na kondici baterie.

Nabíjecí křivka Kia EV6

Příkladem může být nabíjecí křivka elektromobilu Kia EV6


Čtěte také: Nabíječky automobilek Tesla a Nio jsou bez energie. Čína jim zastavila dodávky elektřiny


Eric Dufek a jeho kolegové nasadili umělou inteligenci, která postupně vyzkoušela mnoho různých scénářů nabíjení. Jako nejlepší se zdál být protokol, který dokáže nabít průměrnou baterii elektromobilu z 0 na 90 % během 10 minut bez přílišného zatížení baterie.

Novinka by mohla znamenat levnější elektromobily

Protokol by mohl být implementován prostou aktualizací softwaru v elektromobilech, který nabíjení řídí. Vědci však předpokládají, že pokud se jejich protokol skutečně objeví v sériově vyráběných vozech, nastane tak nejdříve za 5 let.

Autoři zprávy věří, že tímto krokem by do budoucna mohli donutit automobilky k výrobě elektromobilů s menšími bateriemi, které by byly výrazně levnější. Majitelé by sice museli zastavovat častěji, ovšem pokaždé pouze na několik málo minut.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."