Elektromobil, který se nabije rychleji než váš telefon? Vědci tomu možná přišli na kloub

Matyáš Kunst
  • Vědci přišli na způsob, jak výrazně urychlit nabíjení elektromobilů
  • Nepotřebovali k tomu nic jiného, než vylepšený algoritmus
  • V budoucnu by to mohlo znamenat zlevnění vozů s elektrickým pohonem
Rychlonabíjecí stanice
Rychlonabíjecí stanice

Přetrvávajícím a jistě silným argumentem odpůrců elektromobilů je dojezd bateriových vozidel a jejich zdlouhavé nabíjení. Automobilky tak čelí poměrně prostému, a přesto těžko řešitelnému problému – jakýmkoliv způsobem urychlit nabíjení, aby se čas potřebný k prodloužení dojezdu alespoň vzdáleně podobal čerpání pohonných hmot.

Jak nabít baterii elektromobilu během pár minut?

Vědci z americké laboratoře věří, že našli způsob, jakým lze nabít akumulátor během pouhých 10 minut, a to bez úhony na kondici bateriových článků. S trochou nadsázky by se dalo říct, že k tomu stačilo pár řádků kódu.

Vědci z národní laboratoře Ministerstva energetiky Spojených států v Idaho zveřejnili pozoruhodný zprávu, která odhaluje výrazné vylepšení nabíjení stejnosměrným proudem. Standardní nabíjecí protokol obvykle začíná s nižším výkonem, který se postupně stupňuje a po překročení poloviny začne opět klesat, aby baterie nebyla přílišně zatěžována. Experti se tedy pokusili tuto křivku optimalizovat tak, aby bylo možné udržet vysoký výkon po delší dobu s minimálním dopadem na kondici baterie.

Nabíjecí křivka Kia EV6
Nabíjecí křivka Kia EV6

Čtěte také: Nabíječky automobilek Tesla a Nio jsou bez energie. Čína jim zastavila dodávky elektřiny


Eric Dufek a jeho kolegové nasadili umělou inteligenci, která postupně vyzkoušela mnoho různých scénářů nabíjení. Jako nejlepší se zdál být protokol, který dokáže nabít průměrnou baterii elektromobilu z 0 na 90 % během 10 minut bez přílišného zatížení baterie.

Novinka by mohla znamenat levnější elektromobily

Protokol by mohl být implementován prostou aktualizací softwaru v elektromobilech, který nabíjení řídí. Vědci však předpokládají, že pokud se jejich protokol skutečně objeví v sériově vyráběných vozech, nastane tak nejdříve za 5 let.

Autoři zprávy věří, že tímto krokem by do budoucna mohli donutit automobilky k výrobě elektromobilů s menšími bateriemi, které by byly výrazně levnější. Majitelé by sice museli zastavovat častěji, ovšem pokaždé pouze na několik málo minut.

Sledujte nás v Google Zprávách

Komentáře


Nejnovější články