Elektrické letadlo budoucnosti využívá iontový pohon

Vědcům z Massachusettského technologického institutu (MIT) se povedlo sestrojit plně funkční elektrické letadlo, které využívá iontový pohon. Prakticky se tak obejde kompletně bez jakýchkoliv pohyblivých součástek.

Nový vynález je obdivuhodný, protože může časem vést k revolučním létajícím strojům, ať už jde o dopravní letadla, kosmické lodě, nebo minimálně drony. Doposud letadla využívala vrtule nebo turbíny, což s novým vynálezem odpadá, takže se do určité míry bude moct změnit i design letadel. Budou také teoreticky jednodušší na provoz, protože nemají pohyblivé součástky. A jsou i naprosto tichá a mají za provozu nulové emise.

Bude to něco jako elektrické letadlo verze 2.0.

K samotnému pohonu se využívá principu iontového větru. Pouhý elektrický generátor iontů získávající energii z baterie pak dokáže letadlo udržet ve vzduchu. Jak to vlastně funguje? Iontový vítr vzniká tak, že pomocí vysokého napětí zionizujeme molekuly vzduchu mezi dvěma elektrodami, přičemž nabité molekuly vzduchu putují od jedné elektrody ke druhé a přitom prudce narážejí do okolních molekul, čímž vytvářejí tah. Tento systém bude na letadle zdánlivě neviditelně umístěný.

Na popsanou technologii se přitom přišlo poměrně dávno, již ve dvacátých letech minulého století. Do této doby však žádné letadlo nebo jiný dopravní prostředek nedokázal iontový pohon reálně využít a předvést v praxi. Přemýšlelo se dokonce i o využití v trochu jiném oboru, konkrétně pro zvýšení účinnosti chlazení notebooků. Ovšem od nápadu společnost Apple upustila. Takže jde nyní opravdu o premiéru se vším všudy.

V případě testovaného řekněme menšího a lehčího 2,45kilogramového modelu letadla s iontovým pohonem se povedlo letět v prostorách tělocvičny pěkných pár sekun. A jen kvůli limitovaným rozměrům daného místa nebylo možné vyzkoušet let na o něco delší vzdálenosti. Každopádně už se také přišlo na první vážný nedostatek, kterým je stejně jako u jiných elektrických letadel baterie. Ta totiž v tomto případě potřebuje pro generování dostatečného množství nabitých částic vyvinout vysoké napětí kolem 40 tisíc V.

Zatím tedy zůstává otázkou, u jakých leteckých prostředků se nový pohon objeví. Na velká dopravní letadla to nevypadá, spíše na využití u menších letadel a hlavně pak dronů. Ale jak se říká, nikdy člověk neví, co přinesou další vynálezy.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Elektrické letadlo budoucnosti využívá iontový pohon

Vědcům z Massachusettského technologického institutu (MIT) se povedlo sestrojit plně funkční elektrické letadlo, které využívá iontový pohon. Prakticky se tak obejde kompletně bez jakýchkoliv pohyblivých součástek.

Nový vynález je obdivuhodný, protože může časem vést k revolučním létajícím strojům, ať už jde o dopravní letadla, kosmické lodě, nebo minimálně drony. Doposud letadla využívala vrtule nebo turbíny, což s novým vynálezem odpadá, takže se do určité míry bude moct změnit i design letadel. Budou také teoreticky jednodušší na provoz, protože nemají pohyblivé součástky. A jsou i naprosto tichá a mají za provozu nulové emise.

Bude to něco jako elektrické letadlo verze 2.0.

K samotnému pohonu se využívá principu iontového větru. Pouhý elektrický generátor iontů získávající energii z baterie pak dokáže letadlo udržet ve vzduchu. Jak to vlastně funguje? Iontový vítr vzniká tak, že pomocí vysokého napětí zionizujeme molekuly vzduchu mezi dvěma elektrodami, přičemž nabité molekuly vzduchu putují od jedné elektrody ke druhé a přitom prudce narážejí do okolních molekul, čímž vytvářejí tah. Tento systém bude na letadle zdánlivě neviditelně umístěný.

Na popsanou technologii se přitom přišlo poměrně dávno, již ve dvacátých letech minulého století. Do této doby však žádné letadlo nebo jiný dopravní prostředek nedokázal iontový pohon reálně využít a předvést v praxi. Přemýšlelo se dokonce i o využití v trochu jiném oboru, konkrétně pro zvýšení účinnosti chlazení notebooků. Ovšem od nápadu společnost Apple upustila. Takže jde nyní opravdu o premiéru se vším všudy.

V případě testovaného řekněme menšího a lehčího 2,45kilogramového modelu letadla s iontovým pohonem se povedlo letět v prostorách tělocvičny pěkných pár sekun. A jen kvůli limitovaným rozměrům daného místa nebylo možné vyzkoušet let na o něco delší vzdálenosti. Každopádně už se také přišlo na první vážný nedostatek, kterým je stejně jako u jiných elektrických letadel baterie. Ta totiž v tomto případě potřebuje pro generování dostatečného množství nabitých částic vyvinout vysoké napětí kolem 40 tisíc V.

Zatím tedy zůstává otázkou, u jakých leteckých prostředků se nový pohon objeví. Na velká dopravní letadla to nevypadá, spíše na využití u menších letadel a hlavně pak dronů. Ale jak se říká, nikdy člověk neví, co přinesou další vynálezy.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."