Detroit městem budoucnosti? Postavil silnici pro dobíjení aut za jízdy

Pavel Škopek
  • Michigan instaloval první bezdrátovou elektrifikovanou vozovku
  • Dobíjecí úsek má na délku čtvrt míle (402 metrů)
  • Technologie funguje jako bezdrátové nabíjení u mobilů
Systém bezdrátového nabíjení ve vozovce společnosti Electreon
Systém bezdrátového nabíjení ve vozovce společnosti Electreon

Navzdory stále zrychlujícímu dobíjení je rychlost dobití elektromobilu stále jeden z argumentů, se kterými operují odpůrci elektromobility. Co kdyby se ale elektromobily dobíjely přímo za jízdy? V Detroitu, americké Mekce automobilového průmyslu, na konci listopadu nainstalovali testovací bezdrátové dobíjení do jedné z ulic přímo v centru města, informuje server Autoblog.

Test dobíjení za jízdy začne příští rok

Elektrifikovaná vozovka je zabudována do 14. ulice a táhne se čtvrt míle poblíž budovy Michigan Central v historické čtvrti Corktown v Detroitu. Na jejím vybudování spolupracuje město Detroit a Michiganské ministerstvo dopravy (MDOT) s izraelskou společností Electreon, která je známá vývojem řešení a poskytováním řešení bezdrátového dobíjení pro elektromobily.

Partnerství mezi Michiganem a Electreonem poprvé zmínila v září 2021 guvernérka Gretchen Whitmerová. Slibuje si od něj, že se Michigan stane prvním americkým státem, který bude mít funkční infrastrukturu bezdrátového nabíjení. V rámci pětiletého plánu budou společnosti Electreon a MDOT pracovat na vytvoření elektrického silničního systému.

Testování technologie bezdrátového nabíjení začne v roce 2024 s elektrickou užitkovou dodávkou Ford E-Transit. Během něj bude posuzována efektivita dobíjení a provozu v kontextu dlouhodobých možností a potřeb systému veřejné dopravy.

Bezdrátové nabíjení může v budoucnu využívat i elektrobus
Bezdrátové nabíjení může v budoucnu využívat i elektrobus

Čtěte také: Sodíková baterie může představovat revoluci, především díky ceně


Jak to funguje?

Dobíjecí vozovka funguje podobně jako u bezdrátové nabíjecí podložky pro smartphony. Nabíjecí cívky, které jsou připojeny k elektrické síti, vyzařují energii do přijímacích desek umístěných na podvozku osobního nebo nákladního automobilu. Skrz ně se pak dostává do baterie elektromobilu.

Není třeba se přitom obávat o bezpečnost ostatních účastníků silničního provozu nebo o divoká zvířata. V žádném případě se nemůže stát, že by silnice například za deště probíjela. Podle Electreonu je technologie je bezpečná a aktivuje se pouze tehdy, když auto s přijímačem přejede přes cívku. Tím je zajištěno, že energie je přenášena pouze do vozidla, které ji potřebuje.

Video

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Pavel Škopek - Redaktor

Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.


Komentáře


Nejnovější články