Sodíková baterie může představovat revoluci, především díky ceně

Pavel Škopek
  • Německá vláda investuje do vývoje baterií
  • Projekt NaNaBatt má trvat tři roky
  • Levný sodík by mohl v akumulátorech nahradit lithium
Baterie
Baterie

Jestli se dnešní elektromobily bez něčeho neobejdou, tak je to lithium, které tvoří základ jejich baterií. Nezáleží přitom, jestli se jedná o dnes nejrozšířenější lithium-iontové (Li-ion) nebo levnější lithium-železofosfátové (LFP) baterie. Po celém světě probíhá intenzivní výzkum, jak se drahého lithia v akumulátorech zbavit, a svou troškou do mlýna hodlá přispět i ambiciózní německý projekt NaNaBatt, píše server Electrive.

Menší náklady, ale také nižší hustota energie

V rámci výzkumného projektu NaNaBatt vyvíjejí společnosti EAS Batteries a Ionic Liquids Technologies ve spolupráci se třemi instituty Technické univerzity v Braunschweigu výrobní procesy pro sodíko-iontové články, které mají být primárně udržitelné a nákladově efektivní. Jejich cílem je využít zavedené procesy, které se používají při výrobě lithium-iontových článků, a aplikovat je na sodíko-iontovou technologii.

Sodíko-iontové baterie nejsou úplně novou technologií. V posledních letech se však dostávají do popředí zájmů, protože by umožnily radikální snížení nákladů na výrobu elektromobilů. Drahé lithium, jehož cena navíc loni vystřelila vzhůru a teprve nyní začíná klesat, v nich nahrazuje levný a dostupný sodík. Mají však jednu velkou nevýhodu, a to nižší hustotu energie.

„Zde přichází na řadu projekt „NaNaBatt“, který optimalizuje výrobní procesy sodíkových iontových článků s cílem vytvořit udržitelnou technologii skladování, která je z hlediska výkonu srovnatelná s lithium-iontovými články. I když je relativní hustota energie sodíkových iontových článků nižší než u lithium-iontových článků, lze to kompenzovat objemem článků, který je přibližně o 20 % vyšší,“ vysvětluje společnost EAS Batteries, která výzkumný projekt koordinuje.

Dvouvrstvá baterie s rozdílnými technologiemi
Dvouvrstvá baterie s rozdílnými technologiemi

Čtěte také: Levné elektromobily na obzoru? Hyundai vyvíjí LFP baterie, které mají i jiné výhody


Posílení pozice Německa na trhu s bateriemi

Od výsledků projektu, který poběží tři roky a skončí 31. října 2026, si jeho účastníci slibují zajištění dlouhodobého rozvoje německé výroby bateriových článků. Projektový tým má mimo jiné v úmyslu na základě životního cyklu demonstračních velkoformátových válcových buněk vyhodnotit techniky zpracování, které by měly být vyvinuty. Od projektu si hodně slibuje i německá spolková vláda, která projekt podpořila částkou přibližně 1,6 milionu eur z celkových odhadovaných nákladů kolem 2,2 milionu eur. Nové odborné znalosti mají posílit pozici Německa jako průmyslové lokality a otevřít mu nové trhy.

Zejména v Číně se i velcí hráči skutečně stále více obracejí k sodíko-iontovým bateriím. BYD a Huaihai nedávno podepsaly smlouvu na výstavbu závodu na sodíko-iontové baterie v Číně s roční kapacitou 30 GWh. Od roku 2023 je plánuje vyrábět také CATL a od roku 2024 čínský start-up Zoolnasm. Evropě v tomto směru zatím trochu ujíždí vlak. Zatím svůj vstup na trh se sodíko-iontovými bateriemi oznámil pouze švédský výrobce bateriových článků Northvolt.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Pavel Škopek - Redaktor

Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.


Komentáře


Nejnovější články