Dálniční známka 2025 – Jaké jsou nové ceny a za kolik budou jezdit ekologická auta?

Richard Šimáček
Dálnice
Dálnice

Cena dálničních známek se příští rok opět změní. Navýšení cen se poprvé odvíjí od celkového množství všech dálnic v provozu a indexu růstu spotřebitelských cen. Podle této metodiky by se měla cena dálničních známek odvíjet i v dalších letech. Naštěstí příští rok nedojde k tak zásadnímu zdražení a nepřekvapivě nejvíce podraží cena roční známky.

Nový systém výpočtu pro ceny dálničních známek

„Mechanismus automatické valorizace všech sazeb časového poplatku jsme do zákona dali, abychom cenu za užívání dálnic dlouhodobě udrželi na stabilní úrovni, která odpovídá vývoji cen a rozsahu dálniční sítě. Naplní-li se příznivá makroekonomická predikce pro příští rok, nelze už očekávat zásadnější meziroční zvyšování cen. Důležité také je, že veškeré peníze z dálničních známek vracíme do výstavby a údržby dálnic, fakticky tedy těm, kteří je platí,“ informuje ministr dopravy Martin Kupka.

Výpočet ceny pro dálniční známky se bude odvíjet od dvou předem daných kritérií a prvním z nich je vývoj průměrného ročního indexu spotřebitelských cen, který se udává meziročně a v procentech. Tato data zveřejňuje Český statistický úřad. Druhé kritérium je procentuálně vyjádřená změna délky dálnic v provozu evidovaná Ministerstvem dopravy. Na první pohled jde tedy o poměrně smysluplný systém a tyto dvě hodnoty se nakonec sečtou a podle výsledku se upraví roční sazba, která se zaokrouhlí na celé desetikoruny dolů. Právě od té se odvíjejí sazby pro další dálniční známky. Podle tohoto systému se cena upraví poprvé 1. ledna 2025.

Do finální ceny dálničních známek ještě promlouvá evropská směrnice Euroviněta, kdy každý stát Evropské unie má povinnost se při stanovení cen časových poplatků řídit povinným stropem, který se vypočítává procentuálně vůči ročnímu poplatku. Měsíční známka tak musí být maximálně do 19 % ročního poplatku, desetidenní do 12 % a nově bude také denní známka ve výši 9 % té roční.

Řízení automobilu
Řízení automobilu

Čtěte také: Portál dopravy měl v pondělí výpadek. Před tím ukazoval cizí údaje


Mírné zdražení a elektromobily stále zcela zadarmo

V roce 2025 podraží roční dálniční známka na 2 440 Kč, měsíční známka bude za 460 Kč, desetidenní za 290 Kč a jednodenní za 210 Kč. Dle směrnic Evropské unie budou mít všichni majitelé bezemisních vozů na elektrický nebo vodíkový pohon využívání dálnic zdarma, jak tomu bylo doposud.

Hybridní vozidla, která vyprodukují maximálně 50 g CO2/km, platí 25 % sazby časového poplatku, a vozidla, která využívají zemní plyn nebo biometan, zůstanou stále ve 50% zvýhodněné sazbě. Ověřování nároku na zvýhodněnou sazbu poplatku bude probíhat skrze registr vozidel a určující bude datum registrace vozidla.

Cena dálniční známky: 2024 vs 2025

20242025rozdíl ceny
Roční2 300 Kč2 440 Kč+140 Kč
Měsíční430 Kč460 Kč+30 Kč
Desetidenní270 Kč290 Kč+20 Kč
Denní200 Kč210 Kč+10 Kč

Cena dálniční známky pro elektromobily a hybridy: 2024 vs 2025

CNG, LNG a biometanPlug-in hybridElektro a vodík
Roční1 220 Kč (+70 Kč)610 Kč (+40 Kč)0 Kč
Měsíční230 Kč (+20 Kč)110 Kč (+10 Kč)0 Kč
Desetidenní140 Kč (+10 Kč)70 Kč (+10 Kč)0 Kč
Denní100 Kč (+0 Kč)50 Kč (+0 Kč)0 Kč

Bourání mostu a odklízení sutin z dálnice D11
Bourání mostu a odklízení sutin z dálnice D11

V roce 2024 se postaví rekordní počet dálničních úseků

V současné době má česká dálniční síť 1 340 km a z toho je 226 kilometrů dálnic, které nejsou zpoplatněné, většinou však jde o obchvaty měst. V roce 2022 bylo v Česku postaveno 21,2 km dálnic a v roce 2023 jen 15,4 kilometrů. Rok 2024 by měl být rekordní, protože bude zprovozněno cca 100 kilometrů nových úseků dálnic, přičemž do sazebního výpočtu ceny známek se pro rok 2025 projeví jen část a zbytek až v roce 2026.

Ministerstvo dopravy počítá s tím, že největší zdražování dálničních známek je již za námi a v příštích letech by už ceny neměly růst tolik, stejně jako inflace, od které se částečně výpočet odvíjí. Každopádně Česká republika je na dobré cestě k zásadnímu rozšíření dálnic, což je velmi potřeba, protože oproti Německu nebo Rakousku stále ztrácíme.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Richard Šimáček - Redaktor

Od útlého věku se zajímám o počítače, mobily a vůbec o vše, co má jakoukoli chytrou funkcionalitu. Přísun novinek z technologické sféry je pro mě pořádná dávka dopaminu! Svůj volný čas věnuji především hraní her, sledování kvalitních seriálů či filmů nebo pobytu v přírodě, ať už túrami nebo jízdou na elektrokole.


Komentáře


Nejnovější články